Deel dit artikel
-

Eerste stap gezet voor Europese wet digitale markten (update)

De commissie Interne Markt van het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met het voorstel voor de wet digitale markten (Digital Markets Act, DMA), die in december vorig jaar is gepresenteerd door de Europese Commissie.

Via de Digital Markets Act worden toezicht en maatregelen geïntroduceerd voor grote platforms waar gebruikers nauwelijks omheen kunnen.

De maatregelen gaan dus vooral gelden voor de grotere bedrijven als Google, Amazon en Facebook, die de commissie definieert als ‘poortwachters’.

Met 42 stemmen voor, twee tegen en 1 onthouding is het wetsvoorstel voor het pakket maatregelen voor grote techbedrijven aangenomen.

Het voorstel is door de commissie nog wel aangepast. De regels gaan gelden voor bedrijven met minimaal 6,5 miljard euro omzet en een beurswaarde vanaf 65 miljard euro. Aanvankelijk lag de grens bij resp. 8 miljard en 80 miljard euro.

Volgende maand legt de plenaire vergadering het mandaat van het parlement voor de onderhandelingen met de lidstaten definitief vast.

De Digital Services Act (DSA), waarover ook overeenstemming is bereikt, vormt de toekomstige basis voor digitale diensten zoals online platforms en verduidelijkt hun verantwoordelijkheden. De DSA verbetert onder meer de bestrijding van illegale inhoud online.

Onderdeel van de DSA is een veel uitgebreidere bescherming van consumenten en ondernemers die producten of diensten via een platform of dienst aanbieden of afnemen. Dit gaat straks in de gehele EU volgens dezelfde regels. Bijvoorbeeld door aanbieders te verplichten om het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts te onderbouwen en uit te leggen. En door te eisen dat online platforms een procedure hebben waarmee gebruikers kunnen klagen over dat soort beslissingen en eisen te stellen aan die procedure.

Het Nederlandse kabinet heeft in oktober al het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin worden al stappen gezet naar een sterkere en betrouwbare digitale economie.

Via dit wetsvoorstel komt er bijvoorbeeld een verbod op het (laten) plaatsen bij webwinkels en digitale platforms van valse consumentenbeoordelingen. Bij zoekresultaten moet bovendien altijd duidelijk zijn dat het betaalde reclames betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Webwinkels én online platforms krijgen daarnaast de verplichting om consumenten uitgebreider te informeren over bijvoorbeeld dat diegene een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt, met wie een contract wordt afgesloten en wie de verantwoordelijkheid heeft voor het afhandelen van defecten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond