Deel dit artikel
-

Edwin Plag (Redkiwi): ‘Ik maak mezelf overbodig’

Al vroeg bouwde Edwin Plag aan internet in Nederland. Eerst voor een werkgever, toen met zijn eigen internetbureau en daarna als manager bij andere grote bureaus. Nu gaat hij Redkiwi helpen opschalen. 

Was het liefde op eerste gezicht?
“Ik kende Redkiwi al vanuit TamTam (waaraan hij zijn bureau Plag verkocht, red.) en kwam vorig jaar in gesprek met directeur Jasper Verbunt. Voor hun volgende stap zochten ze een iemand in het MT voor Sales & Marketing. Het overviel me dat hij me voor CCO vroeg. Ik had het druk zat met mijn eigen freelance activiteiten, maar zelfs na de drukke feestdagen bleef de gedachte in mijn hoofd rondzingen. Enkele maanden later heb ik Jasper nog eens gebeld, een week daarna waren we rond.”

Wat houdt je werk in?
“Mouwen opstropen en keuzes maken. We willen Redkiwi tussen nu en pakweg vijf jaar uitbouwen tot een onderscheidend bureau uit Rotterdam dat aansluit bij de top. Je zag een jaar of vijf geleden de trend dat de hele grote internetbureaus begonnen te ontstaan. Denk aan partijen als Dept en Cognizant. Het speelveld daaronder is blijven liggen. Er is ruimte voor ons om in dat gat te stappen, maar dan moeten we wel anders gaan opereren. Dat betekent keuzes maken en dus ook fouten. Maar als je geen keuzes maakt, kun je ook niets herstellen.”

En concreet, wat ga je doen?
“Ik ga mensen helpen veranderen en doorpakken. Doorgaan met wat we doen, kan niet. Dat zou zonde zijn en daarom wordt het managementteam ook uitgebreid. Vaak zijn mensen over de jaren heen doorgegroeid in een organisatie naar de plek waar ze nu zitten. We gaan bekijken of ze nog op de juiste plek zitten en wat ze nog willen leren. Plus kijken wat we qua werk wel en niet willen doen. Daar wordt het bedrijf stabieler en voorspelbaarder van.”

Wat houdt dat in?
“Een bedrijf bestaat bij de gratie van zijn klanten. Die moeten wel bij je passen. Je handelt daarmee niet uit luxe. Dat is focus hebben en dat moet je houden, hoe moeilijk dat soms ook is. Als je kiest voor werk waar je zelf blij van wordt, dan krijg je vanzelf ook blije klanten. Wanneer je focus verliest, ga je de verkeerde kant op en gaan je medewerkers ook weg. Het is daarom ook belangrijk dat Redkiwi leert denken in termen van programma’s, relaties voor langere duur, en minder in termen van projecten.”

Hoe ben je als manager?
“In de afgelopen drie jaar heb ik veel in Limburg gewerkt en daar zeiden ze dat ik een echte westerling ben, een Rotterdammer. Ik kies en ga er dan ook helemaal voor zonder me te laten afleiden door de dingen die daaromheen gebeuren. In deze nieuwe functie zullen de grootste golven in het eerste half jaar zijn. Daarna ga ik kijken hoe iedereen ervoor staat en hoe ze beter kunnen worden op hun eigen vlak. Daarmee wil ik zeggen dat ik in eerste instantie directief leiderschap laat zien en daarna faciliterend. Uiteindelijk wil ik mezelf overbodig maken. Dat zouden meer mensen moeten doen. Zelf kan ik goed nieuwe dingen en verandering laten optreden binnen een organisatie. Zodra dat verandert in ‘op het huis passen’ moet ik eruit. Anders wil ik weer dingen gaan veranderen. Ik moet weg uit bescherming.”

Je komt om zo snel mogelijk te vertrekken?
“Als freelancer heb ik altijd heel toegewijd gewerkt. Deze nieuwe betrekking voelt alsof het een nieuwe opdracht is. Ik kom hier niet voor een jaar, want ben er om voor de langere duur groei en verandering te realiseren. Met Jasper heb ik een periode van vijf jaar afgesproken, maar dat is niet in beton gegoten.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#172).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond