Deel dit artikel
-

‘Genoeg vertrouwen in mobiel bedrijfsmodel eBuddy’

Het Amsterdamse eBuddy heeft een applicatie voor Android gelanceerd. Vooralsnog zijn de diverse eBuddy-applicaties gratis, op de korte termijn gaan de centjes rollen, door op de applicaties advertenties te zetten.

De introductiestrategie voor de mobiele chatdienst is vooralsnog om het gratis aan te bieden en zoveel mogelijk gebruikers te krijgen.

Op dit moment zijn er nog geen advertenties te zien in de mobiele applicatie voor Android. Over een paar maanden komen er twee versies beschikbaar. De applicatie die gratis is, bevat advertenties, waar dit bij de premium versie is uitgeschakeld. Gebruikers die een kleine vergoeding over hebben voor de dienst krijgen ook de beschikking over andere features. Welke dit zijn, dat wordt nog bekend gemaakt.

Advertentieplatformen

Op de java-app zijn sinds enkele weken wel advertenties te zien. Directeur Jan-Joost Rueb laat weten dat eBuddy aan het testen is met verschillende advertentieplatformen. "Het testen gebeurt met platforms als AdMob en Google. "Maar het is nog te vroeg om hier veel over te zeggen", aldus Rueb. Hij laat wel weten dat het met de huidige aantallen ‘mobiel goed geld verdienen is’. "We hebben gewacht tot we deze aantallen zouden bereiken voor we het gingen monetisen." Als dit eenmaal goed draait, komt ook hier een premium versie beschikbaar waar de advertenties uitgeschakeld zijn.

Op de webversie zijn de advertenties eerder aangezet. Rueb: "Dat loopt al goed. Voor mobiel hebben we eerst venture capital opgehaald, we wilden het eerst groot laten worden. Nu hebben we vertrouwen in het business model dat advertenties in mobiele applicaties ook werken bij deze schaalgrootte, met een upsell naar een paid premium versie."

Omzet

Eind vorig jaar kwam driekwart van de omzet, die verdiend wordt met advertenties op de versie voor het ‘vaste internet’, 76 procent, uit Europa. Amerika was verantwoordelijk voor 10 procent van de omzet.

Een applicatie voor de iPhone is onderweg, deze komt naar verwachting binnen ‘enkele weken’ beschikbaar.

Concurrentie

De Java-applicatie is inmiddels 20 miljoen keer gedownload, met meer dan 5 miljoen unieke gebruikers per maand. Eind vorig jaar kende deze mobiele app nog 3 miljoen maandelijkse gebruikers bij 10 miljoen downloads. Kortom: er wordt meer gedownload dan gebruikt, maar de dienst beklijft. Concurrent Fring gaf, ondanks herhaaldelijk verzoek van Emerce, geen openheid over deze aantallen.

Rueb: "Ik denk dat Android groot gaat worden. Op dit moment is Java nog heel groot, maar voor Android komen er uiteindelijk veel telefoons aan. Het wordt op termijn een serieuze concurrent voor de iPhone, als het het succes daarvan al niet gaat overtreffen."

Met eBuddy kunnen gebruikers met MSN Messenger, Facebook, ICQ, Google Talk, Yahoo! en Aim-accounts chatten in één scherm. Dit is mogelijk via een mobiele applicatie, maar ook via een webversie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond