Deel dit artikel
-

EDS deelt Ford-contract voortaan met IBM

EDS moet zijn lucratieve softwarecontract bij Ford voortaan delen met IBM. Analisten zoeken de aanleiding in de nauwe banden die EDS met Ford-rivaal General Motors heeft. Een pr-offensief van EDS, dat moet suggeren dat de schade wel meevalt, lijkt niet aan te slaan.

Autofabrikant Ford neemt IBM's product design software in licentie. Het pakket – dat de naam Catia draagt en samen met de Franse softwaremaker Dassault is ontwikkeld – wordt voortaan gebruikt om de buitenkant en de carrosserie van Ford-auto's te ontwerpen. Ford gebruikte voor zijn Land Rover en Volvo-merken al IBM -software.

De waarde van het contract ligt volgens Ford "dichter bij de 50 dan bij de 500 miljoen dollar". Daarnaast gaat Ford gebruik maken van consulting diensten van Big Blue. Die diensten leveren IBM naar eigen zeggen doorgaans 5 dollar op voor elke dollar software die het verkoopt. Ford wil door vaker en eerder in het proces gebruik te maken van computerontwerp-software fors besparen op de kosten van het fysiek bouwen van auto's en de inzet van werknemers.

EDS moet dus zijn relatie met Ford delen. Ford gebruikt wel de I-deas en Teamcenter-producten van EDS voor het ontwerpen van het interieur van zijn voertuigen. Bovendien neemt de autofabrikant EDS-software in licentie om wereldwijd de data over design op te slaan. Toch blijft het een gevoelige klap voor EDS dat bekend stond als hofleverancier van de Amerikaanse auto-industrie.

Ford maakte voor ontwerp en productie altijd gebruik van de software van SDRC. Maar SDRC is overgenomen door EDS, werd EDS dus leverancier van Ford. EDS is echter ook een voormalig dochterbedrijf en leverancier van General Motors, de eeuwige rivaal van Ford. Volgens analisten had Ford geen zin volledig afhankelijk te zijn van een softwaremaker met een dergelijke achtergrond, <a href="
http://media.ford.com/newsroom/release_display.cfm?article_id=14340&id=&art_ids=0&bn=1″ target=”_blank” class=”news-text”>meldt persbureau Reuters.

Voor EDS had het nieuws niet op een slechter moment kunnen komen. Het bedrijf, dat probeert zijn imago als top computer service provider te herstellen, meldde kort daarop een daling van zijn netto kwartaalwinst met 11 procent, slechte vooruitzichten voor dit jaar en zag vervolgens een grimmige reactie van Wall Street. Een pr-offensief van EDS, waarin het de gebeurtenissen bij Ford probeerde te relativeren, lijkt bij media en analisten niet aan te slaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond