Deel dit artikel
-

Energize in China snel uit de startblokken

Interactief marketingbureau Energize opende in augustus een kantoor in Shanghai. De opstartfase is sneller afgerond dan verwacht, vertelt Energize-directeur Klaas Weima. Binnenkort gaat het Chinese Energize-kantoor Nijntje online promoten.

Waarom China?

De Chinese economie is erg in ontwikkeling. Het is de grootste internetpopulatie ter wereld met 360 miljoen aansluitingen. Daar komen ook nog eens 800 miljoen mobiele telefoons bij. Daar liggen veel kansen op het gebied van online marketing. Wij zijn er graag bij om interactieve marketing te verzorgen voor grote westerse merken.

Hoe gaat het opstarten?

Het verloopt veel sneller dan verwacht. We hielden er vooraf rekening mee dat we de eerste anderhalf jaar geen directe business zouden hebben. Maar we hebben de eerste klanten en projecten nu al binnen. Na een artikel in het FD werden we bijvoorbeeld gebeld door het bedrijf achter Nijntje.

Wat doen jullie nu al in China?

We zijn bezig met een project om Nijntje in China te promoten. Meer mag ik daar nog niet over vertellen. Ook zijn we bezig met projecten voor Disney.

Waarom gaat het allemaal sneller dan gedacht?

We hebben een goede voorbereiding gehad. We hebben vooraf een jaar lang gedegen onderzoek gedaan. Zo hebben we studenten een analyse laten maken van de concurrentie.

Zijn er veel interactieve marketingbureaus die zich richten op westerse merken?
?Ja, de concurrentie is enorm. Maar je moet een lange termijnplanning hebben, wil je het volhouden. Wij hebben een meerjarenplan opgesteld. Heel erg belangrijk is dat we een netwerk hebben opgebouwd in China. Zonder netwerk kom je daar nergens.

Waarin verschilt de Chinese online markt met de onze?

China loopt vergeleken met ons zeven jaar achter. Ze kopen nog advertenties in voor een vast bedrag per dag. Er is nog geen IAB of een andere branchevereniging. Het is nog erg ongeorganiseerd. Het is lastiger ccijfers te krijgen over de effectiviteit van campagnes. Google Ads is minder gebruikelijk. Sociale netwerken zijn ook nog niet zover en open als bijvoorbeeld Facebook en Hyves met hun API’s. Chinese sociale netwerksites als QQZone en RenRen groeien wel als kool. Je ziet dat er twee online doelgroepen zijn: de verwesterde Chinezen en de traditionele Chinezen. Beide groepen hebben eigen sites en sociale netwerken.

Hoe anders is zaken doen in China?

Onderhandelingen gaan minder professioneel. Vaak moet er nog een tolk mee. Duidelijke afspraken maken over effectiviteit blijkt lastig. In China is het belangrijk dat je zakenpartner je aardig vindt. Het lukt uiteindelijk wel. Wij werken voor westerse merken en in China draait alles om status, dus ze willen graag business met je doen als het om bekende merken gaat.

Wat is het grootste probleem bij het openen van een Chinees kantoor?

Zorgen dat je medewerkers krijgt die loyaal aan je zijn. Je mag blij zijn als mensen een paar jaar bij je werken. De working class in China wil nu ook meeverdienen aan de groei van de economie. Je moet dus veel investeren in groepsgevoel en teambuilding om ze vast te houden. We hebben nu vijf medewerkers op het Chinese kantoor. Daar komt binnenkort een zesde bij.

Hoe sturen jullie ‘Shanghai’ aan?

?De leiding ter plekke is in handen van Rogier Bikker. Zijn droom was het om in China aan de slag te gaan. Hij is cum laude afgestudeerd op een onderzoek naar het bouwen van merken in China. Rogier is nog jong, 21 jaar, maar het is zo Nederlands om van een jonge leeftijd een probleem te maken. Het gaat om zijn competenties. Mijn zakenpartner die ook een ander Chinees bedrijf heeft, is er wel iedere drie weken. Ik zelf ga elk kwartaal naar China.

*) Klaas Weima is dinsdagavond 2 maart te gast tijdens een speciale IPAN-bijeenkomst over China in café restaurant Dauphine te Amsterdam.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond