Deel dit artikel
-

eBuddy blijft groeien

De soft launch van de iPhone-applicatie zorgde binnen een week al voor 200.000 downloads. Alleen al dinsdag kwamen er 140.000 nieuwe gebruikers bij, met de Android-applicatie, die voor de iPhone op het web. Met de massa komt ook het geld, zo meent directeur Jan-Joost Rueb.

De nieuwe applicatie voor de iPhone kent een push notificatie. “Dat hebben onze concurrenten niet”, aldus Rueb. Hij denkt hiermee Fring en Nimbuzz in ieder geval een stap voor te blijven.

Met de soft launch stond eBuddy binnen een week op nummer 1 in de rubriek ‘sociale applicaties’ van de App Store. “In 21 landen”, vult Rueb aan. Dat verbaasde hem. Hij denkt dat het voor een deel te danken is aan de push notificatie: “Ik wist wel dat het een veel gevraagde feature was, maar het is gewilder dan ik ooit had kunnen denken.”

Android

Hoewel Rueb gelooft dat Android de toekomst heeft, is het nog wel nodig een applicatie voor de iPhone te lanceren. “We hadden al 2 miljoen iPhone-gebruikers die eBuddy via het web gebruikten.” Rueb erkent dat de webversie redelijk werkt, ‘maar niet heel goed’. ” Met de download moeten er meer iPhone-gebruikers overstag gaan. “De markt van iPhone-gebruikers is voorlopig groter dan Android en de App Store werkt goed.” Rueb denkt dat er nog wel wat tijd overheen gaat voor de Android-toestellen echt zijn doorgebroken bij het grote publiek.

De Android-applicatie, die halverwege mei werd gelanceerd is inmiddels rond de 100.000 keer gedownload. “Dat zal rond de 5 procent van de Android-markt zijn”, aldus Rueb. In de soft launch werd de iPhone-applicatie binnen een week 200.000 keer gedownload. Rueb: “Al meer dan alle Android-downloads bij elkaar.” En daar komt volgens Rueb nog meer bij.

Advertenties

Op de Java-applicatie experimenteert eBuddy al een tijdje met reclame. Voor de Iphone wordt dit model in het derde kwartaal geactiveerd. “We vedienen geld aan een combinatie tussen users revenue en advertentie-inkomsten.” Op dit moment zit eBuddy op de 6 miljoen unieke bezoekers. Rueb: “Dat is veel, maar we willen groter worden. Bij 10 miljoen unieke bezoekers is eBuddy pas groot.” Met die massa denkt de directeur echt geld te gaan verdienen. “We gaan voor het bereik.”

Momenteel kan Rueb volgens eigen zeggen ‘goed leven van webadvertenties’. Ook de omzet op het web groeit gestaag door. “Dat moet mobiel ook kunnen. Onthoud wel, naast advertenties, zetten we tevens in op user generated revenues.”

Rueb denkt aan een premium versie zonder reclame. Maar ook de mogelijkheid om extra smileys te kopen, of virtuele cadeautjes voor gebruikers onderling. “Je moet wel iets kunnen bieden”, aldus Rueb.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ronald

eBuddy bedoelt i.p.v. 'je moet wel iets kunnen bieden' – 'Je moet toch ergens via mobiel geld verdienen'….Ik weet niet hoe lang eBuddy zich al concentreert op de mobiele markt, maar als je gaat proberen geld te verdienen met irritante banners dan heb je toch slecht onderzoek gedaan naar wat de behoefte van de consument is. Als je mobile marketing wil verpesten moet je vooral banners gaan aanbieden. Adverteerders moeten toch echt wel beter weten.

Frank

Leuke club die qua bereik een geweldig prestatie heeft neergezet. Helaas voorlopig geen enkel spoor van een duurzaam business model. Hopelijk overleven ze de winter met de banners anders gaat het een heel lastig en triest verhaal worden. Een mooi concept zonder serieuze inkomsten.

hans

Indrukwekkend hoe een Nederlandse startup (inmiddels natuurlijk niet meer) zo'n gigantische hoeveelheid gebruikers kan 'mobiliseren'. Erg knap!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond