(Emerce TV): ‘Kracht van AI wordt onderschat’
Uitgever Mediahuis zet AI in om te kunnen voorspellen wanneer klanten hun abonnementen opzeggen of juist afsluiten. Dat vertelt Trui Lanckriet in de videoserie Customer Data.
Hoe beleg je in een netwerkorganisatie überhaupt de verantwoordelijkheden aangaande customer insights? Welke keuzes maak je vervolgens met betrekking tot het dataplatform en de onderliggende strategie? Dit en meer komt aan bod in het gesprek met Lanckriet.
Voor haar komst bij Mediahuis enkele jaren terug blikte al terug op meer dan 15 jaar media-ervaring. Zij startte haar carrière als researcher bij Sanoma waar zij achtereenvolgens doorgroeide tot Research Manager, Market Intelligence Manager en Advertising Marketing & Communication Manager. In 2013 maakte Trui de overstap naar Kantar TNS waar zij als Client Service Manager niet alleen haar commerciële competenties verder wist te ontwikkelen maar zich ook verdiepte in managen van zowel passieve als behavioral data.
“De mediamicrobe heeft me nooit écht losgelaten. Bovendien vind ik dat Mediahuis de juiste keuzes maakt, zowel wat betreft het verder ontwikkelen van haar media-activiteiten als de digitale weg die men is ingeslaan, Lanckriet bij haar aanstelling. Zij leidt een team van 40 personen die zich ook bezighouden met bijvoorbeeld het ontwikkelen van datapakhuizen.
“We hebben veel zelf moeten bouwen, want bestaande modellen sloten niet aan bij wat wij relevant vinden, zoals het gedrag van lezers en het verloop van abonnementen.”
Veel van de data die Mediahuis gebruikt is first party-data, zegt Lanckriet. Abonnees geven toestemming om hun gegevens te gebruiken. “Slechts een klein deel gaat niet akkoord. We proberen lezers ook aan te moedigen zich aan te melden, omdat we dan meer een gepersonaliseerd aanbod kunnen bieden.”
De kracht van AI wordt nogal onderschat, zegt de Vlaamse data-expert, maar soms ook overschat. “Ik krijg veel vragen om AI in te zetten, waar dat niet meteen hoeft.”
De video Klantdata vergaren en verwaarden als internationaal mediabedrijf is na registratie gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond