Deel dit artikel
-

Expedia neemt na negen jaar Nederlandse markt serieus

Internationaal online reisbureau Expedia heeft al negen jaar een Nederlandse site, maar besluit nu pas te gaan investeren om aansluiting te zoeken bij de Nederlandse consument. “We hadden al eerder meer geld en tijd in de Nederlandse markt moeten steken”, aldus Andrew Warner Senior Director of Marketing bij Expedia, bekend van onder meer Hotels.com, Expedia.nl en Tripadvisor.

Tot nog toe was er voor Expedia.nl weinig focus op de Nederlandse consument. De site bestond wel, maar er werd verder weinig geld of tijd in gestoken. Warner: “In Amerika is de markt verzadigd. In Europa is in sommige landen nog groei te halen.” Op de Britse en Duitse markt heeft Expedia al wel een flink marktaandeel weten te veroveren. Nu is Nederland aan de beurt. “Onze marktpositie in Nederland is nog niet hoe we het willen hebben.”

Expedia, vroeger onderdeel van Microsoft, dat het in 1998 van de hand deed, stak in de begindagen vooral veel geld in offline marketing. Daarmee is in veel landen een sterk merk opgebouwd. Tegenwoordig gaat praktisch het hele budget op aan online.

Offline marketing

Om de Nederlandse consument bekender te maken met het merk wordt weer meer offline marketing ingezet. “Daarvoor werken we samen met bijvoorbeeld het Nederlandse bureau Woedend! om campagnes voor de komende jaren te ontwikkelen”, aldus Warner. Maar ook het Travel Agent Affiliate Program, wat in andere Europese landen al wordt gebruikt, wordt in Nederland gelanceerd. Hierbij kunnen reisbureaus als affiliates direct toegang krijgen tot het Nederlandse reisaanbod van Expedia. “We hebben offline nodig om bekendheid te genereren bij een grote groep en online om die bekendheid te converteren.” Ook sociale media wordt ingezet. Hierbij sluit Warner een samenwerking met bijvoorbeeld Hyves niet uit.

Hoeveel marketingbudget er is, dat wil Warner uiteraard niet kwijt. “Laten we zeggen dat het een concurrerend bedrag is met wat anderen spenderen op deze markt.”

In Nederland is voor Expedia genoeg concurrentie. Toch denkt Warner een voordeel te hebben. “Wij zijn wereldwijd een grote speler en hebben daarmee schaalbaarheid in handen. We werken bijvoorbeeld met meer hotels dan anderen. En omdat we aanwezig zijn in 60 landen, hebben we een berg aan user reviews. We moeten er nu bovenop zitten om de Nederlandse consument binnen te krijgen.”

Groei

Warner geeft toe dat de markt in de Verenigde Staten groter is, in vergelijking met Nederland, maar hij wil er niet aan dat Nederland een onbelangrijke markt is. “We zien de mogelijkheid te groeien in de Nederlandse markt. In de Verenigde Staten is de rek er een beetje uit.”

Orbitz, een soortgelijke speler als Expedia, kreeg onlangs nog van American Airlines te horen dat de vliegtickets niet meer op de website mochten worden getoond. Warner is niet bang dat hetzelfde bij Expedia gebeurt. “We hebben een goede relatie met de meeste vliegtuigmaatschappijen. We hebben een groot bereik, naast tickets verkopen we ook hotelovernachtingen. Voor de vliegtuigmaatschappijen betekent dat dat wij een goede plek zijn om de consument te bereiken.” Volgens Warner zullen sommige vliegtuigmaatschappijen zelf direct willen verkopen aan de consument, maar de meeste zullen aansluiting blijven zoeken bij Expedia.

Transacties

Hoeveel Expedia precies aan de consument weet te slijten, dat wil Warner niet kwijt. Uit een filing bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC komt naar voren dat 63 procent van de transacties bij Expedia gerelateerd zijn aan hotels en 12 procent aan vliegtickets.

Expedia heeft, zo meent Warner, net als andere online reisbureaus het voordeel over vliegtuigmaatschappijen, dat er meerdere producten op een plek verkocht worden. “De consument kan bij ons een ticket boeken, een hotelovernachting, een huurauto en meer.” Zo kan een compleet vakantiepakket worden samengesteld. “Als een consument iets wil aanpassen, dan kan dat allemaal op een plek. Wij nemen die verantwoordelijkheid.”

Wettelijke aansprakelijkheid

Ondanks deze woorden van Warner is Expedia nog steeds niet aangesloten bij de ANVR of een andere branchevereniging. De wettelijke aansprakelijkheid is niet voor Expedia, maar voor het bedrijf dat het product daadwerkelijk verkoopt. Dus niet Expedia, maar bijvoorbeeld een vliegmaatschappij of een hotel heeft de aansprakelijkheid.

“Toch zijn we wel in gesprek met de ANVR. We willen graag lid worden. In andere landen zijn we dat bijvoorbeeld wel bij soortgelijke brancheverenigingen. Belangrijk is wel dat wij pan-Europees werken en dat de ANVR zich alleen richt op Nederland. We houden ons dan ook standaard aan Europese wetgeving.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Danny

Ff concreet, hoe ga je booking.com verslaan met zo'n te Amerikaanse site?

Peter

Je hoeft de nummer 1 niet te verslaan om te kunnen groeien toch?Daarnaast, dynamic packaging van de verschillende elementen van een vakantie heeft Booking.com niet, dus daar hebben ze een mooie plus.

Maik

Prima dat ze de Nederlandse markt serieus gaan nemen! Ik hoop echter dat ze daarmee de consument ook serieuzer gaan nemen. Ze hebben over het algemeen prima prijzen en erg veel keuze. Echter op het gebied van service op het moment dat er iets mis gaat aan hun kant (bijv. een foute boeking) lijkt het wel een telecom bedrijf. Dan geven ze niet meer thuis en kun je zelf overal achteraan. Zie ook de diverse reacties op forums over dit onderwerp. Hopelijk dat ze hun service niveau in NL gaan upgraden. Dan zie ik goede kansen dat ze hier in NL kunnen groeien en blijven opboksen tegen spelers met een hoger serviceniveau, zoals Booking.com.

Jouri

Mee eens, twee maal geboekt, twee maal heel erg nat gegaan op de service van Expedia.

Ze pretenderen service te verlenen, maar de service desk is bemand met uitzendkrachten die alleen de cursus “hoe de klant aftewimpelen” gevolgd hebben. Als het geld binnen is, houd het voor hun op en dat is heel vervelend als je vast zit in afgelegen gebieden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond