Deel dit artikel
-

Een beetje

E-business helemaal in een bestaande organisatie integreren, is haast ondoenlijk. Dat bleek half februari tijdens een de rondetafeldiscussie. It-infrastructuur en mensen blijken de grootste obstakels. Die kunnen de knop niet zomaar omzetten. Het is nog makkelijker om helemaal opnieuw te beginnen.

Dat kan radicaal, à la Transavia, dat van de ene op de andere dag de kantoren sloot en alle boekingen en transacties via internet liet lopen. Maar de populairste oplossing is een beetje opnieuw beginnen door een online broertje naast het bestaande bedrijf zetten, zoals EnergieDirect naast Essent staat. Het integratieprobleem is daarmee niet opgelost, maar je doet als bedrijf in ieder geval ook een beetje mee in de voorhoede.

Bedrijven die uit internet zijn ontsproten, passen in feite hetzelfde principe toe. Zij kampen dan wel niet met integratieproblemen, maar ze zien heus wel in dat ze zelf niet in staat zijn om alle mogelijke variaties op de door hen bedachte applicaties te ontdekkken, laat staan uit te werken. Dus zetten Google, eBay, Amazon en consorten hun digitale bakstenen op straat en laten ze anderen dat werk doen. De mashups die hieruit zijn voortgekomen vormen de hippe web 2.0-voorhoede van vandaag.

Er is één groot verschil. Wie zijn digitale bakstenen op straat zet, heeft geen invloed meer op wat anderen daarvan maken. Google, eBay en Amazon durven dat aan. Zij beheersen de kunst van het loslaten. Niet geïntegreerde bedrijven excelleren in de kunst van het ‘een beetje loslaten'.

En een beetje loslaten werkt niet. Kijk alleen al naar de manier waarop traditionele bedrijven proberen aan te haken bij de trend consumer driven innovation: de consument mag wel mee-innoveren, maar dan wel graag op de vooraf vastgelegde manier. En binnen de openingstijden alstublieft. You are free tot do as we tell you. Een beetje eng.

 

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Gijsbert van der Sleen

Leuke prikkelende stelling die zeker om aandacht vraagt en uitnodigd tot lezen. Ben wel erg benieuwd of dit artikel in het magazine meer inhoud gekregen heeft. Dit lijkt een beetje mager. Zou ook wel meer willen weten over de motivatie van Essent om EnergieDirect op te zetten. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit exclusief voortkomt uit de onmogelijkheid om dit binnen de bestaande organisatie en ICT infrastructuur te realiseren.  Hier lijkt toch ook meer een duidelijk markt-, klant- en multi-channelstrategie van toepassing te zijn waarbij er bewust voor gekozen is specifieke doelgroepen online te benaderen. Kan mij ook niet voorstellen dat MoneyYou om dezelfde reden is opgezet door de ABN.  Ik ben het op zich niet oneens met de stelling dat in de ontwikkeling van internet veel grote organisaties ervoor gekozen hebben een apart organisatie onderdeel op te tuigen waarin leergeld werd betaald en ervaringen opgedaan met de mogelijkheden van het nieuwe online kanaal. De grote uitdaging waar organisaties nu voor staan is om het inmiddels volwassen geowrden kanaal te integreren binnen alle geledeingen van de organisatie. En ja, de ICT integratie is zeker niet het enige struikelblok op de weg hierheen.  Dit is in mijn ogen geen keuze voor bedrijven, maar een essentie randvoorwaarde om in de toekomst klantbehoud en groei te garanderen. De grote vraag is dan ook hoe? Hierop ga ik verder in op mijn blog: <a href=" http://the-efuture.blogspot.com/2006/12/web-business-models-20.html">The E-Future: organizing for E-Business 2.0</a>.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond