[Emerce TV] ‘Je zit in het hart van de passie’

De markt voor e-sports is vergelijkbaar met YouTube rond 2010. Als sponsor kun je rekenen op volle aandacht, zegt Corné Dubelaar, oprichter Team Gullit, Triple & Team Gullit bij Emerce TV.
Dubelaar is vanuit Triple mede-oprichter van de Nederlandse esports-organisatie Team Gullit. Team Gullit, genoemd naar Ruud Gullit, een van de populairste virtuele voetballers onder spelers, is ’s werelds eerste onafhankelijke FIFA-academie. Het team biedt veelbelovende esports talenten professionele begeleiding en training om hen te helpen hun vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.
Daarvoor worden ook sponsors gezocht, vergelijkbaar met een fysieke voetbalclub. “Onze topspelers zijn vergelijkbaar met fysieke sporters, het zijn hypercompetatieve jongens in de leeftijd van 15 tot 21. Sommigen draaien met toernooien al professioneel mee. Ze verdienen er een goed salaris mee.”
Team Gullit heeft 300.000 tot 500.000 (vaste) volgers en een bereik van 10 miljoen liefhebbers. “Je zit als sponsor echt in het hart van de passie”.
In 2022 keken ruim 548 miljoen toeschouwers naar wedstrijden van professionele gamers. Dit staat gelijk aan ruim 2,5 miljard kijkuren. Verwacht wordt dat esports alleen maar aan populariteit winnen. In 2027 zal het aantal toeschouwers opgelopen zijn tot bijna 750 miljoen.
Voorbeelden van sponsors zijn Red Bull, Omen en BenQ en sinds dit jaar Philips One Blade. “Philips is op zoek naar beginnende scheerders, jongens die voor het eerst een scheerapparaat kopen.”
“We zitten nu in de luxe situatie dat we aan de voorkant streng kunnen zijn en we kunnen het mediabereik ook echt meten. Dat heb je bij traditionele sportsponsering niet. Hoe vaak kijkt iemand naar een logo in een stadion?”
De video Triple & Team Gullit over esports: 8 miljoen gamers en een miljardenindustrie wereldwijd is na registratie gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond