Deel dit artikel
-

E&Y: Nederland loopt achter in e-commerce

Nederland loopt achter als het gaat om e-commerce. Dit concludeert Ernst&Young in het rapport Global Online Retailing. Volgens Ernst&Young maken consumenten wereldwijd steeds vaker gebruik van internet bij het kopen. De helft van de online kopers zegt vaker de winkel te mijden, onder Nederlanders ligt dit percentage hoger.

De bestedingen van de Nederlanders liggen relatief lager dan in veel andere landen, aldus de onderzoekers. Slechts zes procent van alle Nederlanders koopt wel eens iets online, zegt Ernst&Young, terwijl dat in de Verenigde Staten op 17 procent ligt, in Duitsland op 7 procent en in Engeland op 11 procent. Nederlandse consumenten noemen zelf als belangrijkste reden hiervoor het ontbreken van een creditcard voor online aankopen, of bezorgdheid over betalen online.

Ernst&Young noemt verder als reden de relatief lage penetratiegraad van internet in Nederland (30 procent). In vergelijking met de Verenigde Staten is deze volgens het onderzoek inderdaad lager – 41 procent van de Amerikanen heeft toegang tot internet – maar in vergelijking met Duitsland (22 procent) of Engeland (33 procent) doet Nederland het niet slecht. Andere landen, zoals Canada, Australië en Zwitserland, scoren daarentegen weer beter dan Nederland.

Ernst&Young keek ook naar het percentage internetters dat de afgelopen twaalf maanden een online aankoop heeft gedaan. Dan blijkt de huivering van Nederlandse internetters om online aankopen te doen, althans volgens de cijfers uit het onderzoek. In landen als Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten heeft driekwart van de internetters de afgelopen twaalf maanden een product gekocht, in Nederland is dat "iets meer dan de helft". Het wereldwijd gemiddelde ligt op "tweederde".

Consumenten beperken zich bij hun aankopen tot maximaal vijf of zes sites, is de ervaring van Ernst&Young. Boeken, cd's en computerapparatuur zijn de producten die het meest online worden aangeschaft. Wat wel opvalt is dat de ondervraagden sterk verschillende favoriete sites opgaven. Als belangrijkste reden om een product niet online aan te schaffen, of de transactie af te breken worden de "hoge" verzendkosten genoemd door het merendeel van de ondervraagden.

Ernst&Young onderzocht ook in hoeverre de online aankopen ten koste gaan van het kopen van producten in de winkel. Meer dan vijftig procent van de ondervraagden geeft aan minder vaak de winkel voor een product te bezoeken dat ze ook online kunnen aanschaffen. Nederlanders mijden de winkel om die reden relatief vaker, in 61 procent van de gevallen gebeurt dit.

Voor het onderzoek ondervroeg Ernst&Young 7700 consumenten uit 12 landen. Het onderzoek is te vinden op de website van Ernst&Young.

Deel dit bericht

4 Reacties

Nate Skwortsow

Dit artikel gaat dus over e-tailing, slechts een tak van e-commerce. Om te zeggen dat Nederland achter loopt op de rest van de wereld in e-commerce, alleen omdat er nog geen adequate e-tailers zijn, vind ik wel erg ver gaan. Er wordt niets over b2b en e-procurement genoemd…Na zelf jaren in de VS gewoond te hebben zou ik ook kunnen stellen dat het lage aantal van online aankopen in Nederland te wijten is aan de kortere geografische afstanden in ons land. De VS is een veel uitgestrekter land en heeft veel meer inwoners dan Nederland. De service en afhandeling van e-tailing staat veelal op een hoger niveau, mede daarom ook de ondergang van Boo en Boxman kwam mede door de slechte naam van mensen die al iets besteld hadden, maar van wie de bestelling fout liep. 1) Als de klant een rit naar de winkel bespaart, kan hem dat uren schelen2) De e-tailers hebben per definitie al een grotere afzetmarkt, waardoor scherpere prijzen kunnen worden gehandhaafd. De besparingen die online in Nederland kunnen worden behaald vallen vaak tegen (zie BOL.com, Hot Orange)3) Service in de VS staat inherent al op een hoger niveau4) Er was al decennia lang een sterke "cataloguscultuur" in de VS: waar in Nederland een handjevol catalogi zijn, hebben ze in de VS een lange traditie van catalogi. Bestellen via het Internet was de volgende stap in de evolutie. Mijn twee cent

Sebastiaan

7700 consumenten uit 12 landen: dat is ongeveer 640 nederlanders? Dat lijkt mij niet echt representatief. Ernst & Young kan het onderzoeken wellicht beter aan echte analisten overlaten?

michiel jansen

Ik denk dat de winkeldichtheid in Nederland ook wel het een en ander te maken heeft met deze uitkomst. In sommige bedrijfstakken is die meer dan 5 keer zo hoog als de ons omringende landen. Verder is E-commerce natuulrijk een stuk breder dan e-tailing.Dat zijn in principe gewoon postorderbedrijven die vergeten een papieren catalogus af te drukken. Niet bepaald de meest vooruitstrevende bedrijfstak binnen de interneteconomie maar juist de partij die GEEN gebruik kan maken van de lage marginale kosten zoals verkopers van software, muziek, video of 'gewone' content zoals nieuws en achtergrondinformatie. Als de online muziekmarkt bijvoorbeeld straks goed op gang komt zitten die supervooruitstrevende Amazon's met heel veel kennis van fysieke logistiek en nog niet terugverdiende investeringen in datzelfde logistieke apparaat. Darnaast zijn het vervuilers omdat ze verantwoordelijk zijn voor heel veel onnodige vrachtbewegingen. Nee, voor de echte efficientie winst kun je deze bedrijfstak beter overslaan, miscchien is het tijd om een aparte naam voor deze tak te verzinnen zodat we ze kunnen onderscheiden van de echte e-comemrce bedrijven

René

Merkwaardig dat onderzoeken inzake nieuwe economie zo kunnen verschillen.Enige maanden geleden scheen Nederland tot de koplopers in E-commerce in Europa te behoren. De waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond