-

bpost: van pakjesbezorger tot dienstverlener

Op de last mile moet meer worden geconsolideerd. Die overtuiging heeft Peter Somers, lid van het directiecomité van bpost, de tegenhanger van PostNL in België. Met bpost op afspraak werkt het bedrijf aan innoverend project waarbij een totaalpakket aan diensten wordt aangeboden, zoals het bezorgen van boodschappen en maaltijden, het meenemen van schoenen of kleding ter reparatie.

Waarom is bpost zo begaan met de last mile?
bpost is van oudsher de enige organisatie in België die langs elk huis komt. We zijn erom bekend, we zijn daar goed in, en we hebben een uitgebreid netwerk. E-commerce zorgt ervoor dat mensen makkelijker thuis bestellen, denk aan mode en schoenen, en wij vragen ons dan ook regelmatig af hoe we onze dienstverlening nog beter kunnen organiseren. Thuisbezorging vormt het leeuwendeel van de bezorgingen in België, overigens geldt dat ook voor Nederland. We hebben de dienstverlening nu uitgebreid met 1300 ophaalpunten en met 86 kluisjes die elk etmaal te gebruiken zijn. De uitdaging voor ons is dat bpost opgenomen wordt in de checkout van webwinkels. Die tools zijn belangrijk, want de consument wil de bezorging zelf kunnen sturen.

In Nederland worden postbezorgers niet gezien als relevant voor het logistieke kanaal, onder meer vanwege het feit dat er op maandag niet bezorgd wordt.
“Wij leveren nog wel elke werkdag en gaan de maandag niet opofferen. Wij bezorgen geen post op zaterdag, maar sinds kort leveren we op die dag wel pakketjes. Onze organisatie is anders dan PostNL, wij hebben fulltime werknemers in dienst, geen parttime zelfstandigen, mensen die wij ook echt opleiden voor het klantcontact aan de deur. Dat contact is er natuurlijk niet bij het bezorgen van een brief, maar wel als wij ons dienstenpakket gaan uitbreiden.”

Want bpost wil een algemene bezorg- en haaldienst worden?
“Ja, wij denken dat het logisch is als e-commerce partijen en andere retailers hun diensten onderbrengen bij partijen die toch al dagelijks aan de deur komen. Het uitbesteden en bundelen van transportdiensten werkt immers alleen maar kostenbesparend. Sinds kort experimenteren we  in drie regio’s in België met ‘bpost op afspraak’. We bezorgen bij de mensen thuis hun boodschappen en pakjes die ze kunnen bestellen bij lokale winkels. Dat doen we met echte betalende klanten. We bezorgen zelfs gekoelde en diepvriesproducten, waarvoor we het nodige apparatuur in huis hebben. Samen met de bestelde pakjes kan er ook strijk en was meegenomen worden op het tijdstip dat met de klant afgesproken is. Voor deze dienst rekenen wij aan consumenten 9,95 euro. In België leveren nog maar weinig supermarkten op bestelling, er wordt vrijwel uitsluitend gewerkt met ophaalpunten voor online bestellingen.”

Zijn jullie de enige postbezorger wereldwijd die dit ondernemen?
“Voor zover mij bekend wel. De Zwitserse posterijen hebben een boodschappendienst, maar die is in een aparte organisatie ondergebracht en heeft geen relatie met andere producten. Wij stoppen niet bij boodschappen: we kijken ook naar het bezorgen van geneesmiddelen aan ouderen en aan het herstellen van schoenen en kleding. Met andere woorden: we willen met partners een brede waaier aan dienst kunnen leveren. Het klantcontact wordt belangrijk. Dat zijn we aan het testen. We hebben onszelf nog geen streefdatum vastgelegd waarop we dit blijvend willen aanbieden. Het verbeteren van het aanbod en de online tools heeft nu onze prioriteit.”

Hoe ziet u de last mile in de toekomst? Gaan partijen als bpost of in Nederland PostNL het bezorgen aan huis voor hun rekening nemen en laten zij het transport over langere afstand aan anderen over?
“U doelt nu op discussies over distributiecentra aan de rand van de stad, waarbij het lokale transport wordt geconsolideerd zodat er minder wagens op de weg hoeven te rijden. Dat is een model, maar wat ons betreft niet het enige. In België wordt daar nog niet structureel gewerkt, al zouden we daar al in kunnen voorzien. Wel denk ik dat het jaren gaat duren voordat de infrastructuur hiervoor volledig geoptimaliseerd zal zijn.”

Somers startte in 1987 als traffic manager bij Antwerp Plastic Merchandising en bekleedde verschillende leidinggevende functies in de transportsector, onder meer als CEO van Richard Kempers Logistics. Nu is hij directeur Parcels en International en lid van het directiecomité van bpost.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond