Deel dit artikel
-

ETech: De toekomst van de krant

Op ETech gaf Nick Bilton van The New York Times (R&D Labs) een interessante lezing over de krant van de toekomst. Over sensoren, slimme content en flexibele schermen.

Sinds Nick Bilton op de afdeling R&D van de New York Times werkt, hoort hij dat de krant gedoemd is uit te sterven. Daar gelooft hij duidelijk niet in. "Men dacht ook dat mensen door de uitvinding van de telefoon de deur niet meer uit zouden komen." Er komen simpelweg steeds meer kanalen bij, of apparaten, zo je wilt. Maar of het nu papier is, een mobiele telefoon, de Kindle of een flexibel scherm, het gaat allemaal om storytelling, vindt Billton. Maar omdat er straks zoveel formaten zijn, is wel het zaak om de content daar zo goed mogelijk op aan te passen.

Smart content
In de toekomst zal de content van de krant zich tevens aanpassen aan jouw gedrag, vervolgt Bilton. "Als je een bepaald item al gezien hebt op je mobiel, zal het via het web niet meer aan jou worden getoond. En als je bijvoorbeeld nooit op sportnieuws klikt, waarom zouden we dat dan nog laten zien op je mobiel? Het draait in de toekomst allemaal om metadata, en het personaliseren van content."
Een mooi voorbeeld is de Custom Times, een soort nieuwszuil met sensoren. "Als we straks rfid in onze telefoons hebben, zal de zuil weten wie je bent en wat je interesses zijn en gepast nieuws bieden." De user interface zal zich bovendien aanpassen aan de afstand die de lezer heeft tot het scherm.

Sensoren
Redactiewerk zal in de toekomst deels worden verzorgd door dit soort sensoren, denkt Bilton. Ze zijn geschikt om lokale content te produceren, zeker als er ook audio een video aan toe wordt gevoegd. Bilton: "Vergelijk het maar met de Twitter-alerts die je nu al ziet."
Terecht rijst vanuit de zaal de vraag hoe met dit alles geld verdiend gaat worden. "De nieuwe generatie is omnivoor, dit is hoe men het nieuws wil consumeren, dus een businessmodel volgt vanzelf,"aldus een optimistische Nick Bilton.

Deel dit bericht

3 Reacties

Joop

Big Brother will be watching You! Wat een innovatieve visie!!!

JV

Echt nieuws is het natuurlijk niet. Content on demand is al vrij lang in gang gezet. (flexibele schermen zijn nu nog te duur, duurt niet lang meer, denk ik) Alleen leert de geschiedenis ons dat 'traditionele media' het moeilijk vinde zich aan te passen aan de vele nieuwe mogelijkheden. Minority report kwam toch ook al in 2002 uit?

Marc

Voorspellingen gebaseerd op de nieuwste techgadgets-die-er-nog-niet-zijn hebben weining waarde. Een historische analyse met doorwrochte observaties echter wel: http://www.shirky.com/weblog/2009/03/newspapers-and-thinking-the-unthinkable. Het atikel 'Newspapers and Thinking the Unthinkable' heeft meer dan 200 reacties..een factor 100 meer dan deze slappe futurologie, nota bene van de R&D van de NYT..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond