Deel dit artikel
-

EU belast ook niet-Europese aanbieders online geleverde producten

De Europese Unie verplicht vanaf 1 juli 2003 alle aanbieders die online producten verkopen aan ingezetenen van de Unie om daarover btw te betalen. De EU schept dit 'level playing field' omdat momenteel alleen Europese bedrijven btw moeten betalen over online verkochte producten, maar buitenlandse niet. Vooral de VS zijn woedend.

Het besluit – een initiatief van eurocommissaris Frits Bolkestein van interne markt en belastingen – is aangenomen door de vijftien Europese ministers van Financiën. Vanaf volgend jaar worden elektronisch geleverde producten belast in het land van consumptie. Nu worden die nog belast in het land van herkomst. De VS stellen de internethandel echter vrij van btw om deze prille industrie groeikansen te geven.

De Unie beschouwt een online besteld product straks als een dienst met een btw-plicht in de EU . Leveranciers van buiten de Unie moeten zich voortaan laten registreren in een EU-land naar keuzie. Daarbij heeft het geen zin een land te kiezen met een laag btw-tarief, omdat het land waar de ontvanger woont bepalend zal zijn voor de hoogte ervan.

Elk bedrijf moet een administratie aanleggen om de btw-inkomsten te laten terugvloeien van het land van inning naar het land van registratie. Wanneer de afnemer een ondernemer is, gelden de regels echter niet. Momenteel bestaat circa negentig procent van de digitale handel uit leveringen aan ondernemers.

Toch is er veel kritiek op de nieuwe wetgeving. De VS hebben al een klacht ingediend bij de organisatie voor economische samenwerking OESO en overwegen met hun grieven naar de Wereldhandelsorganisatie WTO te stappen. De Amerikanen menen dat Europese online verkopers worden bevoordeeld.

De Europeanen betalen straks het tarief van het land waar ze zijn gevestigd, maar hun Amerikaanse concurrenten betalen het btw-tarief van het land waar de ontvangers wonen. De Amerikanen vrezen voor extra administratieve kosten en voor het betalen van een hoger btw-tarief voor hetzelfde product.

Eerder kraakte hoogleraar e-commerce Martijn Hoogeveen de wetswijziging. Hij wijst er op dat de online consumentmartkt snel groeiende is en meer gebaat is bij vrijhandel. Bovendien vraagt hij zich af hoe de administratie wordt gecontroleerd. Er bestaat immers nog geen online douane.

Hoogeveen voorziet ook dat buitenlandse bedrijven met het opzetten van kleine Europese bv'tjes de maatregel gaan ontduiken. Dat kan slim zijn als de EU besluit bedrijven wiens inkomsten beneden een bepaalde grens blijven, vrij te stellen van de administratieverplichting.

Deel dit bericht

2 Reacties

Wil Bremers

Vreemd, ik heb toch op verschillende e-commerce sites in de VS gezien dat afhankelijk van de staat waar de besteller woont een salestax van toepassing is. Dat is administratief gezien hetzelfde als BTW aan de consument. Blijkbaar zijn ook die Amerikaanse e-commerce bedrijven er allang administratief op ingesteld om rekening te houden met de verschillende salestax van Amerikaanse staten. Dus die extra lasten moeten meevallen. Overigens lees ik een inconsistentie in denken: of er geldt het principe dat bij levering aan de consument het BTW regime van het land van de consument van toepassing is (en dan geldt dat voor zowel Europese als niet-Europese bedrijven) of er geldt het principe dat het land van waaruit binnen Europa geleverd wordt bepalend is voor het BTW regime. Dat laatste blijkt door enkele telecombedrijven te worden gebruikt die vanuit landen met lagere BTW tarieven (Portugal, Luxemburg)leveren aan Nederlandse consumenten. Dit verklaard waarom zei goedkopere tarieven kunnen hanteren dan KPN. Afgezien van het feit dat dit ook onder het huidige Nederlandse belastingregime volgens mij niet correct is wil blijkbaar de Europese Commissie aan dit laatste principe een eind maken. De gedachte dat kleine BV's worden vrijgesteld en daarmee een interessante sluiproute kan opleveren is waarschijnlijk niet zinvol. De huidige vrijstellingen voor administratie zijn alleen voor zeer kleine omzetten van toepassing. Dus waarom de VS zo kwaad reageert kan alleen worden verklaard uit het feit dat het inderdaad leidt tot lagere omzetten voor de Amerikaanse bedrijven. En globalization is immers alleen goed als de Amerikanen eraan verdienen.

Rianne ten Veen

Afgelopen 7 mei heeft de EU Raad van Ministers dit inderdaad formeel aangenomen, overeenstemming was in februari reeds bereikt. Enkele opmerkingen bij het artikel: "Vanaf volgend jaar worden elektronisch geleverde producten belast in het land van consumptie."Ook online bestelde, maar offline geleverde producten vallen onder de regel: bestellen bij bv Amazon.com zal, ondanks hogere leveringskosten, niet veel goedkoper meer zijn dan Amazon.co.uk/ .de . "De VS stellen de internethandel echter vrij van btw om deze prille industrie groeikansen te geven."In de EU zou dat niet kunnen, omdat voor heffing wordt gekeken naar het goed of de dienst, niet naar de wijze van levering (daarom moeten leveranciers in de EU al sinds jaar en dag BTW heffen op via internet verkochte goederen en diensten. "De Amerikanen menen dat Europese online verkopers worden bevoordeeld."Nee, een voordeel dat niet-EU-leveranciers eerder in de EU hadden boven EU-leveranciers wordt afgesloten. Een niet-EU leverancier die de EU als serieuze B2C afzetmarkt ziet, zet het best een Europees dochterbedrijf op en kan dan onder geheel dezelfde regels als EU-leveranciers zijn business doen. Wie weinig B2C business met de EU doet (onder 100.000 euro) hoeft zich niet te registreren, dus slechts wie veel B2C business met de EU wil doen, maar dat dan wel van buiten de EU wil organiseren, heeft een iets ander systeem waaraan te voldoen dan de EU-leveranciers. "De Amerikanen vrezen […] voor het betalen van een hoger btw-tarief voor hetzelfde product."Amerikanen in de VS zullen uiteraard niets merken van deze Europese regel. En Amerikaanse leveranciers zullen geen hoger BTW-tarief moeten betalen: ze zullen hetzelfde BTW-tarief als hun EU-collega's moeten heffen, i.e. de consument betaalt het. "Bovendien vraagt hij [Hoogeveen] zich af hoe de administratie wordt gecontroleerd."Wie reclame maakt bij EU-consumenten, maakt ook reclame bij de EU-belastingdiensten… nette leveranciers zullen het zich niet kunnen veroorloven om een slechte naam bij de belastingdiensten te hebben. "Hoogeveen voorziet ook dat buitenlandse bedrijven met het opzetten van kleine Europese bv'tjes de maatregel gaan ontduiken."Dat kan, maar of een batterij aan extra BV'tjes minder administratie is?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond