Deel dit artikel
-

Europa’s grootste MVNO naar Amerika

Europa’s grootste mobiele operator zonder eigen netwerken, LycaMobile, breidt uit naar Amerika en Canada.

Volgende maand zet de telecomaanbieder de volgende stap in zijn ambitie om een mondiale speler te worden. Dan gaat LycaMobile zijn eerste stappen op de Noord-Amerikaanse markt.

De Engelse zakenkrant Financial Times sprak met de bestuursvoorzitter van de Lyca en hoorde de plannen om in de drukbevolkte gebieden in het noord-oosten en zuidwesten van Amerika netwerkbereik te huren van lokale partijen. Het is nog niet duidelijk wie de leveranciers worden in Californië, New York en New Jersey.

LycaMobile heeft volgens topman Subaskaran Allirajah de ambitie wereldwijd de grootste MVNO te worden. De onderneming heeft zijn wortels in Europa, waar het op vrijwel iedere markt actief is, maar zoekt nu groei daarbuiten. Sinds kort is het daarom in Australië bezig en binnenkort op de Noord-Amerikaanse markt. Het ligt voor de hand dat Zuid-Amerika daar op enig moment aan wordt toegevoegd.

Het bedrijf is ook actief in Nederland en verkoopt zijn beltegoeden onder meer via Albert Heijn.

In Nederland concurreert het behalve met netwerkeigenaren KPN, T-Mobile en Vodafone ook met lokale MVNO’s als AH Mobiel, UPC Mobiel, Telfort en Hi. De laatste twee zijn hier de grootste mobiele aanbieders zonder eigen netwerk. Verder komt LycaMobile hier en in het buitenland ook Lebara tegen. Andere internationale MVNO-concurrenten zijn Now Mobile en Vectone.

De MVNO-markt is er een van hoge concurrentie en lage marges. Daarom is het belangrijk dat marktpartijen een zo groot mogelijk bereik hebben. Immers, MVNO’s hebben geen eigen mobiele netwerken. Daarom moeten ze mobiele capaciteit inhuren bij lokale netwerkeigenaren. Enkel door het creëren van een groot bereik kunnen ze voldoende marketing bedrijven om klanten te winnen.

In Nederland huurt LycaMobile capaciteit bij T-Mobile en Vodafone. In Amerika zal het kiezen tussen een of meerdere van de top vier spelers AT&T, Verizon Wireless, Sprint en T-Mobile.

LycaMobile had bij aanvang van 2012 het doel om over de grens van twintig miljoen klanten te gaan. Volgens de Financial Times is dat inmiddels gerealiseerd.

Foto: Elliott Brown (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond