Deel dit artikel
-

F123-4.nl: Prijsvraag zorgt voor alternatieve advertentievorm

Weer gaat een site proberen om de adverteerder van andere vormen dan bannering te overtuigen. Halverwege januari begint f123-4.nl met het aanbieden van prijsvragen van adverteerders. Hierbij kunnen consumenten een geldbedrag winnen, en er gaat geld naar goede doelen. Afgelopen najaar moest SurfJeRijk stoppen wegens gebrek aan belangstelling van adverteerders.

Ook f123-4.nl is nog hard op zoek naar adverteerders, zegt Arjen Huizer van DWT Multimedia, het bureau achter de site. "We hebben een paar overeenkomsten gesloten, maar dat zijn er nog te weinig", zegt hij.

Het principe van de site is volgens Huizer wel hetzelfde als dat van SurfJeRijk. De adverteerder probeert de consument via vragen naar de site te lokken. Met een goed antwoord is geld te verdienen. Bij de f123-4.nl ligt het bedrag op 1234 gulden. Zit er meer in de jackpot, dan gaat het restant naar een goed doel.
Bij de uitbating van de site komt wel een risico; een adverteerder betaalt vijfhonderd gulden voor een prijsvraag. Omdat de hoofdprijs hoger ligt dan die prijs, hoopt DWT dat de jackpot niet iedere dag valt. Om de winnaar te bepalen, wordt iedere dag één gebruiker uit het bestand geloot. Heeft diegene die dag inderdaad meegedaan aan de prijsvraag, dan wint hij. Als een deelnemer tien dagen niet meespeelt, dan verdwijnt hij uit het bestand. "Het kan voor ons inderdaad lullig uitpakken", zegt Huizer. "Als de jackpot dagen achter elkaar valt, dan zullen we er geld bij moeten doen."

PrijsJeRijk.nl is een andere site die dit concept al langer neerzet, maar dan puur commercieel. DWT Multimedia wil aan hun site een minder commercieel tintje geven, door er goede doelen aan te verbinden. Volgens Huizer is zijn site ook goedkoper dan PrijsJeRijk. Wel heeft de laatste al een flinke verzameling sponsors, waaronder Wehkamp, Palm, Sony, Sega Dreamcast en Telfort.

De stop van SurfJeRijk – ondanks een ledenaantal van 20.000 had de site moeite met het vinden van adverteerders – schrikt Huizer niet af. "Ik heb er wel vertrouwen in. Adverteerders willen natuurlijk eerst traffic zien, voordat ze een overeenkomst met ons sluiten, dat is logisch."

Deel dit bericht

6 Reacties

Phileas Fox

Ik vraag me af wie bepaalt of er genoeg geld in kas zit om het goede doel te steunen of een prijs uit te keren aan een geregistreerde bezoeker. Wie bepaalt er dat er geld over is of niet? Ik vind het een zeer merkenswaardige combinatie van charity en geld weggeven aan je bezoekers.Bij prijs je rijk lijkt het alsof je zonder toestemming gestrikt wordt om je familie en vrienden te laten spammen. De privacy statement zit verscholen in de algemene voorwaarden waar staat dat ze alle gegevens het liefst zullen verkopen. Wat voor een relatie wordt opgebouwd met de bezoekers die naar hun zeggen in de toekomst naar "hun behoeftes bediend" zullen worden?

Jeroen Remijnse

Wat is de waarde van een bezoeker, die enkel op zoek is naar het gratis verdienen van prijzen voor een adverteerder? Ik ben benieuwd of dit echt gaat werken. In ieder geval is het een leuk initiatief, succes!

Mehdi Neghabat

Ondanks het feit dat ik Arjan huizer alle geluk toe wens is het natuurlijk niet helemaal waar dat fl123-4.nl (makkelijke naam?:) een minder commerciele site is dan prijsjerijk.nl. Tenslotte vragen ook wij aan onze deelnemers of zij een deel van de geldprijs aan een goed doel willen schenken. Op het internet moet je nou eenmaal commercieel ingesteld zijn, anders is je geen lang leven beschoren in deze keiharde markt. PrijsjeRijk is een leuk en efficient alternatief voor het banneren. Wij leveren keiharde kliks(zo'n 6000 unieke bezoekers spelen mee elke dag) en de deelnemers komen op sites waar ze normaal gesproken niet zo 1,2,3 zullen komen. Een betere en goedkopere manier van sitebranding, dus geen bannerbranding, bestaat er niet naar mijn mening. Binnenkort komen wij met zeer spannende plannen naar buiten, dus sites die op zoek zijn naar veel traffic… beware! PrijsjeRijk

Esther Smakkels

Volgens mij zijn de meeste sites waar je "iets kunt winnen" in strijd met de Wet op de Kansspelen, en dit nieuwe initiatief lijkt daarop geen uitzondering ("loten" van de winnaar!). Het zijn kansspelen en geen prijsvragen, hetgeen helemaal niet mag in Nederland. We weten natuurlijk allemaal dat in de praktijk heel veel wordt getolereerd (de wekelijkse puzzel in de Libelle mag strikt genomen ook niet!), maar het lijkt me toch onverstandig om hier een business plan op te baseren… Esther

Arjan Huizer

Dag beste Mehdi Neghabat, Er leuk dat je mij (en de rest van de redactie) al het geluk toewenst. Kijk jullie van : PrijsJeRijk, vragen of dat iemand iets wil schenken aan een goed doel. f123-4.nl doet dat gewoon. Das wel wat anders… Bij de f 123-4.nl zit er een maar aan het f 123-4-er-Systeem. Om te zorgen dat je lidmaatschap bij f 123-4.nl blijft bestaan moet je minimaal 1 keer in de 10 dagen met de JackPot meespelen. Als je lidmaatschap vervalt dan vervalt ook je f 123-4-er-Systeem en dat is natuurlijk zeer negatief!Waarom is er zo'n 'maar'? Voor de bezoekers. Anders gezegd, om te zorgen dat de kans om deJackPot te winnen hoog blijft. Stel dat iemand zich aanmeld en hij of zij speelt 1 keer mee en daarna nooit meer.. Dan heeft die persoon toch een lidmaatschap en dus kan de JackPot op zijn f 123-4.nl-CODE vallen. Dit is nadelig voor de mensen die trouw elke dag meespelen. Vandaar heeft de site een 'maar'. Bij veel websites waar je via prijsvragen geld kan winnen, DUS BIJVOORBEELD PRIJS JE RIJK, staat het klantenbestand vol met mensen die maar paar keer mee hebben gespeeld en zo'n klant blijft soms wel een jaar in het bestand staan! Er kan dan dus ook een jaar een prijs op die klant vallen, die wint de klant dan niet maar toch is dan de prijs gevallen! Zoiets gebeurd dus niet bij f 123-4.nl. Kijk maar eens in de algemene voorwaarden van andere sites hoe het zit met niet actieve gebruikers. f123-4.nl houd meer van professionaliteit en eerlijkheid. Met vriendelijke groet, 

PrijsjeRijk

Dag beste Arjan Huizer, Ik spreek je in de zomer :) SuccesMehdi

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond