Deel dit artikel
-

Engeland krijgt toezichthouder Digitale Markten

De Engelse overheid richt een nieuwe afdeling op onder de Competition and Markets Authority (onze ACM) die toezicht gaat houden op online platformen als Facebook en Google. De Digital Markets Unit moet ervoor zorgen dat dominante partijen niet te veel marktmacht krijgen en concurrentie om zeep helpen.

De nieuwe eenheid zal zijn werk per april 2021 beginnen en krijgt verregaande bevoegdheden. Daaronder: het staken, blokkeren en omkeren van beslissingen van techgiganten. De instantie kan bedrijven ook verplichten tot bepaalde acties om geldboetes opleggen bij overtredingen.

Het Britse parlement moet zich nog buigen over het plan en doet dat vermoedelijk begin 2021. Het is niet bekend over hoeveel budget en mensen de Digital Markets Unit zal beschikken.

De nationale overheid in Londen vindt dat techgiganten te veel macht krijgen en daardoor markten ontwrichten. Ze maken concurrentie onmogelijk en ontmoedigen ondernemers om nieuwe diensten te ontwikkelen. Het gevolg daarvan is hogere prijzen voor bedrijven die de platformen gebruiken en een suboptimale ervaring voor de consument.

De exacte inhoud van de gedragscode moet nog worden bepaald. De code zal in elk geval meer keuze en transparantie aan de consument moeten geven. MKB’ers moeten hun werk beter kunnen promoten. Wat ‘beter’ betekent in deze context is nog niet duidelijk.

Uit de verwoording van het overheidsplan valt te lezen dat er expliciet rekening wordt gehouden met media-industrie. Die is veel reclame-omzet verloren aan partijen als Facebook en Google. Volgens Britse berekeningen ging in 2019 tachtig procent van alle reclamebudgetten naar deze twee Amerikaanse techgiganten. De gedragscode moet de uitgeefmarkt weer in balans brengen.

In Australië betekent zo’n voornemen simpelweg dat techgiganten hun reclame-omzet moeten gaan delen met nieuwsuitegevers. Ook met publiek gefinancierde omroepen. Het ziet ernaar uit dat ze in Groot-Britannië hetzelfde kunnen verwachten.

Google probeert uitgevers sinds 2015 actief te helpen bij het vernieuwen van bedrijfs- en verdienmodellen. Daartoe investeert het honderden miljoenen euro’s in digitale vernieuwingsprojecten onder de vlag van, wat nu heet, Google News Initiative. In Europa alleen ging het om 150 miljoen euro https://blog.google/around-the-globe/google-europe/we-supported-662-journalism-projects-europe/ voor 662 projecten.

De Europese Commissie presenteert binnenkort zijn eigen plannen om uitwassen bij digitale molochen beheersbaar te maken. Het is nog niet duidelijk in hoeverre dat inhoudelijk afwijkt van het Engelse plan.

Foto: Josh Hallett (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Starc - Moving company

If the UK had been part of an EU wide approach, it could work. As it is, the US government will not take too kindly to increased UK regulatory efforts. Let’s see if the UK govt can stand up to this. I don’t think so.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond