Explosieve groei weblogs

Het fenomeen weblogs groeit tegen de klippen op. Uit berekeningen van The Blog Herald blijkt dat er wereldwijd meer dan 70 miljoen weblogs zijn. Nederland telt alleen al 600.000 bloggers.
Elke seconde wordt er op internet een nieuwe weblog aangemaakt, zo onthulde Technorati (dat online een index van webblogs bijhoudt) afgelopen week. Volgens Technorati komen er iedere dag circa 80.000 blogs bij.
Het aantal gebruikers per land verschilt echter sterk, zo blijkt uit de cijfers van Blog Herald. In de VS zijn er tussen de 15 en 20 miljoen weblogs, dat waren er vorig jaar nog 3,5 miljoen. Zuid Korea telt 15 miljoen webloggers en China 5 miljoen.
In Europa loopt Frankrijk voorop met 3 miljoen bloggers, Groot-Brittannië komt aan 2,5 miljoen, Spanje aan anderhalf miljoen en Polen aan 1,4 miljoen. Nederland heeft 600.000 bloggers. Dat zijn er veel meer dan in Duitsland, waar volgens de laatste tellingen 280.000 weblogs zijn, tegen 7500 een jaar geleden. In België is het aantal bloggers nog bescheiden: niet meer dan 100.000.
Opvallend is dat van de 70 miljoen weblogs er 63 miljoen zijn ondergebracht bij de acht grootste weblogdiensten. Xanga bedient 40 miljoen webloggers, MSN Spaces en Blogger hebben respectievelijk 15 en 14 miljoen gebruikers.
Weblogs worden ook voor adverteerders steeds belangrijker. In de VS is inmiddels een speciaal netwerk opgericht – Blogads – dat als intermediair tussen webloggers en adverteerders fungeert. Tussen de adverteerders bevinden zich vooralsnog geen grote namen. In Nederland gebruikt een groeiend aantal weblogs Google Adsense om inkomsten te genereren of om de kosten te dekken.
Henkjan de Krijger van de op een na grootste Nederlandse weblogdienst Punt.nl ziet echter een sterke toename van betalende webloggers. “We hebben er 20.000, ongeveer de helft van onze 40.000 gebruikers. Die betalende gebruikers mogen zelf advertenties voeren.” De Krijger wil vooralsnog geen advertenties aan zijn gebruikers opdringen. “Weblogs zouden een heel goed advertentiemedium kunnen zijn, maar men vergeet dat maar een klein aantal gebruikers echt actief is en advertenties niet altijd doeltreffend zijn.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond