Deel dit artikel
-

Facebook experimenteerde in het geheim met emoties

Facebook blijkt een week lang een experiment te hebben uitgevoerd onder 700.000 Engelssprekende gebruikers om te kijken of met bepaalde berichten hun stemming kon worden beïnvloed. Het bedrijf heeft de onderzoeksresultaten inmiddels gepubliceerd.

Een deel van deze gebruikers kreeg (alweer in 2012) meer positief en een ander deel meer negatief nieuws te zien. In beide gevallen leidde dat, niet verrassend, tot meer negatieve of positieve berichten.

De berichten zelf werden overigens niet gemanipuleerd. Een algoritme maakte automatisch een selectie op basis van positieve en negatieve woorden. Facebook heeft de resultaten (verzameld door Adam Kramer, data-onderzoeker bij Facebook) afgelopen week gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.

Volgens Facebook zelf gaan er meer van dit soort onderzoeken volgen en het bedrijf zegt dat experimenten zijn toegestaan binnen de voorwaarden waarmee gebruikers instemmen als zij voor het eerst gebruik maken van de dienst.

Toch hebben experts hun twijfels over de legitimiteit van dit experiment. Bij universitair onderzoek zijn er speciale commissies die onderzoek op hun ethische merites beoordelen, maar Facebook is daartoe niet verplicht. De gebruikers wisten niet dat zij deelnamen aan een experiment.

Facebook heeft inmiddels zelf op de berichtgeving gereageerd. ‘Ons doel was niet om mensen te kwetsen, en mijn co-auteurs en ik bieden excuses aan voor de wijze waarop het onderzoek is geschreven en de ophef die het veroorzaakte.’

Deel dit bericht

2 Reacties

delenzenvergelijker.nl

Zou dit echt het enige zijn wat Facebook heeft gedaan en niet legitiem is? Ik denk dat er nog zoveel meer is wat wij nog niet weten, maar de komende jaren wel aan het daglicht zal komen. Het begin van het einde van Facebook is ingezet!

Joep Geelen

Social Media bepalen nu al een groot deel van onze tijdsbesteding (direct en indirect), bezitten onze privacy, vangen voortdurend onze kostbare aandacht, ze bepalen door slimme ingebouwde reclame waar we een groot deel van ons geld besteden. Mogen ze nu ook onze emoties bepalen?

Dit is een fout maar wel enorm interessant onderzoek, het is logisch dat gebruikers niet op de hoogte mochten zijn van het doel. Normaal wordt dit ondervangen door toestemming te vragen zonder er bij te vertellen wat er precies wordt onderzocht. Maar wordt het niet eens tijd om grenzen te stellen aan de impact van grote internet-bedrijven op ons leven?

Als ook onze emoties door Facebook worden gemanipuleerd verbleekt het “Big Brother”-visioen tot een onschuldige oefening voor beginners. De leegheid en waardeloosheid van ons eigen bestaan wordt pas onomwonden geëxposeerd als één bedrijf niet alleen ons gedrag maar ook onze emoties kan manipuleren, ook al is het (nu) met de beste intenties.

(de berichtgeving op mijn tijdlijn is toch al erg willekeurig en ondoorzichtig)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond