Deel dit artikel
-

‘Eerst buitenlands platform, dan eigen webshop’

Winkeliers die online in het buitenland willen gaan verkopen, kunnen het best eerst op een lokaal platform aansluiten. Pas als die activiteiten succesvol zijn, kunnen ze overwegen een eigen webshop te openen.

Dat is volgens ABN AMRO de slimste strategie voor e-commercebedrijven om buitenlandse activiteiten op te tuigen. Via die getrapte aanpak voorkomen ondernemers dat grote investeringen vooraf moeten doen waarvan verre van zeker is hoe die zullen renderen.

ABN AMRO verwacht in de Nederlandse retailmarkt in 2017 een volumegroei van anderhalf procent en onderscheidt crossborder e-commerce als een snelgroeiend marktsegment. Groeipotentieel ligt in de komende jaren vooral over de grens.

“Platformen maken het mogelijk tegen variabele kosten en beperkte risico’s product- en naamsbekendheid te realiseren en hiermee groei”, zegt Henk Hofstede, sectorbanker Retail. “Bij voldoende reputatie en volume kun je overwegen je eigen webshop te starten. Daarna is doorgroei mogelijk: vanuit Nederland of via een centrale organisatie in het buitenland. Samenwerking met landenexperts en lokale distributeurs is hierbij cruciaal.”

Hofstede onderzocht Nederland en de grootste ons omringende landen België, Duitsland, Engeland en Frankrijk op e-commercepotentieel. Een advies voor een specifiek land komt daar niet uit, wel een opsomming van de overeenkomsten en verschillen.

De grootste overeenkomst is dat e-commerce in alle landen groeit (+12% YoY) en dat de consument voor internet kiest uit kostenoverwegingen. Logistiek gemak is niet altijd doorslaggevend. De Nederlander wil inderdaad het liefst zijn pakketjes thuis ontvangen, maar Engelsen en Fransen gebruiken het vaakst Click & Collect. In Duitsland zijn pakketkluizen relatief populair.

Foto: dragan (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Kammers - TLogistics Fulfilment Solutions

Verkopen via platformen kan inderdaad interessant zijn, maar als je een of meerdere producten in een bepaalde niche hebt, dan zou ik dit zéker niet aanraden.
Zo kunnen ze bijvoorbeeld het product zelf gaan voeren met veel beter inkoopvoorwaarden dat de kleine webshop kan afdwingen.

Maar ja, wat is wijsheid?

Barbara Willems - beslist.nl

Als je een nicheproduct hebt, kan een platform zeker wel een verstandige optie zijn; beslist.nl is bijvoorbeeld wel een platform maar is zelf geen retailer. Consumenten kunnen bij steeds meer webshops op beslist.nl een order plaatsen maar de bestelling gaat vervolgens altijd direct naar de webshop zelf. En, ook erg belangrijk: de webshop ontvangt alle gegevens van de klant die een order plaatst. Dat is voor beginnende merken en webshops erg waardevol zodat zij een goede database op kunnen bouwen voor online marketing. Het ligt er dus echt aan of het platform zelf ook een retailer is of een online marketing kanaal, zoals beslist.nl.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond