Deel dit artikel
-

Emerce weekoverzicht 9 – 14 februari

De Opta mag Nederlandse kabelbedrijven dwingen om radio en tv-signalen van derde partijen door te geven. KPN MobielTV krijgt eindelijk concurrentie nu het Agentschap Telecom twee vergunningen heeft verleend op mobiele televisie en radio aan te bieden.

De concurrentie met KPN MobielTV kan van start nu Mobiele TV Nederland een landelijke frequentievergunning voor het aanbieden van mobiele radio en tv toegewezen heeft gekregen. Het Agentschap Telecom verleende een tweede vergunning aan Call Max Global.

Er komt ook meer concurrentie op de analoge en digitale kabel. De Opta mag van Europa Nederlandse kabelbedrijven ertoe dwingen om de radio- en tv-signalen van derde partijen, die kale kabeltoegang huren, door te geven.

Met 60 duizend nieuwe Fiber to the Home-abonnees in het afgelopen half jaar loopt Nederland voorop in de Europese statistieken. Dat bleek woensdag op het jaarcongres van de FttH Council in Kopenhagen.  

Tele2 Nederland gaat analoge televisie verkopen als aanvulling op zijn digitale diensten. Het bedrijf hoopt tegen het einde van de zomer een scherp concurrerend abonnement op de markt te brengen. Het bedrijf wist in 2008 met minder klanten meer omzet te realiseren. Het Zweedse moederbedrijf boekte in het vierde kwartaal een nettowinst van 85 miljoen euro, mede dankzij betere marges.  

Autozoekmachine Gaspedaal.nl mag sinds deze week het aanbod van Wegener-site Autotrack niet meer op de eigen site tonen. De rechtbank heeft geoordeeld dat Gaspedaal.nl inbreuk heeft gemaakt op het databankrecht van Wegener. Of de uitspraak ook gevolgen heeft voor soortgelijke initiatieven, is nog niet duidelijk, daarvoor is het te vroeg. Dat bevestigt ook jurist Arnoud Engelfriet tegen Emerce: "Het vonnis is complex." Al ziet Engelfriet wel dat ‘de balans doorslaat in de richting van Autotrack’: "Die trend lijkt er wel te zijn."

Beschermde databanken

WebAds-directeur en IAB-bestuurder Tjeerd Kooij luidt inmiddels de noodklok. Website- exploitanten moeten een vuist maken, vindt hij, teneinde het effect van kwaliteit voor online reclame samen aan te gaan tonen. De prijzen van banners gaan omlaag. Daarover lijken marktkenners en Emerce-lezers het met Webads’ Tjeerd Kooij het eens te zijn. Daarnaast leidt fraude en steeds minder goed aantoonbaar verband tussen kliks en verkoopresultaat van de adverteerder tot uitholling van het kosten-per-klik model waarmee Google groot is geworden. Dat zegt ‘bannerconcurrent’ WebAds althans.

Wat betreft the usual suspects: Microsoft gaat in Amerika en daarbuiten een eigen fysieke winkelketen opzetten. Daartoe stelt het een oudgediende van supermarktketen Wal-Mart aan. Conccurent Google staakt juist steeds meer offline diensten. Het bedrijf stopt met het verkopen van reclame voor radio. De zoekmachinegigant heeft geen succes met de offline advertentiediensten. Eerder werd bekend dat het advertentieprogramma voor print niet genoeg omzet opleverde.

Het was ook de week dat Emerce werd verkocht. Uitgever Gijs Vroom neemt de website, het magazine en het event eDay over van VNU Media via een management buy-out.  

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond