Deel dit artikel
-

Europese sites nog niet op Amerikaans niveau

Hoewel commerciële sites steeds beter worden en er heel goede zijn, blijven ze overwegend bij Amerikaanse normen achter. Dit concludeert onderzoeksbureau Forrester Research in een onderzoek onder 66 Europese internetstrategen en ruim 350 bedrijven. Tot de beste continentale sites behoren die van het Engelse veilinghuis QXL en de Duitse boekverkoper Bertelsmann .

Grootste probleem blijft dat de meeste Europese bedrijven zich in mindere mate dan in VS op Internet storten – de noodzaak daartoe wordt als minder groot ervaren. Vooral senior managers voelen vaak niet veel voor expansie op het web. Als gevolg daarvan zijn Europese bedrijven ondervertegenwoordigd.

Forrester heeft uiteraard oog voor de gesegmenteerde markt. Toch adviseert het bureau bedrijven een pan-Europees, grensoverschrijdend beleid te voeren, door zich expliciet op naburige markten te richten, prijzen in euro's aan te geven en betalingen in verschillende munteenheden te accepteren.

Een ander aspect waarin Europa achterblijft betreft het meten van resultaten. Willen ze de competitie met Amerikaanse bedrijven overleven, dan zullen ze gebruik moeten maken van geavanceerde marketinginstrumenten zoals Andromedia en Open Market die aanbieden. Zo kan inzicht worden verkregen in de verhouding tussen kopers en bezoeker en kunnen regelmatige kopers worden opgespoord.

Wat betreft service blijven de Euopese bedrijven eveneens achter. Forrester kreeg weliswaar bij 17% van de aangeschreven bedrijven binnen een half uur een antwoord per e-mail, maar in 39% van de gevallen was na 24 uur nog geen bericht binnen.

Bronnen:
E-Commerce Times
Zdnet Duitsland

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond