Deel dit artikel
-

Emerce Health: van hoofdpijn naar hoofdzaak

Zorgrobots, kunstmatige intelligentie, drones en VR toepassingen, als je de media mag geloven is de toekomst in de zorg vandaag echt begonnen. Maar de werkelijkheid is anders. Edwin Kroeze van Liferay temperde gisteren op Emerce Health het enthousiasme met een nuchtere anekdote: zijn zieke vader moet nog gewoon stapels papieren formulieren invullen.

Zijn presentatie had als thema: Digitalisering in de zorg: van hoofdpijn naar hoofdzaak. Want hoe zorgt de moderne zorginstelling ervoor dat digitale ontwikkeling niet ten koste gaat van de zorgkwaliteit, maar ruimte geeft voor meer handen aan het bed?

Slechte integratie van IT-systemen is in elk geval de oorzaak van veel ellende. De huidige systemen zijn teveel ingericht in silo’s, waardoor communicatie inefficiënt verloopt, fouten worden gemaakt en onnodige tijd verspild wordt.

Sam Hendrix, chef Customer Service van Ahold Delhaize, vertelde over zijn moeder die zich bij de balie van een net geopend ziekenhuis moest inschrijven. “Nadat ze ongeveer alles over haar te weten waren gekomen, werd ze verzocht om zich op een apart scherm voor het eigenlijke consult aan te melden.” “Dat is hetzelfde als dat je al je boodschappen hebt gescand en toch nog met het bonnetje in de rij voor de kassa moet gaan staan,” reageerde Jorrit Ebben, Chief Strategy & Innovation Officer bij Academy Het Dorp.

De roep om deskundige Chief Medical Information Officers (CMIO) wordt dan ook steeds sterker, aldus Lennart Krijgsman (Groene Hart Ziekenhuis) en Jeroen Windhorst (V&VN). De CMIO kan bijdragen aan inbedding van technologie in de zorg en een brugfunctie vervulling tussen ICT en de gebruikers. Daaraan ontbreekt het nogal eens.

Vooral het begrip patient journey (afgeleid van customer journey) kwam donderdag nogal eens voorbij. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) doet zelfs onderzoek naar de wachtbeleving bij de de Spoedeisende Hulp. Die kan worden verbeterd als de patiënt weet waar hij aan toe is en wanneer hij wordt geholpen. In de toekomst kan hij hiervoor eventueel een app of tablets gebruiken. Er is zelfs nog gedacht aan het aanbieden van films ter vermaak, “maar mensen gebruiken daarvoor toch kun eigen smartphone”.

Bepaalde trends zijn onvermijdelijk, zoals medische zelfhulp: technologie kan ons bijvoorbeeld helpen om ons lichaam te begrijpen, net zoals het dashboard van de auto iets vertelt over de werking van de motor, vertelde Emily Sappington van Babylon Health. En ja, op dit gebied worden zeker vorderingen gemaakt: de diagnostische tool van Babylon op basis van kunstmatige intelligentie slaagde eerder met vlag en wimpel voor het officiële toelatingsexamen voor Britse huisartsen.

Babylon werkte ook samen met de Britse National Health Service aan een pilot waarbij een chatbotdienst in Londen als alternatief voor het telefonische dienstverlening is getest. Via de app kregen burgers met acute gezondheidsvragen advies voor verdere doorverwijzing.

Straks is zelfs dat niet meer nodig. We krijgen volgens Sappington allemaal een digitale tweeling, die met behulp van trackers en sensoren onze gezondheid in kaart brengt en kan adviseren.

Pink Trainer is een eHealth applicatie die gericht is op vrouwen met borstkanker of daarvan herstellende zijn. Zij krijgen op maat gerichte trainingsprogramma’s en voedingsadviezen aangeboden. Een goed getraind lichaam kan beter tegen de behandelingen die een borstkankerpatiënt krijgt, zo is de gedachte.

Initiatiefnemer Monique van Dijk won het EK en WK Bodybuilding een jaar na een borstamputatie. Inmiddels ondergaat zij weer een chemokuur. Krachttraining moet haar nu er ook weer doorhelpen. De app wordt al gebruikt door ziekenhuizen met intramurale fysiopraktijk en revalidatiecentra.

Rutger Brouwers (Máxima Medisch Centrum) blikte gisteren terug op experimenten met zorg op afstand voor specifieke groepen hartpatiënten. Thuis revalideren na een hartaanval of -operatie heeft onmiskenbare voordelen. Het ontlast zorgverleners in het ziekenhuis, en het sluit ook beter aan bij de thuissituatie omdat patiënten in hun eigen tempo kunnen revalideren op voor hen geschikte tijdstippen.

Een app vult de leegte tussen de ingreep en start hartrevalidatie. Patiënten kunnen met een app die is ontwikkeld door Flow, het MMC-centrum voor preventie, telemedicine en revalidatie, notities maken, quizvragen beantwoorden en een checklist doorlopen om zich voor te bereiden.

DiSofa heeft inmiddels aangetoond dat geestelijke gezondheidszorg heel goed digitaal kan worden aangeboden. Géén wachttijden, plaats- en tijdonafhankelijk aanbod en waar ook ter wereld de best denkbare Nederlandse geestelijke gezondheidszorg. Om aan te tonen dat afstand er niet toe doet, meldde GZ-psycholoog Miriam Meyer-Pot zich via de webcam vanuit het Amerikaanse Boston. Patiënten komen volgens haar sneller ter zake omdat ze in hun eigen vertrouwde omgeving communiceren.

Foto’s Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond