Deel dit artikel
-

E-commerce en internationaal behoeden PostNL voor krimp

De omzetgroei bij de afdelingen Pakjes en Internationaal zorgen ervoor dat PostNL in de laatste maanden van 2013 geen krimpcijfers noteert.

Zojuist publiceerde het postbedrijf de financiële cijfers over het vierde kwartaal en heel 2013 (PDF). De omzet steeg in de laatste maanden van vorig jaar met een fractie tot 1,2 miljard euro. Het nettoresultaat laat zwarte cijfers zien, maar het kleurverschil scheelt negentien miljoen euro.

Pakjes en Internationaal houden het verkoopresultaat nog overeind. Deze takken compenseren de daling die PostNL noteert met brievenbuspost.

“De volumes van Parcels namen opnieuw sterk toe, met 7,5% onderliggend. De omzet steeg met 5 procent naar €219 miljoen, wat toe te schrijven is aan de volumegroei en een wijziging in klant/productmix, die leidde tot een lagere gemiddelde prijs per pakket”, aldus de bezorger.

PostNL is erg gebaat bij een groeiende e-commercemarkt. “Bij Parcels blijven we ons richten op groei om zo volledig te profiteren van de groei in de e-commercemarkt. Dit betekent verdere uitbreiding van onze diensten, zoals avondbezorging, om te voldoen aan de toegenomen wensen van de consument.”

Aangezien de e-commercemarkten in Duitsland en Engeland veel groter zijn dan in Nederland, qua omvang én qua groei, profiteert de pakketbezorger ook van de buitenlandse digitale groei. De omzet uit buitenlandse activiteiten is twee keer groter dan die in Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond