Deel dit artikel
-

Eerste reacties op opening van Google Shopping in Nederland

“Google gaat de markt voor vergelijkingssites opeisen”, klinkt een van de commentaren. Vier digitaal specialisten reageren in dit artikel op Googles besluit om een productzoekmachine in Nederland te openen onder de naam Google Shopping.

Gisteren werd duidelijk dat de lancering van Google Shopping in Nederland (in de VS: Product Search) aanstaande is. Webwinkeliers kunnen hun data feeds vanaf nu insturen naar de zoekmachine. De optelsom van de ingezonden gegevens vormt de basis van de zoekindex. Later dit jaar opent de site de deuren op de consumentenmarkt.

Emerce vroeg aan aantal ondernemers uit het digitale zoek- en handelsvak naar hun mening over deze opmerkelijke noviteit.

Sander Hof – senior Online marketing consultant StormMC

“Voor eigenaren van webshops is de introductie van Google Shopping een uitkomst. Het is een nieuwe manier, of kans, om producten onder de aandacht te brengen. De vraag is natuurlijk hoe je ervoor zorgt dat jouw producten beter ranken binnen Google Shopping dan de producten van je concurrenten.

Belangrijke factoren voor ranking binnen Google Shopping zijn reviews, een up-to-date data feed, prijs, maar ook een goede title en description. SEO zal dus hoge prioriteit moeten behouden bij webshops. Het is een kans om je gehele assortiment te laten ranken binnen Google. In andere woorden: webshop eigenaren kunnen hun long tail in de vorm van een data feed aanleveren bij Google.

Een tegengeluid is natuurlijk wel dat Google nu de vergelijkingssites buitenspel zet. En niet alleen de grote jongens zullen dit merken. De afgelopen maanden hebben een hoop kleine vergelijkingssites, die hun geld verdienen met affiliate marketing, hun websites zien dalen of zelfs zien verdwijnen uit de resultaten van Google. Aan de ene kant een stok achter de deur voor vergelijkingssites om toegevoegde waarde te leveren op hun websites, maar aan de andere kant een manier voor Google om de concurrentie uit te schakelen.

Persoonlijk ben ik erg benieuwd in hoeverre internet in de toekomst een ‘one man show’ wordt met Google in de hoofdrol. Google zet namelijk graag de ‘middle man’ buitenspel. In het verlengde hiervan ben ik erg nieuwsgierig wat het effect op affiliate marketing zal zijn op lange termijn.”

Uriel Ballast – directeur Shop2market

“De komst van Google Product Search naar een land heeft per definitie impact. In Frankrijk hebben we gezien dat een Google in korte tijd een significant zoekvolume heeft gepakt.  Dat heeft nog steeds veel impact op de bestaande vergelijkingssites.

In theorie zou je kunnen zeggen dat dit een prachtige ontwikkeling is voor webwinkels, ook voor degenen die nu niet op prijsvergelijkers staan. Ze hoeven namelijk geen kosten te maken voor de clicks. Dat is echter een korte termijn redenatie. De tijd dat Google dingen deed voor niets is helaas definitief voorbij.

Google is namelijk een expert in schaarste management. Wat je mag verwachten is dat Google een groot deel van de vergelijkersmarkt gaat opeisen. Met dat grote nieuwe aanbod aan verkeer wordt het dringen op de Product Search-pagina’s van Google. Hoe val je dan nog op? Wie zal het dan nog verbazen dat Adwords daar een prachtig antwoord op heeft.

Wij hebben Shop2market al enige maanden geleden ingericht om datafeeds naar Google Product Search te kunnen exporteren. En wij adviseren ook onze klanten om Product Search als kanaal in te gaan zetten. Maar net als reguliere vergelijkers en affiliate netwerken is het een kanaal dat je wel op de juiste manier moet meten en beoordelen.

Wat Google daarnaast gaat helpen is Google Analytics. De meeste Merchants maken inmiddels gebruik van deze gratis tool. Google Analytics kent orders altijd toe aan een Google-kanaal tenzij Google op geen enkele manier betrokken is geweest. Die kans wordt door de intrede van Product Search steeds kleiner. Het rendement van Adwords wordt daardoor (ogenschijnlijk) steeds beter en dat van concurrenten steeds slechter. Het risico is dat merchants meer waarde toekennen aan Product Search en Adwords dan aan hun andere advertentie kanalen, en dus op basis van verkeerde informatie hun budget gaan verschuiven. En dat zou wel eens een foute beslissing kunnen zijn.”

Leon Kramer – marketing manager Beslist.nl

“Beslist.nl ziet deze ontwikkeling niet direct als bedreiging, maar een stimulans om de consument nog beter te gaan bedienen. Daarnaast blijkt uit GfK-cijfers dat slechts 31 procent van de Nederlandse internetters gebruik maakt van vergelijkingssites, dus 69 procent nog niet. De markt is nog groot genoeg om te groeien en elk initiatief om het vergelijken (dus ook vergelijkingssites) onder de aandacht te brengen moedigen wij aan.

Bovendien heeft de consument de keuze uit 16 miljoen producten bij Beslist.nl, kan hij eenvoudig verder verfijnen of zelfs naar een lokale shop zoeken. Ook speelt levertijd een belangrijke rol in het beslissingsproces. Beslist.nl is veel specifieker, heeft een vriendelijkere interface en geeft meer hulp in de zoektocht naar de juiste shop en productkeuze.

Waar je bij Google Shopping exact moet weten wat je zoekt, helpt Beslist.nl juist in deze zoektocht. Die toegevoegde waarde moeten we blijven ontwikkelen, zodat de consument ons blijft bezoeken. Hiermee geven we de webshops ook dezelfde toegevoegde waarde. We verwachten dat de webshops zowel gebruik zullen maken van Google Shopping als van Beslist.nl, want elke klant die geld genereert is altijd welkom.

Bovendien maakt Google Shopping gebruik van winkel- en productreviews, die extra verkeer kunnen genereren naar de vergelijkingsites”.

Eduard de Wilde – partner bij Jungle Minds

“Mijn eerste reactie is om dit te bekijken vanuit de strijd om de macht binnen het digitale ecosysteem. In het ecosysteem zijn alle partijen bezig om het beste plekje te veroveren, waarbij ze zo vroeg mogelijk in de customer journey de klant willen bereiken. In dit spel strijden tientallen partijen om de macht: webwinkels, prijsvergelijkers, review sites, content sites, startpagina’s, communities et cetera.

Wij hebben in de reisbranche recent een inventarisatie gemaakt en telden minstens 80 lokale partijen die ergens in de customer journey een rol willen spelen. Met customer journey bedoel ik de stappen die de consument aflegt bij de aankoop van een product: inspiratie opdoen, oriënteren, kiezen, kopen en weer terugkomen.

Tot voor kort richtte iedereen zich op zijn eigen competentie. De laatste tijd zie je echter iedere speler in hoog tempo nieuwe competenties toevoegen. Dus Facebook die richting e-commerce opschuift, review sites die ook transacties gaan aanbieden, webwinkels die community elementen toevoegen, etc.

Als je de stap van Google vanuit dit perspectief bekijkt, vormt het een grote bedreiging voor  de andere spelers in het ecosysteem. Google is al monopolist op zoeken. Ze bundelen nu zoeken, adverteren, reviews,  en product beschrijvingen. Daar komt dan ook nog Google Checkout bij en weg is je klant.
Het gevolg voor bedrijven is dat:

  1. ze minder grip krijgen op hun merkbeleving,
  2. ze marge gaan verliezen aan Google omdat het moeilijker zal worden bovenaan te komen,
  3. de prijzen verder onder druk zullen komen en als ergste:
  4. ze verliezen straks ook nog de transactiegegevens. Google weet straks meer van hun klanten dan de webwinkels zelf en zal ze op maat kunnen gaan bedienen.

Ik ben benieuwd of de consumenten door gaat krijgen hoeveel macht Google heeft en of ze daar zich tegen gaan afzetten. Feit is dat er een enorme oorlog aan de gang is om de consument. Google heeft goede papieren, Facebook ook, maar Amazon mag je niet uitvlakken (en lokaal Hyves en Bol.com met zijn nieuwe warenhuis).

Het leuke is wel dat waar grote partijen strijden er weer ruimte komt voor kleine initiatieven. We ain’t seen nothing yet!”

 

Deel dit bericht

21 Reacties

Anthony Game

De vergelijkingssites zijn groot geworden dankzij de zoekmachine van Google. Met “content is King” heeft Bol.com en beslist.nl vele jaren succesvol gedomineerd in de natuurlijke zoekresultaten van Google. Helaas is Google de enige echte King in content. Google is monopolist en belachelijk superieur in technologie en kennis, wie kan hun nog overtreffen?

Armand

prima google, erg prima… gooi de rommel maar uit jullie zoekmachines; dan niet een beslist maar concepten welke niets toevoegen en enkel zoekverkeer afvangen op wat zoekwoorden, denk aan kortingscode sites of premium domeinnamen met wat slechte filter functies in een niche

nils

Prima als markt partijen aan elkaar gewaagd zijn. Tot op heden dachten prijsvergelijkers alles maar te kunnen doen. Nu vind ik persoonlijk Google nog meer evil dan Kieskeurig, maar laat ze elkaar maar de tent uitvechten, daar profiteren wij als webwinkeliers van

Jeroen Nas

In bovenstaande reacties lees ik weinig over – waarvan ik denk dat het erg relevant is – het prisoners dilemma dat webshops nu hebben: als niemand mee doet kun je de heboven beschreven ‘ongewenste elementen’ van de macht van Google buiten de deur houden en dat lijkt me beter voor de branche als totaal, maar elke individuele webshop is er bij gebaat om wel mee te doen, (bijna) bovenaan te staan en extra traffic te trekken.
De ellende van Prisoners Dilemma’s is dat ze niet echt op te lossen zijn, want de los-vaste solidariteit tussen webshops is lastig in strakke banen te leiden. Misschien een rol voor thuiswinkel.org? Ik denk dat zij met een actief advies naar hun leden moeten komen, omdat de impact voor de branche zodanig is dat afzijdig blijven gelijk staat aan goedkeuren, en ik vraag me af of dat in het belang van de branche is.
Tegenhouden kun je dit niet; dat is gezien de macht van Google ondenkbaar, maar gezamenlijk eisen stellen en invloed uitoefenen is wel degelijk een optie. Dat kan gaan over het inzicht in het delen van informatie – of het juist weer beschikbaar krijgen, over definities van ‘gelijkwaardige producten’, over inzicht in ordeningsregels van Google, en er valt nog een hele lijst te verzinnen.
Niet geschoten is een gemiste kans hierbij, denk ik, en ook Google is gebaat bij inzicht in en samenwerking met de branche, dus er zal best een oor zijn. Hoe hard dat oor luistert hangt van de solidariteit af tussen webwinkels…en hoe groot is die in NL?

Douwe

Gewoon extra kanaal er bij, prima toch als je webwinkel hebt?

Edwin

Google wordt een soort huisbaas van een winkelcentrum. Bepaalt welke winkels, de huur en slurpt uiteindelijk een toenemend bedrag aan inkomsten op. Direct maar ook door meer onderling concurrentie. Meer traffic. Meer klanten. Meer handling. Minder verdiensten voor de winkels.
Ik zou zeggen: zoek social media op. Daar zitten de klanten ook. Zoek naar foursquare achtige zaken of zoals Heineken nu doet met locatie gebaseerde games. Combineer, werk samen met anderen die zelfde doel nastreven maar geen directe concurrent is.

Edwin

Bedenk ook dat de concurrent van coolblue misschien wel expansys is in de toekomst. En vele andere webwinkels de concurrent te vinden is in marketamerica of het door hun overgenomen shop.com. De ambitie van Ridinger is Amazon.

Leonard Wolters

Erg leuk topic dit. En goede reacties van de directeuren / markt specialisten.

Blijft interessant om te zien hoe de strijd gestreden zal worden. Echter, vergeet niet dat voor de ‘startende’ ondernemer zijn of haar webwinkel nu nog dichterbij komt. Feitelijk gezien is iedereen er bij gebaat als er meer ondernemers komen, dus ik moedig het aan.

En voor de tech ondernemers; tijd voor echte(!) innovatie; gaan we eindelijk weer richting A.I. (recommendation engines, automatic profiling etc). Sla nu je slag en zorg dat de grote jongen(s) je kopen.

Michel Aanen

Wat is nu precies de reactie dan wel mening van @Leon Kramer van Beslist? Hij houdt eerder een reclame praatje voor Beslist dan dat hij zijn visie en mening geeft over Google Shopping. Lekkere waardevolle input! Jammer dat dit soort input bij een dergelijk artikel wordt geplaatst @Erwin Boogert!

Jan-Willem Janssen

Het valt mij op dat alle reacties uitsluitend betrekking hebben op de webwinkels. Ik denk namelijk dat Google Product Search ook heel belangrijk kan worden voor de detaillisten met fysieke winkels. Google Shopper biedt consumenten de mogelijkheid om te zoeken naar een specifiek merk of product terwijl ze in een winkelcentrum of binnenstad rondlopen, en dan geeft Google Shopper aan welke winkels in de buurt het betreffende merk of product verkopen, en via Google Maps wordt direct de route ernaar toe aangegeven vanaf de plek waar je staat. En als die lokale component in de vergelijking komt, wordt het een stuk eenvoudiger voor deze fysieke winkels om bovenaan in de zoekresultaten te komen zonder dure Adwords campagnes. Of zie ik dat verkeerd?

Arjan

@Michel
Volgens mij levert Leon van Beslist juist een inhoudelijke bijdrage door te constateren dat vergelijkingssites toegevoegde waarde kunnen bieden door zich te profileren als koopgids in plaats van pure productzoeker (zoals Google). Zeker lekker waardevolle input dus.

Christiaan

Ik vraag me af of de webwinkels wel bewust zijn van alle voorwaarden en dus inzien dat de productinformatie opgeslagen blijft bij Google. Dit icm hun Google Checkout functie en de visie om de Middle Man eruit te halen, geeft mij het onderbuik gevoel dat over enkele jaren mogelijk Google de webshops als Middle Man ziet en Google Webshop het levenslicht zal zien.

Caroline

De eerste Google webshop is er ook al: Boutiques.com (mode).

Dennis

Vandaag flink wat tijd bezig geweest om een datafeed voor dit te produceren… helaas niet gelukt!

Iemand hier ervaring mee??

Raymond Dam

Wij hebben al een eigen stukje gereedschap (vakterm:stukje programmatuur) geschreven om onze produkten toe te voegen middels een (RSS) datafeed, deze laatste uiteraard uitgespuugd door ons zelf opgehoeste stukje gereedschap. Het enige advies dat ik mee kan geven is: zorg dat alle vreemde entiteiten (bijv. é of ë) op de juiste wijze gecodeerd zijn in de datafeed (utf-8 bijv.), Google geeft geen foutmeldingen die leiden tot een oplossing en presteert het zelfs om bij gerelateerde foutmeldingen een linkje aan te bieden dat naar een dood spoor leidt (“Ons excuses dat wij geen informatie aan kunnen bieden betreffende het onderwerp” etc.).

Google heeft zichzelf een intermediaire monopolie positie verworven middels haar zoekmachine en zal alleen nog maar groter worden. Hoewel het nu lijkt of Google een positieve toevoeging zal zijn voor de naar klein budget geschaalde webbedrijven zal de realiteit waarschijnlijk meer aansluiten bij het beeld dat Google al over zichzelf afroept; de groten die de kleinere eruit werken en zulks geheel naar (Adwords)budget.

De in veel gevallen toch al noodlijdende fysieke winkelier zal hier uiteindelijk nog meer de dupe van worden. Reken zelf maar uit, de hele wereld maakt gebruik van het medium Google en omdat het makkelijk op te pakken is het kleine beetje kennis dat benodigd is om effectief te kunnen zoeken ook weer zo doorgegeven, aan derden van derden via derden.

Paul

Internet bij uitstek is een platform waar webshops zich continu moeten ontwikkelen om te blijven onderscheiden van concurrentie, vanzelfsprekend in veel grotere mate dan traditionele verkoop kanalen. Internetreuzen hebben grote slagkracht.

Zoals een artikel uit het FD afgelopen week aangaf, het aantal e-commerce verkopen blijft hard stijgen in Nederland (afgelopen jaar 22.4%) en qua groei zijn er nog veel mogelijkheden in de vorm van niche-focus.

Voor de kleine web-shop houder zou Google Shopping een uitkomst kunnen bieden, bijvoorbeeld door prijs concurrentie en slim gebruik van trefzinnen.

Qua functionaliteit zie ik dit platform van Google als inferieur vergeleken met de reeds bekende vergelijkingsites in Nederland, echter zou het een geduchte concurrent kunnen worden wat betreft aanbod.

Een ding is zeker, Google vult zijn zakken verder.

Nico Habraken

Vergelijken is goed als het verdergaat dan het prijsvergelijken.
Een andere optie is : maak je product/dienst uniek door middel van toegevoegde waarde(s) (Blue Ocean model) en zet deze vergelijking op jouw website …

Robin Blekemolen

Het leuke is wel dat waar grote partijen strijden er weer ruimte komt voor kleine initiatieven. We ain’t seen nothing yet!”
Het eerste kleine initiatief productwaarde.nl De eerste onafhankelijke prijsvergelijker voor tweedehands producten.

Eric

Belangrijkste vraag voor mij als klant blijft. Wie geeft mij onafhankelijk informatie. Daarbij vertrouw ik vrienden wel en internet reuzen niet.

Dirk

Er zijn er meer die een vooruitziende blik hebben…..

Robert-Jan Smid

Google Shopping voor het MKB wordt nu toch ook veel eenvoudiger. Daar waar veel winkels moeite hebben om de stap naar een webwinkel te maken biedt google nu echt een goed alternatief om hun assortiment direct bij de consument onder de aandacht te brengen. Dus MKB-ers wie hier meer over wil weten neem gerust contact met Brandpepper Webdesign en Internet Marketing op!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond