Deel dit artikel
-

Europese affiliates: Google updates en cookiewetgeving bedreiging voor inkomsten

Updates van Google en cookiewetgeving zijn dit jaar de twee grootste bedreigingen voor de inkomsten van affiliates. De discussies over deze onderwerpen worden dan ook nauwlettend in de gaten gehouden.

Google updates wordt door 27,24 procent van de ondervraagde affiliates aangewezen als grote boosdoener. Cookiewetgeving volgt met 21,03 procent.

De discussies die gaande zijn over Google updates, kortingscodes, datafeed en cookiewetgeving, worden in deze volgorde dan ook als meest belangrijk beschouwd om bij te houden.

Dat blijkt uit een onderzoek onder affiliates in achttien Europese landen van online uitgave Affiliates4U in samenwerking met het affiliate netwerk Webgains.

Het onderzoek geeft verder wat voor de hand liggende cijfers. Zo zijn er meer mannen dan vrouwen actief als affiliate. De meesten Europese affiliates bevinden zich in de leeftijdsgroep 25 tot en met 34. En ook: de meeste affiliate-activiteit vindt nog steeds plaats in retail en travel. Gevolgd door internetdiensten, mobiel en finance.

Niet helemaal onverwacht is dat social media als performance marketing gerelateerd kanaal door meer dan 20 procent van de ondervraagden volgend jaar in de affiliate-aciviteiten wordt geïmplementeerd. Een mobiele versie van de website neemt in dit rijtje de tweede plek in met ruim 10 procent. Een mobiele applicatie staat op de derde plek.

In Nederland wijken de cijfers iets af van het Europese gemiddelde. Social media wordt door 50 procent van de ondervraagden volgend jaar in de affiliate-activiteiten geïmplementeerd. Dit wordt gevolgd door display en een mobiele app. Een mobiele versie van de website staat in dit overzicht op een gedeelde plek met offline advertising.

Bij het verdienmodel wordt op Europees niveau nog de meeste voorkeur gegeven aan CPA (Cost Per Acquisition). CPM (Cost Per Mille) kan rekenen op de minste belangstelling.
Het meeste verkeer komt in heel Europa nog steeds het meest binnen via SEO. Paid search advertising en sociale media komen op respectievelijk een tweede en derde plek, al is er door deze twee nog wel een flinke afstand in te halen als het aankomt op verkeer dat getrokken wordt door SEO.

Als gevraagd wordt naar de affiliate netwerken die de meeste populariteit genieten onder affiliates dan komt TradeDoubler met ruim 24 procent als beste uit de bus, gevolgd door Webgains met ruim 19 procent en Zanox met meer dan 16 procent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Remco

Dacht dat Tradedoubler toch wel een beetje passe is. Verkeerd gedacht zo te zien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond