Deel dit artikel
-

‘Online groei wake-up call voor de TV-industrie’

Nieuwe cijfers over mediabestedingen in Nederland zijn een wake-up call voor de televisie-industrie. De tv-budgetten dalen ten gunste van de online budgetten. Marktpartijen moeten samenwerken om deze ontwikkeling te keren, stelt onderzoeker PwC.

“Er staat een miljard euro op het spel alleen al in Nederland. De uitdaging voor de tv-industrie is hoe men in staat is om met online te concurreren en met welke technologieën en businessmodellen”, aldus PwC Nederland in de Entertainment & Media Outlook 2021 die in de loop van vanochtend verschijnt.

Voor het eerst dalen de inkomsten uit televisiereclame, terwijl de inkomsten uit online advertising juist groeien. Het een hangt direct met het ander samen. Adverteerders beginnen een uitgesproken voorkeur te ontwikkelen voor het mediakanaal waarbij ze op basis van data hun publiek kunnen benaderen. Bij televisie is dat, afgezien van de technische experimenten, nog verre toekomstmuziek.

PwC verwacht dat de inkomsten (spot) uit tv-reclame in 2017 met circa zestig miljoen euro dalen, oftewel zo’n zes procent ten opzichte van de 992 miljoen euro van 2016.

Ennèl van Eeden, partner bij PwC Nederland, zegt tegen Emerce: “Groei realiseren de tv-zenders niet meer zonder de kabelbedrijven en waarschijnlijk hebben ze ook nog een derde nodig, een datapartij. Ze moeten gaan samenwerken. Het is geen optie dat niet te doen.” Een consequentie van samenwerken is ook dat de partijen de inkomsten met elkaar moeten delen, iets dat tegen de natuur ingaat van de traditionelere mediapartijen.

Daarnaast schetst Van Eerden een beer op de weg die velen nog over het hoofd zien. “Terwijl het verzamelen van data steeds belangrijker wordt om de user experience te kunnen verhogen, kan nieuwe wet- en regelgeving grote implicaties hebben voor de Entertainment & Media-industrie. Nieuwe wetgeving zoals de General Data Protection Regulation is bedoeld om de bescherming van persoonlijke data te verhogen.”

Groei ziet het accountantskantoor behalve op de advertentiemarkt ook in het segment audio- en streaming. De verwachte omzet uit gestreamde TV en video (OTT) wordt geschat op 375 miljoen in 2012. Dat staat voor een gemiddelde jaarlijkse groei van 9,2 procent. Een aanzienlijk deel daarvan gaat naar Netflix. Dat had eind 2016 al 1,9 miljoen huishoudens als abonnee (omzet: ca. 200 miljoen euro). PwC noemt enkel Amazon Prime Video als potentiële lokale concurrent, niet Pathé Thuis of RTL’s Videoland.

Foto: Wendelin Jacober (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Bas

Verbazingwekkend eigenlijk, dat ik tv reclame voorbij zie komen die totaal niet relevant is. De (goede) kabelmaatschappij kent mij en had allang moeten gaan samenwerken. Maar los van reclame inkomsten is de content op de commerciële zenders de afgelopen jaren echt dramatisch geworden. Andermans leed is top prioriteit.. Als je op zondag nog even lekker goede natuurdocu’s wilt kijken heb je helemaal niks aan National Geographic of Discovery want die laten alleen maar rare mensen zien of pawn-shops. Netflix dan maar… Waarom hebben we eigenlijk nog tv? Vrienden gooien die optie er al uit. Internet is prima.

Freddy

Als de commerciële partijen betere formats bedenken (waaronder om de 20 min een reclame blok van 5 min) worden zijn mensen eerder geneigd om weer tv te gaan kijken.

Denny

@Bas, zolang de totaalpakketjes (Kabel, internet & telefonie) nog interessant zijn, zal het aantal cord cutters niet snel groeien. Maar je hebt gelijk, het aanbod op televisie (commercieel en staatsomroep) is om tegenwoordig niet om over naar huis te schrijven.

bert

Denny, die totaalpakketjes komen binnenkort onder de loep van de NMA. Het is gewoon een vorm van zero-rating/koppelverkoop, en ook al heeft T-mobile slag 1 gewonnen, dit is nog niet klaar, zeker nu alle TV ook al data is.

Veel interessanter is wat er met mobiel gebeurt. Wij hebben glas/kabel gewoon vervangen door 4G. Goedkoper, sneller (dan basis glas en alle ziggo varianten) en kan mee in auto/op vakantie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond