Deel dit artikel
-

E-commerce en webreclame ‘hinderen’ groei moeder T-Mobile

Het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom, wil komende jaren meer geld verdienen met e-commerce en online advertising. Op die terreinen daalde de omzet echter afgelopen jaar met 12 procent.

Deutsche Telekom wil in 2015 voor twee à drie miljard euro aan nieuwe handelen realiseren op een aantal terreinen. Een daarvan is, wat heet, Digital Services. Daarmee bedoelt het activiteiten als e-commerce, online advertising, payments, search en mediaverkoop.

De omzet met deze activiteiten haalt het ambitieniveau vooralsnog bij lange na niet. Dat blijkt uit de financiële resultaten over het derde kwartaal, die Deutsche Telekom vanochtend in het hoofdkantoor in Bonn (foto) presenteerde.

Digital Services boekte een kwartaalomzet die even groot was als een jaar geleden: 177 miljoen euro. Van groei is geen sprake. Wanneer de cijfers voor het hele jaar worden bekeken, wordt een negatief beeld duidelijk. De omzet over de eerst negen maanden van 2011 daalde zelfs, met 12,2 procent tot 533 miljoen euro.

Deutsche Telekom moet, om zijn digitale doelen te realiseren, fors investeren. Immers, de prestaties moeten met een factor vier of vijf verbeteren willen ze in de buurt van de doelstellingen van 2015 komen. In het afgelopen jaar bleek uit niets welke strategische stappen het bedrijf wil zetten op de Europese markt om dit te realiseren. Er zijn ook geen signalen dat er sprake is van overnameactiviteiten.

Onder Digital Services vallen diensten als MusicLoad en Gameload (portalen voor muziek en spelletjes), de exploitatie eigen portalen (online advertising), Scout24 en DeTeMedia (e-commerce en search) en ClickandBuy (payments).

Andere groeipijlers, naast Digital Services, zijn mobiel internet, mobiel betalen, IPTV en machine to machine communications voor de energie-, automobiel en gezondheidssector.

Het aantal televisieklanten in Europa steeg afgelopen jaar tot 2,6 miljoen. Eenderde van hen, of 770.000, heeft IPTV. De rest kijkt via de ether of satelliet.

In Nederland bedient het bedrijf via dochter T-Mobile exact nul IPTV-klanten, alhoewel het wel 288.000 klanten heeft met vast internet (ADSL). In dat getal zit geen groei.

Net als de mobiele aanbieders in Nederland, en andere landen, onderzoekt T-Mobile ook hoe het met concurrenten een systeem kan maken voor mobiel betalen. NFC-technologie is daarbij de drager om vanaf de telefoon geld over te maken aan de kassa in een winkel. De NFC-chip is dan via mobiel internet verbonden met een bankrekening.

Dit systeem, mpass geheten, wordt in Duitsland ontwikkeld door T-Mobile, Vodafone en O2. KPN-dochter E-Plus is als nummer drie van de markt een opvallende afwezige in dat rijtje. In Nederland participeert KPN wel in het vergelijkbare project Travik.

Foto: AngieD (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond