Deel dit artikel
-

Eerlijke boekingsite Moonback heeft voor zondag een half miljoen nodig

Het worden spannende dagen voor de eerlijke boekingssite Moonback, die via crowdfunding 1,5 miljoen euro heeft opgehaald. Er is echter nog een half miljoen extra nodig om de volgende stap van hun platform te financieren.

Het bedrag moet uiterlijk aanstaande zondag, voor het einde van de campagne, opgehaald zijn. Als dat niet lukt krijgen alle deelnemers hun inleg terug.

Moonback is het antwoord op wat het noemt de ‘manipulatieve praktijken, het monopolistisch gedrag en het uitknijpen van reizigers en hotels door de bestaande platformen’.

Eerlijk een hotel boeken is volgens de oprichters in elk aspect van de boekingssite doorgevoerd. Dit staat haaks op wat bestaande platformen doen om mensen maar zo snel mogelijk te laten boeken en zo hun winst nog verder op te schroeven. ‘Nog maar 1 kamer over’ komt vast bekend voor.

In 2020 heeft het bedrijf zijn hotelboekingssite gelanceerd. Toen werd ook 2 miljoen opgehaald. Dit bedrag is nu op en de urgentie om deze tweede ronde succesvol af te ronden is dus groot.

Niels Meijssen, de oprichter van Moonback, geeft toe dat 2 miljoen een enorm bedrag is, ‘maar de hotelmarkt is gigantisch. Om een plek te veroveren hebben we dit bedrag echt nodig. Ter vergelijking: Booking.com en Expedia spendeerden dit bedrag in 2021 iedere vier uur aan marketing. We willen reizigers en hotels een alternatief bieden, maar je kunt dat pas waarmaken als je hen ook gebruiksgemak geeft. Waar mensen in Europa ook naartoe willen reizen, je moét het via Moonback kunnen boeken.’

Reizigers kunnen nu in slechts vijf steden een accommodatie boeken op Moonback, dat moet worden uitgebreid.

Tot op heden hebben 1.200 mensen hebben geïnvesteerd in de crowdfunding.

Deel dit bericht

22 Reacties

Ivo - Squeezely

Misschien hadden de oprichters genoegen moeten nemen met een lager salaris. Als je met 1.5 miljoen je product/dienst niet kan valideren moet je er gewoon mee stoppen.

john

Hi,

Ik weet dat moonback een API PUSH heeft met opengds tbv ontvangen in realtime van RATES van de channelmangers die de aangesloten hotels gebruiken. Deze tech is gebaseerd op siteminder en niet erg ingewikkeld.

Het bouwen van deze API + back-end (tbv managen boekingen,klanten) + Frontend kost ongeveer half jaartje met een team van 4 a 5 FE ?BE developers + UX designer. Na half jaar moet er echt iets staan qua platform.

In het half jaar dat developers aan het bouwen moet je gas geven op het sluiten van hotel deals. Dus sales medewerkers die hotels benaderen en partnership aangaan. Bij gesloten overeenkomst is het 30 min werk om het hotel via de channelmanager naar opengds live te krijgen. (mappen van de properties)

Het is onbegrijpelijk waar het geld naar toe is gegaan. Ik zou geen cent in dit bedrijf stoppen omdat het management het niet voor elkaar krijgt met zoveel geld. Lijkt er meer dat dat Niels zijn winkeltje (software bedrijfje) draaiend wil houden ipv juiste afweging en keuzes te maken tbv moonback

Grt John

Hedwig - Annacom

Volgens mij bestaat dit al jaren: hoteliers.com

Derk - Borknor

Da’s wel iets te kort door de bocht denk ik John. Je hebt het wel meer nodig dan een paar developers om een bedrijf op te zetten. Denk aan Sales en Customer service en Marketing etc etc. Kan me nl voorstellen dat je behoorlijk moet leuren om hotels er op te krijgen in deze fase van het bedrijf. Dus vind het eigenlijk niet zo gek, al 5 steden.

Willem

Begrijp hier werkelijk niks van. Na 2 miljoen is het niet gelukt om een platform te realiseren. Wat zijn ze daar in godsnaam aan het doen ?

John

@derk.

We hebben het over de eerste fase. De realisatie van het product/dienst. Dit is vooral codering van je backend and frontend. Dit is na 2 miljoen fund nog steeds niet gelukt. Dit betekent dat verkeerde mensen met de verkeerde skillsets aan werken. Zo simpel is het.

Daarnaast kan je zeer snel portfolio opbouwen omdat moonback een lagere commissie vraagt dan bijv booking.com. Dus leuren hoeft echt niet.

Moonback had al lang live moeten zijn met zeker honderden hotels zodat het geld kon gaan verdienden zodat tweede funding niet nodig was.

Mark

Moonback lijkt meer gericht te zijn op “De Moonback-show”, het geven van interviews en het doen aan PR dan het echte werk te doen: het opbouwen van een mooi, onderscheidend en interessant aanbod aan goede hotels.

Derk

@john Ik heb net eens gekeken op moonback.com en er staat toch gewoon een werkend product?

John

@derk ik word redirect naar crowdfunding site als ik naar domain moonback.com ga.

Derk

@john Ja nogal irritant maar je kan vanuit de crowdfunding site wel weer terugklikken (onder dat filmpje zitten wat links terug)

Ruben

@John en Derk: Omdat ze binnen een paar dagen nog een half miljoen (inmiddels nog €164k) op moeten/willen halen, redirecten ze inderdaad nu iedere bezoeker naar de crowdfundingpagina. In de eerste alinea, onder het filmpje, staat dat benoemd en zijn inderdaad te links naar de verschillende steden waar je kunt boeken

joep

Begrijp de kritische houding naar deze startup wel. Als je kijkt naar naar de site en aanbod dan verhoudt dit niet naar 2 MIL. Kennelijk generen ze bijna geen boekingen anders redirect je niet naar andere site.

Seb

Puur uit interesse nog eens gaan kijken naar aanleiding van het vorige artikel hier op Emerce (september 2021), maar de usability van het platform is in al die maanden nog steeds belabberd. Je moet na het selecteren van een hotel nog altijd door tientallen foto’s scrollen. Dat was in september óók al het geval. De kaart interface, 2x klikken om het hotel te bekijken, funest. Waar zijn de filters?

Kortom, ik sluit mij bij bovenstaande kritieken aan, wat hebben ze daar meer dan een half jaar gedaan?

paul

Sluit me bij Sep aan. Dit team moet niet zo hard schreeuwen maar heeft eerst zelfreflectie nodig. Gaat een hoop mis op UX het aanbod is niet onderscheidend.

Lees dat er 300 nachten zijn geboekt tot nu toe ? Gemiddeld nachtprijs is max 150 (zie aanbod). 150 *300 *0,10 % (commissie) = 4500 omzet in paar maanden.

Roger

Concept is kansloos, niet sterk genoeg om de conversie — van looker naar booker – te winnen van Booking en Expedia.
Hotels zitten nog steeds vast aan wurgcontracten. Zelfs als ze 10M ophalen deze 2e ronde verdwijnt dat in 1 groot zwart gat. Verdampt waar Niels bij staat

Conversie! Die moet vernieuwend en overtuiged zijn voor de consument, het platform bouwen is dan peanuts.

Been there, done that and failed as well.

johan

Moonback = Veel gespin weinig wol. Zie veel marketing/ideeen plannen van moonback maar dat vertaald zich niet naar een onderscheidend product. Keep it simple!

Toch bijzonder dat je na eerste fund van van 2 MIL nog bijna niks verdiend. (paar honderd boeking in paar maanden = 1 a 2 duizend euro per maand ).

Een hotel wil natuurlijk minder commissie betalen maar dan zal je wel traffic en conversie moeten genereren. Als je dit niet doet houd het al snel op en zal de beschikbaarheid en marktaandeel door de bestaande portalen worden ingevuld.

Het huidige aanbod is niet onderscheidend en de UX (search & book) is kansloos. Team moet naar de terug naar de tekentafel en huur experts in.

Rene

Het wordt iedere keer verkocht als: eindelijk een site die hotels geen poot uitdraait met hoge commissies. Daarna worden percentages genoemd (20-25%) die al jaren niet meer gehaald worden door Booking en Expedia dus dat is het standaard PR verhaal dat dus niet meer klopt.

Waar het om draait is:
Volume: zeker als je 10% of zelfs minder neemt, moet je een enorm volume draaien om uit de kosten te komen. De voornaamste kosten zijn IT en online marketing. Typ eens ‘goedkoop hotel’ in en je ziet dat het veel tijd en geld gaat kosten om je in de markt te vechten.
Aanbod: dit lijkt makkelijk maar probeer ten eerste maar eens een hotel te interesseren die naast direct, Booking en Expedia nog een kanaal wil openen. Zeker hotels met 50 kamers of minder gaan daar niet veel mee doen. Na een paar maanden volgt de evaluatie en als je dan niet in de buurt van Booking en/of Expedia komt, is het ‘tot ziens want dit kost met teveel extra tijd’.
Data: hoe meer data, hoe beter je kan analyseren waar je kansen liggen. Met name de marketing kanalen kunnen hiermee een stuk efficienter draaien. De bestaande platformen hebben hierdoor een groot voordeel.

Ik vind het dus niet zo gek dat ze veel meer geld nodig hebben om door te gaan. Het zou leuk zijn als ze een plaats kunnen veroveren maar ik heb wel mijn twijfels.

RTK

Het aantal geboekte overnachtingen is 320. Dat is niet levensvatbaar en voor investeerders ook niet heel interessant.

Ageeth

Wat een zure reacties hier over dat het niet onderscheidend genoeg is. Ik vind het juist wel onderscheidend genoeg en ik heb daarom juist meegedaan als belegger. Ik ben geen hotelier maar een gewone burger. Ik lees over de macht van de grote getallen en de macht van het geld. Het zou betekenen dat er nooit meer iets kan veranderen als blijkt dat die macht niet gebroken kan worden.

Juist omdat de commercie van Moonback via sterward-ownership gaat, heb ik als burger vertrouwen. Dit eerlijker verdienmodel moet vele gewone mensen en hoteliers aanspreken. Vanuit ideologische betrokkenheid van beleggers en diverse partijen zoals hoteliers, evenementenbureaus en de voormalige VVV’s zal deze startup mijn inziens slagen. De energie die iedereen hier bij voelt is namelijk niet in geld uit te drukken. Dat maakt het verschil!

Joep

@ageeth. We zijn niet zuur maar kritisch en daar is niks mis. Meer mensen zouden kritische vragen moeten stellen, voordat ze in zee gaan met dit bedrijf.
Wie doet dan nog het huiswerk? Balans afgelopen jaar ? Wat is nu met de 2 MIL gedaan ? ect

RTK

@Ageeth – het gaat niet om zuur. Het gaat erom dat Moonback als investering gepresenteerd wordt. Er is geen kans op rendement. Dan moet je het ook verkopen als kans om iets goeds te doen.

Het concept is hartstikke leuk, maar 2 miljoen euro extra ophalen met slechts 320 geboekte overnachtingen (weggestopt in prospectus) is geen investering. Dat is een hobby, of een goed doel.

Door het te verkopen aan mensen als “investering” vertel je niet het “eerlijke verhaal” dat ze zo voorstaan in alle andere communicatie.

Zet het neer als goed doel, vertel zelf het eerlijke verhaal, dan komen er ook wel donaties binnen (want daar gaat het op eindigen). Met 320 overnachtingen heb je na zoveel investering nog niet bewezen dat je ooit geld gaat verdienen. Daar moeten mensen van op de hoogte zijn voor ze “investeren”

hans

Mensen laten zich gek maken door alle PR van deze startup. Prima idee alleen de uitvoering is niet ok. Dit vertaalt zich naar huidige site, aanbod en aantal behaalde boekingen.

Wat RTK ook zegt dit lijk meer op een hobby clubje dan een investering met kans op rendement.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond