Deel dit artikel
-

‘Er wordt nog steeds op basis van respons afgerekend’

Sjors Kroon, commercieel directeur bij De Telegraaf, geeft aan dat er geen schaarste meer is in de mediawereld.

"Die trend is al langer gaande, maar internet heeft dat versneld. Een consument wordt elk moment van de dag geconfronteerd met informatie en reclame en elke dag worden er honderd nieuwe sites gelanceerd. Weer nieuwe plekken om informatie te halen," stelt Sjors Kroon. Het thema van 2010 is volgens hem het gebrek aan schaarste. "Dat zorgt ervoor dat alles onder druk komt te staan."
Kroon denkt wel dat de adverteerder online steeds serieuzer neemt en zal betrekken in alle media-uitingen. "De businessmodellen veranderen met name aan de onderkant. We leveren met z’n allen meer onderscheidende producten, waarvoor de adverteerder bereid is te betalen, de premiumkant dus."
Aan de andere kant voorziet hij een verschuiving naar een affiliate-achtige aanpak. "Dat gaat of via een affiliatepartij, of via netwerkachtige proposities waar de adverteerder veel bereik koopt, maar niet zo goed weet hoe het gerealiseerd moet worden." Maar ook de trends van 2009 zetten gewoon door, denkt Kroon: "Er zal nog steeds veel meer op basis van respons worden afgerekend."

Agressief
Joris van Heukelom, algemeen directeur bij Ilse Media, ziet verschillende trends voor 2010. Zo meent hij dat Google zich ook gaat mengen in display-advertising. "De grote bulk aan CPM-inventory zal hierdoor gedemocratiseerd worden. Andere soorten adverteerders zullen zich gaan mengen in het display-speelveld. Net zoals dat een jaar of vijf geleden met Adsense gegaan is."
Een tweede beweging die hij voorspelt in display, is de verdere opkomst van agressieve advertentieformaten. "Die gaan als het ware de tv-commercial achterna. Hierdoor zullen de klassieke merkdoelstellingen die voor een grote berg adverteerders nog steeds primair zijn, ook online bewerkstelligd worden."
Volgens Van Heukelom wordt 2010 hierin een kanteljaar. "Goed nieuws dus."
Op het vlak van performance based marketing worden adverteerders steeds slimmer, benadrukt Van Heukelom. "Adverteerders meten vanaf het punt van conversie hun effecten beter door." Dit leidt volgens hem tot slimmere algoritmen en meer kennis van de gebruiker. "Hierdoor zal de context belangrijker worden. Aan intentieloze clicks van de gebruiker heb je namelijk niet veel."
"Onze industrie heeft behoefte aan meer standaarden, zodat potentiële online adverteerders niet afgeschrikt worden door onduidelijke definities en de brij aan cijfermatige onderbouwing. Laten we volwassen worden als industrie," aldus Van Heukelom.

Deel dit bericht

2 Reacties

Yuri van Geest

Leuk artikel. Ik vraag mij wel af hoe Joris het goed kan vinden dat er 'meer agressieve' online advertenties in 2010 zullen komen. Ok, meer omzet. Maar vanuit de gebruiker bezien is dit waarschijnlijk negatief. Een minder goede customer experience hetgeen de loyaliteit ten aanzien van het online medium (snel) kan uithollen. Naar mijn idee is de gebruiker altijd leading, vlak erna direct gevolgd door adverteerders.  Maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien? Verder ben ik ook wel benieuwd naar hoe online zich in dit licht verhoudt met mobiel, ook vanuit Ilse Media.

Joost

De gebruiker staat alleen bij de Jellinek centraal 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond