Deel dit artikel
-

Europese online mediabestedingen naar 22,2 miljard

Adverteerders gaven in de eerste helft van 2017 voor 22,2 miljard euro uit aan online reclamecampagnes. Dat is 11,5 procent meer dan het jaar ervoor.

Een belangrijk drijver achter de groei zijn de uitgaven aan reclame op mobiele telefoons. Bestedingen aan ’Mobile’ stegen met 41 procent tot zeven miljard euro.

Dat is te lezen in de net verschenen AdEx Benchmark H1 2017 van IAB Europe.

Naast mobiel laat ook video een sterke groei zien. Dat is volgens IAB een teken dat adverteerders steeds meer budget voor merkbouwende campagnes overhevelen naar internet. In absolute getallen is dat bedrag nog niet bijster hoog: 1,7 miljard euro. Maar dat is wel 3,2 keer meer dan vorig jaar.

Search is goed voor 48 procent van de bestedingen, display 37 procent.

Bij welke partijen de budgetten worden besteed zegt onderzoeker IHS Markit niet. De meeste uitgevers in Europa weten dat wel: niet bij hen. Het meeste geld, en steeds meer, gaat naar Facebook en Google.

Foto: dimitar atanasov (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond