Deel dit artikel
-

ElmarReizen.nl lanceert vergelijkingsdienst

De Nederlandse reissite ElmarReizen.nl start vandaag met een vergelijkingsdienst. Gebruikers kunnen accommodaties van vrijwel alle aanbieders in Nederland bekijken, vergelijken en boeken.

Elmar heeft een zoeksysteem ontwikkeld waarin alle accommodaties van Nederlandse touroperators zijn opgenomen. Volgens directeur Ronne Rokebrand is het aanbod vrijwel volledig. De database bevat alle touroperators die zijn aangesloten bij branchevereniging ANVR en dat zijn er momenteel zo'n 650.

Op basis van ruim dertig criteria kan de bezoeker zijn eigen vakantie uitzoeken. Het betreft criteria als regio, prijs en periode. Specifieke informatie over accomodaties wordt geleverd door Toeristiek . Toeristiek is een onderdeel van Elsevier Bedrijfsinformatie dat "objectieve informatie" levert aan de reisbranche. Volgens Rokebrand belandt de informatie niet altijd objectief in de huidige reisgidesn. "In reisgidsen is de informatie vaak gekleurd door de touroperators. De informatie die wij van Toeristiek krijgen wordt direct aan de bezoekers verstrekt."

Rokebrand kon niet zeggen wat de omzetverwachtingen rond de nieuwe dienst zijn. Elmar maakte eerder bekend in de maand oktober 25 procent minder omzet te hebben gedraaid dan was gebudgetteerd.

ElmarReizen.nl is in 1996 gestart als online reisbureau, de webversie van uitgeverij Elmar. Vanaf 1999 werden naast reisinformatie ook online reizen aangeboden. Elmar kreeg eerder dit jaar een financiële injectie van Holland Venture en andere aandeelhouders. Het bedrijf kon hiermee Cendant Reisservice overnemen, een bedrijf dat sterk is in het telefonisch boeken van reizen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Tom

Volgens mij is het meer een luchtkasteel. Als ik het goed bekijk hebben ze de service van back-office gegevens Toeristiek gefilterd en gekoppeld aan internet. Ik heb ze net bezocht en ik blijf het een rommelige site vinden. (wordt te ingewikkeld). Nee geef mij dan maar de nieuwe site van Reiszoeker.nl Eenvoudig menu en supersnel.

Charel

Dat is natuurlijk geen vergelijking reiszoeker.nl en elmar zijn nieuwe reiszoeker. Je hebt gelijk dat Elmar een koppeling heeft gelegd met de database van toeristiek. En daarop een (zeer langzame) zoeker heeft gebouwd. Aan deze manier van werken kleven twee hele grote nadelen waardoor het verouderd is:1. De reizen die je vind, en denkt te boeken, zijn meestal niet meer beschikbaar, dit omdat het niet gekoppeld is met een back-office systeem van een toeroperator. Natuurlijk boekt iedereen de goedkoopste reisjes, en die kan je nu ook gemakkelijk vinden, en deze zijn het snelst vol geboekt. Dus een hoop werk voor Elmar en een teleurgestelde klant.2. De prijzen die in het systeem van Toeristiek zijn, komen niet altijd overeen met de prijzen in de gids. De vergelijking met reiszoeker.nl:1. dit is een site met waar je reizen van 1 touroperator kan zien, of wordt gelinkd naar een andere. Dus geen vergelijking mogelijk.2. De gegevens waarover Elmar nu beschikt, die van touristiek, zijn de aller beste gegevens die je maar kan hebben over een accomodatie. Reiszoeker heeft die alleen uit de reisgids, dus onbetrouwbaar en niet objectief. Wat betreft Elmar: Ze hebben nieuw kapitaal en willen daar natuurlijk wat mee doen. Maar investeren in een techniek die verouderd is, en ook heel veel backoffice werk opleverd (controleren op beschikbaarheid en vervolgens afwijzen/inboeken, en als je weet hoe de systemen in de reiswereld werken, dan weet je dat dit heel lang duurt) weet ik niet of dat zo slim is. Ik zou investeren in een techniek dat mensen daadwerkelijk online kunnen boeken, dus dat ze beschikbaarheid kunnen zien. Dit is waar je je winst kan boeken, veel minder BO werk, geen ontervreden klanten.

Ronnie Rokebrand

ElmarReizen.nl en Toeristiek werken samen om de nieuwe reisvergelijkingsdienst van ElmarReizen.nl te vullen. Natuurlijk preek ik nu voor eigen kerk, maar ik vind het echt een groot voordeel dat er nu voor de consument een zoekmachine is met alle reizen van alle Nederlandse touroperators. Je kunt alle hotels en appartementen met elkaar vergelijken op basis van onafhankelijke hotel- en appartementgegevens, en vervolgens boeken. In de eerste fase was de machine inderdaad langzaam; gelukkig hebben we gisteren de snelheid weer aanzienlijk kunnen verhogen (een voortdurend proces). Vergis je niet: het is echt revolutionair. Charel heeft gelijk dat de volgende stap is om alle backoffice-systemen van alle touroperators te koppelen. Hoewel het misschien niet opvalt zijn wij hier al behoorlijk ver mee: alle tickets, vakantiehuizen, hotels en auto's worden zonder tussenkomst van mensen verkocht. Bovendien zijn alle lastminutes (bij ons zie je gewoon alle lastminutes van de Nederlandse touroperators, mits ze lid zijn van het ANVR en SGR) voor 99% beschikbaar. Wij zijn de enige internetsite in Nederland die alle reizen van alle touroperators mogen verkopen! De reizen in de zoekmachine worden deels geautomatiseerd en deels handmatig bijgehouden. Natuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk. Ik vergelijk een internetsite wel eens met de ontwikkeling van een mens: je begint als kind en langzamerhand word je ouder en wijzer; je leert op school en later tijdens je werk; bovendien maak je in je persoonlijke leven steeds meer gebruik van nieuwe technieken. Eigenlijk ben je pas uitgeleerd op het einde van je leven. Ditzelfde geldt ook voor de ontwikkeling van internetsites; en misschien wel voor alle zich snel ontwikkelende ondernemingen. Wij vinden echter wel dat mensen ook op andere manieren bij ons terecht moeten kunnen, vandaar dat bezoekers/sters ons tijdens het boekingsproces ook kunnen bellen. Niet wij bepalen hoe mensen bij ons moeten boeken, maar de klant bepaald dat zelf. Vandaar dat wij met 47 mensen proberen om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen. Wij proberen als het grootste online reisbureau van Nederland ons service-niveau zo hoog mogelijk te houden (online en offline). Vandaar ook dat wij lid zijn van het ANVR, waardoor de kwaliteit van onze dienstverlening is gegarandeerd, en het SGR, waardoor de klant altijd zeker is van zijn of haar geld.Het verkopen van reizen is niet alleen maar het online verbinden van databases, maar vooral ook zorgen dat mensen kunnen beschikken over persoonlijke reisadviezen en ergens terecht kunnen met eventuele klachten. Wij zijn er voor de klant; alleen dan heb je als online reisbureau bestaansrecht.Nogmaals: ik besef heel goed dat ik niet objectief ben, maar ik wilde toch graag reageren. Ronnie Rokebranddirecteur ElmarReizen.nl

peter boneschansker

Allereerst wil ik zeggen dat ik veel respect heb voor datgene ElmarReizen.nl bereikt heeft. Uit ervaring weet ik dat wat ElmarReizen.nl voor elkaar gekregen heeft, om alle lastminutes van de Nederlandse touroperators op een site te krijgen, een prestatie van jewelste is. De 99 % beschikbaarheid van aanbieidingen die Dhr. Rokebrand noemt in zijn reactie is volgens mij onmogelijk als je niet on-line verbonden bent met de back-office systemen van de touroperators. Touroperators maken aanbiedingen om van hun garantie stoelen en bedden af te komen en die verkopen zij op allerlei manieren en Elmar is daar een van. Uiteraard maken zij speciale acties additioneel op hun standaard producten, maar ook hier is de voorraad beperkt en deze producten worden ook via verschillende kanalen verkocht. Dit betekent dat je nooit 99 % beschikbaarheid zal halen voor aanbiedingen of andere touroperatorproducten als je niet een geautomatiseerd synchronisatie proces met alle touroperators ontwikkeld hebt. Voor Elmar zijn er een tweetal mogelijk heden om dit te bereiken. Zij kopen van de touroperators alle aanbiedingen op en verkopen die via de site. Elmar ontwikkelt een gestandaardiseerd synchronisatie systeem om met de voorraadsystemen van de touroperators te communiceren. Verder weet ik dat veel touroperators zelf bezig zijn om e-Commerce sites te ontwikkelen (wij helpen ze daarmee) en zullen door de koppeling met hun eigen voorraad systeem de bovengenoemde problematiek wel oplossen. Hierdoor zal Elmar het heel zwaar krijgen als ze dit probleem niet aanpakken.

Charel

"maar ik vind het echt een groot voordeel dat er nu voor de consument een zoekmachine is met alle reizen van alle Nederlandse touroperators." ten eerste: Niet alle touroperators staan in de database van touristiek. Daarnaast staan (natuurlijk) de directsellers zoals Kras en Sunweb er niet in. Dit is in commercieel opzicht natuurlijk logisch, maar de uitspraak dat alle Nederlandse touroperators vertegenwoordigd zijn is niet waar. Een goede vergelijking kan dus niet gemaakt worden. "In de eerste fase was de machine inderdaad langzaam; gelukkig hebben we gisteren de snelheid weer aanzienlijk kunnen verhogen (een voortdurend proces)." Ik heb hem net getest en ben nog steeds niet onder de indruk van de snelheid. Moet wachten en krijg vaak een foutmelding. "Vergis je niet: het is echt revolutionair."Ik weet dat de reiswereld kwa automatisering achterloopt, maar van iemand die bij een online reisbureau werkt verwacht je toch wat meer IT kennis. Het koppelen van een database met Internet is al vaker gedaan meneer Rokebrand, in mijn ogen niet echt revolutionair.Misschien doel je op de gegevens die nu voor de consument beschikbaar zijn, die nergens anders beschikbaar zijn, maar dat wil ik ook niet echt revolutionair noemen. "Hoewel het misschien niet opvalt zijn wij hier al behoorlijk ver mee: alle tickets, vakantiehuizen, hotels en auto's worden zonder tussenkomst van mensen verkocht."Niet opvalt? WIJ zijn hier al behoorlijk ver mee? Tickets: van http://www.travelstreet.com, gewoon de standaard bookingengine die op vele sites te vinden is, Bookexpress in de look en veel van Elmar.Vakantiehuizen: Interhome en Eurorelais. Een deeplink naar deze sites… Hotels: Via bookings (ook op elke vakantie site te vinden) Auto's: Holidaycars wat een verassing… Dus wel direct zonder tussenkomst verkocht, maar niet dan het niet opvalt. Onder de indruk ben ik hier niet van, als ik een vakantie site zou willen beginnen, dan heb ik dezelfde tools binnen een week op mijn site staan. "Wij zijn de enige internetsite in Nederland die alle reizen van alle touroperators mogen verkopen!"Ook hier geld geen boekingen voor directsellers, en daarbij komt dat (bijna) elk reisbureau op de hoek die een website heeft, je reizen kan kopen van elke touroperator. "Vandaar dat wij met 47 mensen proberen om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen."Dat is natuurlijk jammer, iets dat je kan automatiseren, dat je daar 47 mensen voor nodig hebt.Ik ben het met je eens dat je kwaliteit moet leveren. Maar dat je daar 47 mensen voor nodig hebt is natuurlijk jammer. Als ik een vakantie zou boeken, kom ik zeker bij elmar kijken omdat zij nu een schat van informatie bezitten over de accommodaties. Maar ik heb er een hard hoofd in of Elmar zijn hoofd boven water houdt. Dure marketing, dure locatie(in het centrum van Delft), dure techniek (alleen een reisbureau op de hoek betaald al meer dan EUR 500 voor het gebruik van de database van Touristiek), achterlopende techniek (niet hun schuld, maar die van de hele brache) en veel werknemers. 

peter boneschansker

Charel, ik ben het eens met je dat Elmar het zwaar zou kunnen gaan krijgen de komende tijd. Toch vind ik dat je iets te fel bent. Het automatiseren van een reisorganisatie (zeker een touroperator) is een complexe zaak, en vind je opmerking dat de reiswereld slecht geautomatiseerd is te kort door de bocht. Dat de reiswereld niet voorop loopt in nieuwe ontwikkelingen heeft alles te maken met de kleine marges die ze maken. Met die marges zo'n complexe omgeving in de lucht houden en door ontwikkelen is beworderingswaardig. Uiteraard heb je goede en slechte voorbeelden maar over het algemeen petje af. Elmar moet wel iets gaan doen aan de boekbaarheid van haar producten op de site maar kansen te over. Zij hebben afspraken met veel touroperators en ze zijn onafhankelijk. Kijk naar het mislukken van Travelplanet en de discussie over Neckermann.nl binnen de branche. Misschien is Elmar juist het antwoord voor veel touroperators voor dit probleem.

Jan Jaap Nijemeisland

Ik ben het helemaal met Peter eens, wanneer ie aangeeft dat Charel het iets te fel aanpakt. Peter bekijkt het vanuit het gezichtspunt van de reisbranche, ikzelf wil het internet-gehalte van de Nederlandse markt aanstippen: er kan een heleboel in automatiserings- en internet-land en er zijn genoeg voorbeelden (zoals Holidaycars en hotelreserveringen). Echter, vergis je niet dat in de gehele markt van IT en E-commerce de tarieven nog steeds kunstmatig hoog gehouden worden. Dagprijzen varieren in de markt van 750 Euro tot soms wel 1400 Euro voor een "senior". Daarmee is het opstarten van een site zoals Elmar doet, zeker de moeite waard, geef extra mogelijkheden in het aanbieden van reizen. Zeer waarschijnlijk is ook de gehele operatie voor Elmar een prijzige geweest en dan heb je niet maximaal profijt van alle "foefjes" en "neusjes van de zalm" ook al zijn die allemaal heel wenselijk. Het betrekken van 47 werknemers in de ondersteuning van de website, om daarmee bezoekers (die bellen en op andere manieren contact opnemen) te ondersteunen, vind ik absoluut geen slechte zaak. Transacties zonder tussenkomst van personen is natuurlijk heel goed voor eenvoudige aankopen, echter in veel gevallen kan een stukje advies en persoonlijk contact alleen maar leiden tot een veel tevredener transactie. En dan is bijna iedereen wel bereid om daar een klein beetje extra voor neer te leggen! (Ook al zie ik dat nog niet eens gebeuren, gezien de soms zeer lage prijzen die staan genoteerd). Dus ondanks de mooie mogelijkheden die de technologie biedt, denk ik toch dat Elmar hier als een van de weinigen in de, toch best wel onder druk staande, reisbranche, haar nek durft uit te steken, en een zeer goed initiatief heeft genomen! Goed voorbeeld doet goed volgen.

Waldo

Ja ik geloof ook dat de online reisbranche onder druk staat. Travelplanet stopt ermee en waar is eigenlijk VakantieNet gebleven. Die site is ook uit de lucht. Waarschijnlijk ook failliet? Elmar lijkt het wel goed te doen en, zoals Jan Jaap stelt, durft zijn nek in moeilijke tijden voor de verbetering van de klantenservice uit te steken. Wat mij betreft ook prima!

Fred

Beste Tom bedoel je niet http://www.dereiszoeker.nl ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond