Deel dit artikel
-

Eigenaren zetten Wehkamp in de etalage

Wehkamp wordt volgend jaar via een veiling verkocht. De eigenaren zetten moederbedrijf RFS Holding in de etalage nadat een zakenbank de toekomstscenario’s in kaart had gebracht. 

Dat meldt Het Financieele Dagblad, wiens berichtgeving door het bedrijf zelf wordt bevestigd.

Potentiële kopers hebben documenten ontvangen over de dochters van RFS Holding op basis waarvan ze kunnen beslissen of ze willen bieden of niet. Credit Suisse inventariseerde de strategische toekomstscenario’s voor RFS.

Wanneer de veiling exact plaatsvindt en volgens welk model, online of offline en onder welke voorwaarden, is nog niet bekend. Verrassend is het moment van deze strategische beslissing. Het economisch sentiment is door de bank genomen negatief, maar Wehkamp is voor de toekomstig eigenaar een krentje uit de pap op de Nederlandse markt vanwege de naamsbekendheid, omvang en digitale oriëntatie.

In de eerste zes maanden van 2011 boekte RFS een omzet van 267 miljoen euro. Over heel 2010 was dat 488 miljoen euro.

Onder RFS vallen naast Wehkamp ook Fonq, Create2fit en financiële dienstverlener Lacent.

Het FD noemt Ahold als mogelijk belangstellende, aangezien dat zijn online omzet in de komende jaren wil verdrievoudigen.

Mocht Amazon.com serieuze ambities voor Nederland hebben, dan komt de overnamekans van Wehkamp als op een presenteerblaadje.

De aandelen van RFS Holding zijn sinds vrijwel exact drie jaar in handen van Paul Nijhof, Berend van de Maat en oud KPN-topman Ad Scheepbouwer. Zij namen in 2008 de meerderheid van de aandelen RFS van IK Investment Partners over, dat nog voor twintig procent in het bedrijf zit.

Foto: Remon Pijnaker (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

FrankvanBruggen.nl

Grote kans dat (naast evt. Amazon) TMG en Sanoma ook serieuze interesse in Wehkamp zullen hebben.

mdobro

@FrankvanBruggen.nl,
de kans acht ik klein, nog Sanoma nog TMG zitten echt in de handel van “spulletjes” verkopen.
BOL zou wel een goede zijn maar die zijn mogelijk bezig met hun eigen exit/beursgang?

Hans Leenhouts

@Frank: zitten ze er nog in, of nog niet in of noch Sanoma noch TMG ? Waarom zouden ze die markt niet willen betreden als je bestaande handel (uitgeverij) terug loopt ? Alles draait toch om een transactie met je lezer/bezoker ? De Volkskrant wil ook steeds meer verkopen via vkshop.nl!

Stijn Kruijssen

@ mdobro: Ben het met je eens met betrekking tot Sanoma, al zouden ze best meer die kant op kunnen gaan als het betalen voor content + advertisermodel niet voldoende meer werkt.

Telegraaf heeft echter gewoon een webshop waar ze fysieke spullen verkopen. (#75 in de twinkle 100 dit jaar)

FrankvanBruggen.nl

Het is evident dat Uitgevers steeds minder verdienen met traditionele inkomstenstromen als ‘het betalen voor content’ en het exploiteren van het bereik naar adverteerders. In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen is het daarbij mi inderdaad een logische stap om de e-commerce activiteiten verder uit te bouwen. En dus het enorme bereik, het sterke merk en de binding met de lezers/bezoekers steeds intensiever te gaan gebruiken om zelf transacties aan te gaan met de consument. ‘Kannibalistische’ gevaren (uitgever betreedt nu zelf een markt van mogelijke grote/trouwe adverteerders) zijn daarbij in een dalende advertentiemarkt steeds minder vaak showstoppers. Bedrijven als Wehkamp (incl. niches als Fonq en create2fit) en BOL kunnen de uitgeverijen een flinke versnelling bieden in deze e-commerce ambities.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond