Deel dit artikel
-

Endemol experimenteert met chatbot

Producent Endemol is gestart met haar eerste chatbot, een sinterklaasbuddy die rijm- en cadeautips geeft. Voor Endemol is de sinterklaasbot een testbot. De producent gaat onder meer meten wat het effect is van verwijzingen naar de chatbot op televisie en websites. Een chatbot is een MSN/Windows Live buddy waarachter geen echt mens, maar een 'robot' schuil gaat.

“Omdat het medium chatbot relatief nieuw is, is Endemol nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde van een bot,” zegt Sjoerd van Dijk, directeur van Ecreation, het bedrijf dat samen met Endemol de chatbot ontwikkelde. Talpa is in Nederland het mediabedrijf dat voorop loopt met chatbottoepassingen. In totaal 60.000 mensen maken gebruik van de vier bots van Talpa. Ook andere tv-producenten en omroepen denken over de inzet van Chatbots. Van Dijk zegt in gesprek te zijn met meerdere mediapartijen.

De sinterklaasbuddy van Endemol is niet gekoppeld aan een tv-programma, maar een op zichzelf staand medium. Via de site Chatmetsint.nl kunnen internetters de sintbuddy aan hun vriendenlijstje toevoegen. De buddy reageert op vragen en geeft tips. Volgens Van Dijk is de bot zowel bedoeld voor volwassenen als jongeren. “De loodjestrekhulp is ook interessant voor een wat ouder publiek.”

“Chatbots worden steeds populairder. Wij denken met de chatbots toegevoegde waarde te kunnen leveren voor consumenten en adverteerders. Het past binnen onze crossmediale filosofie om altijd en overal aanwezig te zijn,” is de ietwat algemene uitleg van Stan Vermeulen, hoofd bussiness development bij Endemol, over het wáárom van de bot.

De sinterklaasbuddy is met name een testbot, en kent in eerste instantie nog geen commerciële uitingen, zegt Van Dijk. Hij sluit niet uit dat die er nog wél komen. “In antwoorden zouden links naar commerciële sites gezet kunnen worden.”

Gisterochtend is voor het eerst in een televisieprogramma verwezen naar de sinterklaasbuddy. Dat gebeurde in het belspelletje Lijn 4 . Verwijzingen zullen ook op andere momenten en via andere media plaatsvinden, met als belangrijk doel: meten wat het effect is.

In Nederland hebben in totaal zo’n half miljoen mensen een chatbot in hun MSN (of Windows Live) – vriendenlijstje staan, aldus Microsoft. Op dit moment zijn er ongeveer 20 Nederlandse chatbots beschikbaar voor de Microsoft-platforms. De meest populaire bot die Nederland ooit gekend heeft is Chatman, die op zijn hoogtepunt in 600.000 contactlijstjes stond.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond