Deel dit artikel
-

‘Europa akkoord met Google-overname Doubleclick’

De Europese Commissie zou volgende week formeel haar akkoord kunnen geven voor Googles beoogde overname van Doubleclick. Googles marktmacht op de advertentiemarkt zou niet té dominant zijn.

Verscheidene bronnen laten aan de Financial Times en persbureau Bloomberg doorschemeren dat Google Doubleclick mag kopen van Neelie Kroes. Kroes is de Nederlandse eurocommissaris die de concurrentiekrachten in Europa in de gaten en eerlijk probeert te houden.

De Commissie had 2 april als deadline gesteld maar ziet kennelijk geen aanleiding om de maximale onderzoekstijd te gebruiken. Googles overname van Doubleclick kan niet leiden tot oneerlijke concurrentie, noch ondervindt de consument hinder van de beoogde overname.

Hoewel privacy-aspecten zeker ter sprake kwamen tijdens de discussies bij de Europese overheid hebben ze doorslaggevende geen rol gespeeld bij Kroes’ besluit. Zij gaat over marktverhoudingen, niet over inbreuk op privacy. De Europese toezichthouders op de privacy doen voorlopig geen onderzoek naar Googles groeiende advertentiekennis van consumenten.

In de Verenigde Staten wordt op overheidsniveau wél een discussie gevoerd over de grenzen van persoonsgericht adverteren in relatie tot privacy.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond