Deel dit artikel
-

Eerste inzichten over ‘same day deliveries’ duiken op

Consumenten tussen de twintig en dertig jaar maken makkelijker gebruik van ‘same day deliveries’ dan ouderen. En dan ook nog eens de mannen onder hen, aangezien tweederde van de jonge vrouwen wel een dag wil wachten tot een internetbestelling wordt afgeleverd.

Dat is slechts een van de inzichten die Shop.org deelt met E-commercebytes. De Amerikaanse brancheorganisatie verzamelde de eerste ervaringen op de markt met de bezorgoptie ‘Vandaag besteld, vandaag bezorgd’. In Nederland biedt een handjevol webwinkels deze (dure) bezorgoptie.

De cijfers zijn verzameld in december 2012, wat traditioneel al een drukke maand is voor webshops. Gezien de tijdsdruk bij consumenten en de organisationele druk bij winkels zijn deze resultaten niet direct te vertalen naar de rest van het jaar.

Uit de inventarisatie blijkt, dat:

  • 4,2 procent van de consumenten regelmatig ‘same day deliveries’ gebruikt (6 procent mannen, 2 procent vrouwen))
  • 7,2 procent van de mensen gebruikt heeft deze bezorgoptie een of twee keer gebruikt
  • Onder twintigers en dertigers is dat veel meer: een derde (12 procent vaak, 17 procent soms)

Typische producten waar de koper geen nacht op kan wachten: cadeaus en dagelijkse boodschappen.

Het ziet ernaar uit, dat in de toekomst meer webwinkels bestellingen op dezelfde nog gaan afleveren. Het is namelijk de jongere klantengroep dit dit het meest gebruikt en daarom gaat verlangen. In Amerika zijn het vooral Amazon, eBay, Google en nieuwkomer Shutl die uitzoeken hoe ze dit stuk van de transactie kunnen optimaliseren. In Nederland zijn het Dynalogic, TNT Express en Docdata die supersnel bezorgen al aanbieden aan de markt.

Foto: Markus (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond