Deel dit artikel
-

Fabchannel via Hyves en MySpace

Fabchannel heeft vanmiddag de Fabplayer gelanceerd. Daarmee kunnen muziekliefhebbers op hun blog, website, MySpace- of Hyvesprofiel een selectie van concertbeelden afspelen. De speler gaat verder dan players van Youtube en Google waarmee maar één filmpje tegelijk kan worden afgespeeld.

Fabchannel zendt vanaf 1999 concerten van Paradiso en de Melkweg uit. In totaal is een archief met zo'n 700 volledige concerten in streaming video gratis beschikbaar. Fabchannel werd in 1999 opgericht vanuit Paradiso. Vorig jaar won de site een Webby Award voor beste muziek website ter wereld in 2006.

Mede-oprichter Justin Kniest van Fabchannel presenteerde de Fabplayer tijdens een persconferentie in Paradiso. Naast de nieuwe speler kondigde Kniest ook aan dat de concertbeelden voortaan ook in goede kwaliteit ‘full screen' te bekijken zijn. Met de Fabplayer kunnen internetters een eigen kanaal programmeren met favoriete nummers uit het Fabchannel archief.

Vooralsnog moet Fabchannel vooral rondkomen van subsidies. Met de nieuwe speler hoopt Kniest adverteerders te interesseren. Over een maand of twee verwacht Kniest met de eerste advertentiepilots te starten.

Tussen elk nummer in de speellijst is een pauze van tien seconden, waar nu nog eigen beeld van Fabchannel staat. Het is de bedoeling om dat blokje straks te vullen met commercials. Interactiviteit kan onderdeel uitmaken van de videocommercials, aldus Kniest. Via een button in de commercial kan dan bijvoorbeeld worden doorgeklikt naar een site van de adverteerder of een langere versie van de commercial. De concertbeelden op de site van Fabchannel zelf blijven voorlopig reclamevrij, aldus Kniest.

Fabchannel werkt met een shared revenu model. Dat betekent dat er afspraken met platenmaatschappijen worden gemaakt over de verdeling van opbrengsten van advertenties. Kniest denkt dat door dit advertentiemodel platenmaatschappijen makkelijker beelden beschikbaar willen stellen. Tot nu toe was Fabchannel voor de maatschappijen uitsluitend een promotiekanaal. Ongeveer dertig procent van de concerten in Paradiso en Melkweg zijn nu via Fabchannel te bekijken.

Kniest verwacht dat het aantal bezoekers van Fabchannel flink toeneemt. Op dit moment kijken er dagelijks zo'n 8000 mensen naar concertbeelden. "De komende tijd is het ons doel om een flinke groei te realiseren. Hoe groter, hoe interessanter voor adverteerders."

Hyves
Vanaf dinsdag kunnen gebruikers van Hyves de Fabplayer integreren in hun profiel. De speler is al beschikbaar voor MySpace-gebruikers. Met dat netwerk zijn echter geen afspraken gemaakt. Kniest: "Als ze problemen met ons hebben, merken we dat wel." Hij verwacht echter niet dat die problemen ontstaan. "Wij verrijken de profielen van gebruikers en geven zo een netwerk meer waarde." Hij sluit niet uit dat als er straks commercials verschijnen in de player er met een shared revenu model gewerkt gaat worden, waarbij ook de netwerken een deel van de opbrengst krijgen.

iTunes
Bij een deel van de songs op Fabchannel staat een verwijzing naar de plek in de iTunes-winkel waar de song of het volledige album te koop is. Voor elk verkocht nummer ontvangt Fabchannel een percentage. Kniest wil niet zeggen om welk percentage dat gaat. Een volgende stap is om ook zelf concertbeelden te gaan verkopen via iTunes.

Allereerste ‘embedded player' met live content
Volgens Kniest is de Fabplayer de allereerste ‘embedded' player die exclusieve live content beschikbaar stelt. Fabplayer zegt met de speler superieure videokwaliteit te bieden. De Fabplayer is voorlopig als bèta beschikbaar.

Wie gebruik wil maken van de player moet een profiel aanmaken op Fabchannel.com. Vervolgens is het mogelijk om per concert favoriete tracks te verzamelen en deze op te nemen in een playlist. Volgende stap is om via een druk op een knop een HTML code te creëren om het persoonlijke  kanaal  te integeren op een blog, communitypagina of desktop.

 

.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond