Deel dit artikel
-

Emerce eRetail: hoe vanHaren Zalando weert

Crisis? Schoenenketen vanHaren merkt er weinig van. Het bedrijf heeft in 2013 ongeveer 6,1 miljoen paar schoenen verkocht, 2 procent meer dan in het voorgaande jaar. Ook werden zes nieuwe verkooppunten geopend, waaronder een flagshipstore in de Amsterdamse Kalverstraat. Hoe doe je dat, met de Zalando’s en andere online schoenenverkopers? Directeur Krein Brons vertelt het volgende week op Emerce eRetail.

VanHaren heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug, ondanks enorm concurrentie van Zalando en anderen. Hoe wapen je als traditionele partij tegen deze concurrenten?
“Het is niet één bepaald middel, het is een combinatie van zaken. In deze tijden is het echt heel belangrijk dat klanten waarde krijgen voor hun geld. Klanten zijn slim en pakken de beste deals. Gelukkig zien mensen dat ze bij vanHaren goede kwaliteit krijgen voor een heel aantrekkelijke prijs. We denken dat dat één van onze geheimen is. Aan de andere kant hebben we ons succes te danken aan de inzet van onze medewerkers. We zijn, samen met moeder Deichmann, een familiebedrijf en dat zie je terug in onze resultaten. Onze medewerkers zijn toegewijd. Klanten geven aan dat ze zich welkom en thuis voelen in onze winkels, de drempel is er laag. Al deze dingen zijn niet opgebouwd in één dag, dat kost tijd. Het vertrouwen is nu zo groot dat het niet meer uitmaakt via welk kanaal klanten binnenkomen.”

Is het moeilijk om als organisatie kanaaloverschrijdend te denken? Wat heeft Deichmann moeten doen om deze veranderingen teweeg te brengen?
“In een grote organisatie vraagt verandering altijd wat van je. Soms is een kleine organisatie meer flexibel, maar wij zijn in deze veranderingen meegegroeid. Als een internationale organisatie hebben we juist weer de mogelijkheid om de klant de allerbeste oplossingen te bieden, wat betreft de verschillende kanalen en de interactie hiertussen. We hebben het geluk dat we zo veel winkels hebben verspreid over het hele land, die we kunnen combineren met onze online faciliteiten. Dat maakt het ook heel erg leuk. Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld ‘ship to home’ gelanceerd. Daarbij kunnen klanten in de winkel gratis schoenen  laten verzenden, in de door hen gewenste maat en kleur. En onze schoenen zijn sinds een half jaar verkrijgbaar bij Wehkamp, een ander kanaal voor onze klanten. Voor dit jaar is gepland om onze omnichannel diensten naar de klant nog verder uit te breiden. Details daarover maken we over enkele maanden bekend.”

VanHaren heeft onlangs een app gelanceerd. Schoenen kopen via een app. Hoe moeilijk is dat, want een schoen aanpassen doe je eigenlijk nog het liefst in de winkel.
“Ja, je kunt schoenen kopen via de app, maar er is nog zoveel meer. Om het online schoenen kopen makkelijker te maken, hebben we leuke functies op onze app. Zo kun je je schoenmaat opmeten, mocht je twijfelen. En je kunt de nieuwe collectie aanpassen met behulp van je camera. Zo wordt online bestellen een stuk eenvoudiger. Je kunt je verder laten inspireren door onze trendblog, een winkel in de buurt vinden of een barcode bij een schoen scannen om te zien waar jouw maat beschikbaar is. De app is speciaal gemaakt voor de verschillende Deichmann landen, dus ook voor vanHaren.”

* Zie hier meer informatie over  eRetail en de sprekers. Inschrijven kan hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond