Emerce Retail: ‘Je bent niet getrouwd met je tools’

Vendor lock-ins en monolithische IT-systemen kunnen de e-commercestrategie van een organisatie hinderen op middellange en lange termijn. De flexibiliteit om op de markt te reageren verdwijnt.
Kristof van Roy van bureau Take the Lead (foto) stelt dat in een interview met gastheer Ronald ter Voert tijdens de nieuwe videocollectie Emerce Retail. Die reeks video’s verschijnt donderdag 23 juni (programma).
“De visie op e-commerce moet wel in elke afdeling worden gedragen, alle neuzen een kant op. Vervolgens moet je kijken welke instrumenten je nodig hebt om het goed te doen. Je bent niet getrouwd met tools. Als je eerder een foute keuze maakte, kun je ze eruit gooien. Of je bent er uit gegroeid. Als de blauwdruk van je systemen maar klopt.”
De Belg spreekt hier over de voordelen van een headless CMS voor e-commerce of, in jargon: ‘composable commerce’. Daarbij neemt een bedrijf een kernsysteem voor de transactionele kant van de digitale handel af en schakelt er externe systemen naar believen naast. Bijvoorbeeld: search, een product informatie management-systeem, CDP of ERP. De installatie en ontwikkeling van dit soort systemen kan parallel plaatsvinden, juist omdat er modulair wordt gewerkt.
Sander Mangel van Shopware, een e-commerceleverancier, vult aan: “Dit is iets voor MKB+ of enterprises. Als klein bedrijf wil je niet elke dag op steeds weer andere systemen moeten inloggen. Bij grotere organisaties kunnen je die functies gewoon combineren met de rollen binnen het bedrijf.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond