Enkele tienduizenden abonnees voor Rabo mobiel

Enkele tienduizenden mensen hebben tot nu toe een mobiel telefoonabonnement afgesloten bij de Rabobank. Dat zei Rabobank topman Piet van Schijndel woensdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de bank. Aan het einde van dit jaar wil de bank 150 duizend Rabo Mobiel klanten hebben.
De Rabobank introduceerde vier maanden geleden Rabo Mobiel. De bank heeft daartoe zelf een belbedrijf opgetuigd. Rabo Mobiel richt zich op de 2,6 miljoen internetbankierende klanten van de Rabobank.
De Rabobank noemt geen exact aantal abonnees van de dienst. De uitspraak over ‘enkele tienduizenden abonnees' van Van Schijndel geeft een indicatie. Als de bank aan het einde van dit jaar 150 duizend abonnees wil hebben, moet er nog een flinke slag gemaakt worden. "We geloven niet in een lineaire stijging. Doordat Rabo Mobiel steeds meer bekendheid krijgt, hopen we straks op een versnelde stijging," zegt een woordvoerder van de bank.
Vooralsnog was het alleen mogelijk om een abonnement af te sluiten op Rabo Mobiel. De bank komt nu ook met een prepaid variant.
Mobiel betalen
"We willen met Rabo Mobiel aan het begin zitten van de ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen," zegt een woordvoerder van de bank. De toestellen die de bank nu uitgeeft zijn nog niet ‘ingericht' voor mobiel betalen, maar dat is in een latere fase wel de bedoeling.
Later dit jaar start de Rabobank samen met C1000 en KPN een proef met mobiel betalen. Een testgroep van enkele honderden mensen krijgt een mobiele telefoon met een speciale Near Field Communications (NFC)-chip erin. Zodra iemand uit de testgroep bij de kassa komt, kan hij of zij de telefoon over een zogenaamde ‘betaalplaat' schuiven. Via de plaat worden de boodschappen via de Rabobankrekening van de telefooneigenaar afgerekend.
De Rabobank gaat ook proeven doen met andere partijen. Zo zijn er vergevorderde plannen om iets te gaan doen met de NS, aldus een woordvoerder van de bank.
"Mobiel betalen is voor ons een interessante markt," zegt de woordvoerder. "Wij willen dat zo min mogelijk mensen met contant geld betalen." Het verwerken, tellen, transporteren en uitgeven van contant geld is voor de bank een dure bezigheid. Als mobiel betalen straks gemeengoed is geworden, maakt de bank veel minder kosten.
Ook andere banken hebben belangstelling voor mobiel betalen, aldus de woordvoerder. "Wij hebben ooit de basis gelegd voor iDeal. Wij hebben er belang bij dat er nu ook voor mobiel betalen een standaard komt.'
Emerce sprak vorig jaar met directeur Eric Huygen van Rabo Mobiel.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
Paulus
Het grappige is dat iedereen hard roept over "mobiel betalen" terwijl dat helemaal niks met je mobiele telefoon te maken heeft. Een Near Field Communications (NFC)-chip kan je net zo goed in je horloge monteren, of in je bril of wat dan ook. Zolang "mobiel betalen" een losstaand systeem blijft, dat derhalve afhankelijk is van extra voorzieningen in je GSM toestel, zal het nooit een grote vlucht nemen. Iedereen koop lekker zijn eigen toestelletje in de winkel en heeft dan die extra voorziening niet!
Mark Jansen
@Paulus: daarom is het koppelen van deze dienst aan een mobiel abonnement ook juist zo slim denk ik. De Rabobank zal vermoedelijk niet een alternatief systeem introduceren dat met dit mobiele betalen zal concurreren. Andere grote banken doen vooralsnog ook niets. Juist dan in het heel slim om een dergelijk product te koppelen aan iets dat mensen dagelijks gebruiken. Als je telefoon je er aan herinnert (door uiterlijk bijvoorbeeld) dat je "mobiel" kunt betalen, gebruik je het wellicht nog wel eens. Als het gewoon het zoveelste chipje ergens op een los pasje bijvoorbeeld wordt, zal de beschikbaarheid je vermoedelijk veel minder opvallen. Dat pasje zit dan immers diep weggestopt in je portemonnee. En zo lang het niet werkt heeft de Rabobank in ieder geval een lijst van "enkele tienduizenden" klanten die te classificeren als "early movers", waarmee dus ook toekomstige experimenten kunnen worden uitgevoerd (en dan zonder dure marketingcampagnes).
Mieke
Sinds een paar maanden heb ik Rabomobiel met op m eigen Nokia 6680. Al direct had ik problemen met het activeren omdat er bij Rabo een storing was die weken ging duren. Toen ik uiteindelijk kon bellen bleek dat ik niet meer op internet kon komen omdat ik m eigen toestel behield. En dat terwijl het een smartphone is van rond de 500 Euro…. Niemand kon mij helpen, ook Nokia niet. Om meer klanten te krijgen biedt Rabo nu 600 gratis belminuten aan een gratis Falk routeplanner. Maar wat doet zich nu voor? Juist dat ik Rabomobiel heb kan ik de routeplanner noch downloaden noch zelf kopen. Bij Falk bestaat de provider Rabomobiel niet en als ik Orange aanvink (waarmee je via Rabomobiel belt) wordt het tel. nummer niet herkend. Enerzijds worden nieuwe klanten dus gelokt met een gratis routeplanner en anderzijds worden bestaande klanten beknot….. het moet gekker worden!
c.vloemans
De grote fout zit hem bij Orange, ben sinds maart bij Rabomobiel en ook nog steeds bij KPN foutje bij nummer af en aanmelden alle communicatie loopt via callcenters bij problemen zoals waar ik mee zit een dubbel contract kom je maar moeilijk af na telefoontje is ook alle moeite weer voor niets geweest.Mij is nu belooft dat dat in januari 2008 is.Na mijn contract bij Rabomobiel ga ik weer zosnelmogelijk terug naar KPN
A Lokhorst
Het positieve aan Rabomobiel vind ik de lage kosten van het bellen (10ct/min) en de klantvriendelijkheid van de bank.Het grote nadeel voor mij is echter de slechte kwaliteit van het netwerk (van Orange) op bepaalde plaatsen, zoals in mijn woonplaats op de Utrechtse Heuvelrug, waardoor ik thuis en in de buurt van mijn huis nauwelijks fatsoenlijk kan bellen of gebeld worden. Dit geldt ook nog voor een aantal andere plaatsen in Nederland, bijvoorbeeld in de buurt van Arnhem en Apeldoorn.De verbinding is dan zo belabberd of zelfs helemaal niet mogelijk dat ik toch overweeg om weer over te stappen naar KPN. Daar had ik dit probleem helemaal niet,
g b
begin er maar niet aan heb een 2 jarig contract bij rabo mobiel en heb nu al anderhalf jaar problemen bij ze dan weer geen bereik dan weer een verotte batterij dan weer zus dan weer zo. drama die rabomobiel.
Aron
Hee, ik kan geen smsjes verzenden, want dan krijg ik een sms: Sorry je mobiel is nog niet geactiveerd, hoe moet je hem dan activeren??
Tamara Ammerlaan
Ik heb al ruim 1,5 jaar een rabomobiel via jullie veelal bejubelde Rabobank.. heb alles bij de rabobank lopen maar wat mobiele telefoons betreft loopt t niet soepel Ik heb een HTC s 620 per abonnement bij jullie, nu doet dat toestel niets meer,, me batterij laad niet meer bij , blijft leeg ik kan alleen nog maar bellen met t snoertje erin. Mijn fotocamera die er in zit doet het al maanden niet.. van de een op de ander dag stopte die ermee,iets met instellingen maar ik heb geen instelling veranderd? zo ook al me instellingen van internet zijn eruit van de een op de andere dag, Nu was ik het goed zat en ben ik naar de rabobank zelf toegegaan.. daar kreeg ik te horen dat ik geen garantie meer heb bij de rabobank maar wel nog bij HTC..dat ik me toestel daarheen moet sturen voor reparatie? dat wil ik heel graag doen, ware het niet dat ik totaal geen contact krijg met HTC zelf? niet via email en niet via bellen??.. Afgelopen woensdag ben ik weer naar de rabobank ( IJmuiden, lange nieuwstraat) gegaan met de vraag of zij het voor me op konden en wilden lossen.. ik werd me daar zo arrogant behandeld en ik kwam ook geen steek verder, t enige wat ik doorkreeg was het telefoon nummer van jullie helpdesk.. nou ja die kon ik ook via de site opzoeken???. Dus bij deze wil ik heel graag weten hoe en wat ik met me mobiel aankan want ik kan hem nu totaal niet gebruiken? ik heb hem nodig om bereikbaar te zijn voor mijn manager en mijn clienten en voor mijn kinderen.. Nu ben ik dus totaal onbereikbaar want ik kan toch moeilijk een stroomkast op me nek meezeulen om mijn mobiel aan de oplader te gebruiken?? Met vriendelijke groeten T. Ammerlaan
Egoclash
Hebben jullie wel eens over de veiligheid van mobiel betalen nagedacht? Als iemand je toestel jat, kan die persoon zonder gebruik te maken van pincode of wat dan ook, doodleuk met jou toestel betalen. Als je dan ook nog automatisch je tegoed opwaardeert, wordt het helemaal leuk voor de dief. Het betalen via mobiel betalen is niet beveiligd dus!