Deel dit artikel
-

Eutrada: We-commerce voor beleggers

Op de nieuwe site eutrada.com wordt de koopkracht van consumenten gebundeld op het gebied van beleggingen. De we-commerce site zegt aanzienlijke kortingen te kunnen bedingen bij banken en commissionairs. Eutrada verwacht op korte termijn de belangen van enkele tienduizenden beleggers te behartigen. Aandelen met korting? Nee, dat nog niet.

Eutrada neemt een voorbeeld aan sites als Mercata.com , Unitedconsumers.com en Letsbuyit.com . Het bedrijf acht het hoog tijd voor een dergelijk initiatief voor beleggers.

Consumenten die per jaar meer dan twaalf transacties verrichten via Eutrada, kunnen zich gratis aanmelden via de website. Vanaf 10.000 deelnemers wil het bedrijf een contract afsluiten met één van de negen grote en landelijk dekkende banken en commissionairs in Nederland. Volgens Harm van Wijk, general manager van Eutrada, zijn daarvoor al contacten gelegd. "We hebben eerder al contact gelegd met banken en commissionairs en we houden dit ook zeker warm, maar er zijn nog geen contracten afgesloten."

In een door Eutrada afgesloten beleggingscontract krijgen de deelnemers korting op de commissiekosten. De betrokken bank of commissionair krijgt op zijn beurt duizenden nieuwe vaste klanten. Deze korting wordt direct met de deelnemer verrekend. Van Wijk: 'Klanten van ons hebben een betere onderhandelingspositie ten opzichte van de banken en commissionairs, omdat ze met zo velen zijn.'

Waar haalt Eutrada de inkomsten vandaan als alle commissiekorting naar de klant gaat? Van Wijk: "We gaan ervan uit dat we geld kunnen verdienen aan het beschikbaar stellen van klanten aan de banken. Deze hebben veel wervingskosten om aan nieuwe klanten te komen en wanneer wij een contract afsluiten kunnen we de toevoeging van nieuwe cliëntèle in de onderhandelingen meenemen." Eutrada wil ook geld in het laatje brengen door de verkoop van haar klantgegevens. Van Wijk: "We kunnen de gegevens bijvoorbeeld voor éénmalig gebruik vrijgeven aan de bank of commissionair waar we een contract mee hebben."

Eutrada meldt dat de VEB een aantal jaren geleden startte met VEB Bottomline en dat na aanhoudende storingen in het backoffice systeem Bank Labouchere besloot de deuren voor nieuwe beleggers via de VEB Bottomline te sluiten. Eutrada wil de deuren nu weer openzetten voor beleggers.

Het verschil met de VEB Bottomline is volgens Eutrada dat harde afspraken worden gemaakt met de bank of commissionair over de capaciteit van het backoffice-systeem. Deze afspraken zullen worden vastgelegd in een service-level-agreement dat zal worden bewaakt, aldus van Wijk. "Er is geen fysieke link tussen ons en Bottomline, maar qua concept is het vergelijkbaar."

Om te bewijzen dat het initiatief een goede kans van slagen heeft, haalt Eutrada een aantal onderzoeken aan: Uit onderzoek door het NIPO (zomer 1999) blijkt dat inmiddels 2,6 mln. huishoudens in Nederland beleggen. In het onderzoeksrapport 'Online Trading Skyrockets In Europe' van Forrester Research, dat uitkwam in januari 2000, werd geschat dat op dat moment 100.000 beleggers in Nederland hun beleggingszaken regelden via het Internet. Forrester schatte dat dit aantal oploopt naar 960.000 in het jaar 2004.

Van Wijk zegt te rekenen op zo'n 10.000 klanten aan het einde van dit jaar. Een marketingcampagne is wel al gepland, maar het is volgens van Wijk nog te vroeg om hiermee te beginnen: "Wanneer we met de marketingcampagne beginnen hangt helemaal af van het aantal aanmeldingen dat we krijgen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond