Deel dit artikel
-

Online event Emerce Recruitment in teken van corona

Emerce pakt de draad van zijn congressen weer op met een onlineversie van Emerce Recruitment op 3 september. Er zijn sprekers van Hunkemöller, Achmea, Kaliber, Vattenfall en Rijkswaterstaat. Thema: recruitment in coronatijd.

De recruitmentsector kreeg afgelopen maanden door de coronacrisis een behoorlijke klap. Een dezer dagen publiceerde CBS over de arbeidsmarkt. Daaruit blijkt dat in Nederland van april tot en met juni in totaal 322.000 banen zijn verdwenen ten opzichte van een kwartaal eerder. CBS spreekt van een recorddaling.

Werkzoekenden hadden in het tweede kwartaal ook minder te kiezen. Het aantal openstaande vacatures daalde met 26.000 in vergelijking met het kwartaal ervoor.

Het is zeker niet overal kommer en kwel. Voor de ondersteuning van zijn online activiteiten wil de Britse supermarktketen Tesco de komende tijd 16.000 nieuwe medewerkers aantrekken. Maar bij cosmeticaconcern Estée Lauder verdwijnen wereldwijd tussen de vijftienhonderd en tweeduizend banen omdat veel winkels dicht moesten. Bij de Britse retailer Marks & Spencer verdwijnen 7000 banen.

De maatregelen hadden ook gevolgen voor Emerce Recruitment zelf. Het jaarlijkse congres had dit voorjaar in de Meervaart in Amstelveen moeten plaatsvinden.

Dagvoorzitter Bas Westland zal de fysieke versie zeker missen. “We hadden ook een feest ingepland,” zegt hij desgevraagd. “Aan de andere kant gaf dit ook de mogelijkheid om eens wat anders te doen. We willen geen slap aftreksel van het live-evenement zijn. We zijn ook op reportage geweest bij bedrijven als T-Mobile en Mollie om te horen hoe het hen is vergaan.”

In een paneldiscussie komen drie organisaties aan bod die de coronacrisis elk op een andere manier hebben ondergaan. Westland gaat onder meer in gesprek met uitgever Gijs Vroom van Emerce, Sjoerd Burger van Rijkswaterstaat en Jaap Rip van bol.com. “Emerce zat sterk in de evenementensector en heeft zijn model helemaal moeten omgooien, bol.com werd geconfronteerd met een enorme toename aan bestellingen en bij Rijkswaterstaat ging niet alles, maar wel veel op de oude voet verder.”

Een ander voorbeeld is het Amsterdamse reclamebureau Buutvrij for Life. Westland: “Zij zagen de bui al hangen en hebben omgedacht. Campagnes maken tegen waardebepaling achteraf. Zo hebben ze veel nieuwe klanten binnengehaald en zijn banen behouden gebleven.”

De markt levert een wisselend beeld op, zegt Westland. “In sommige sectoren, zoals horeca, zijn sommige recruiters al failliet gegaan, maar de vraag naar IT banen stijgt omdat mensen meer thuiswerken. Zaken als IT beveiliging staan ineens weer bovenaan de agenda. Die herwaardering van bepaalde beroepsgroepen kom je overal tegen, denk aan de zorg.”

Mensen gaan zich anders gedragen in crisistijd, weet Westland. “Mensen gaan minder snel van baan veranderen, ze kiezen voor zekerheid, maar degenen die zich wel moeten oriënteren op een nieuwe uitdaging, en over de juiste kwalificaties beschikken, converteren sneller tot kandidaat.”

Vanaf 3 september zijn de video’s van de diverse sprekers toegankelijk en die dag kun je ook met hen van gedachten wisselen. Let op: Een deel van Emerce Recruitment is live. Aanmelden doe je hier.

Foto Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond