Deel dit artikel
-

E*Trade maakt winst door minder te adverteren

Meer of juist minder adverteren? Marktaandeel opbouwen of snel winst maken? Dat is het dilemma waar veel dotcoms mee worstelen. Online aandelenmakelaar E*trade sneed het afgelopen kwartaal in het advertentiebudget en kon mede daardoor winstcijfers laten zien.

Online aandelenmakelaar E*trade heeft kennelijk eieren voor zijn geld gekozen, want de winstcijfers over het afgelopen kwartaal waren volgens Reuters mede te danken aan een inkrimping van het advertentiebudget met 35%.

E*Trade rapporteerde een nettowinst van 5,7 miljoen dollar voor het kwartaal dat op 30 juni eindigde. Exclusief de opbengsten uit de verkoop van bepaalde investeringen bedroeg de winst uit de normale bedrijfsvoering een half miljoen dollar. In hetzelfde kwartaal vorig jaar behaalde het bedrijf een verlies van 21,4 miljoen dollar uit de gewone bedrijfsvoering.

In de periode januari-maart werd voor 177,5 miljoen dollar geadverteerd, in de periode april-juni voor 115 miljoen dollar. Er werd dus fors minder geadverteerd, terwijl het werven van nieuwe klanten juist duurder werd: de acquisitiekosten liepen op van 256 dollar naar 286 dollar per nieuwe klant.

Geen wonder dat E*Trade slechts 330.000 nieuwe accounts noteerde. In het kwartaal daarvoor waren dat er nog 603.000, volgens News.com . De groei van het klantenbestand nam dus veel minder snel toe. E*Trade heeft nu een kleine 3 miljoen klanten.

De omzet bedroeg in het laatste kwartaal 330,3 miljoen dollar, een stuk minder dan de 407,4 miljoen dollar omzet uit het kwartaal daarvoor. Dat is mede te verklaren uit het teruggelopen aantal transacties, waarover E*Trade commissie ontvangt: 169.000 transacties per dag tegen 229.000 per dag een kwartaal eerder. Analisten hadden rekening gehouden met tegenvallende resultaten voor E*Trade omdat er in dit kwartaal minder aandelen verhandeld zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond