Deel dit artikel
-

eFinancials: Financieel advies straks geheel online

Banken willen klanten steeds meer online financieel advies geven. Via apps of een geheel geautomatiseerde site. SNS Bank en Knab lopen hierop vooruit.

SNS Bank komt volgend jaar met een nieuwe app die particuliere klanten inzicht geeft in hun budget. De app rekent uit wat de maandelijkse uitgaven zijn, en adviseert of het – gelet op nog te verrichten betalingen of af te lossen leningen – verstandig is om bijvoorbeeld een paar (luxe) schoenen te kopen. Nooit meer verrassingen, beloofde formulemanager Peter Eikelboom van SNS Bank vanochtend op Emerce eFinancials.

Hij demonstreerde de app voor in elk geval Windows Phone, iOS en Android (BlackBerry is nog een vraagteken) vandaag voor het eerst in ’t Spant in Bussum.  SNS Bank en partners hebben momenteel wel een app, maar die biedt eigenlijk dezelfde functionaliteit als andere bankenapps. De mobiele financiële afstandbediening kan wat SNS Bank betreft verder worden uitgebouwd. “Niet omdat we meer bankfilialen willen sluiten,” benadrukte Eikelboom. “We openen juist veel kleinere vestigingen. We zien het louter als extra dienstverlening.”

Aegon-dochter Knab wil zijn klanten ook vergaand adviseren en doet dat via een financieel dashboard, dat een totaaloverzicht van het vermogen, inkomen en pensioen biedt, ook van geld dat bij andere banken staat. De klant zal mogelijk zelf een deel van de gegevens moeten invoeren, aangezien aggregatie van financiele gegevens in Nederland – in tegenstelling tot een land als Denemarken – nog niet mogelijk is.

Ingewikkelde grafieken en cijfers worden vermeden. Klanten krijgen in één oogopslag te zien hoe ze er financieel voorstaan en krijgen een melding als er belangrijke besluiten moeten worden genomen.

Per 1 januari 2013 mogen financiële tussenpersonen geen provisie meer ontvangen van verzekeraars voor de verkoop van complexe financiële producten zoals hypotheken, overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringen. Dat geeft grote verschuivingen in de markt, denkt de bank. Men verwacht dat consumenten massaal complexe verzekeringen kopen zonder advies in te winnen.

Juist zij die het hardst advies nodig hebben, hebben er het minst voor over, zegt D.P. Kruyswijk, internet strateeg bij Virtual Affairs en adviseur van Knab. Online advies maakt advies weer betaalbaar voor deze doelgroep. Cruciaal is wel dat er een lage drempel is naar een bemenst kanaal.  Knab gaat daar ver in, want wij koppelen klanten aan externe adviseurs die ons niet hoeven betalen. Er is zelfs geen kickback”, aldus Oskar Barendse, manager Financiële Planning bij Knab.”

Omdat Knab zich richt op wat meer vermogende klanten, hoopt de bank er indirect (via beleggingsproducten) toch aan te kunnen verdienen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond