Facebook grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen

Hoewel Instagram de afgelopen jaren sterk aan terrein wint, blijkt Facebook nog steeds het grootste sociale platform onder Nederlandse vrouwen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 800 bezoekers van Fashionchick en STYLETODAY.

Instagram heeft zeker het gedrag van vrouwen beinvloed. Bijna de helft van de respondenten geeft aan liever Instagram stories dan gewone berichten te bekijken. Opvallend is dat stories op Facebook een stuk minder populair zijn: slechts 10,6 procent van de Facebook gebruikers zegt stories op het platform wel eens te bekijken, tegenover 71 procent van de Instagram gebruikers.

Het tijdstip waarop iets op sociale media wordt geplaatst lijkt niet zo veel uit te maken. Bijna alle kanalen worden door het merendeel van de deelnemers één of meerdere keren per dag geopend. Een groot deel van de Facebook gebruikers geeft zelfs aan hun Facebook tijdlijn gedurende de hele dag te checken. Bij Pinterest ligt dit een stuk lager: 43 procent van de Pinterest gebruikers maakt wekelijks gebruik van het platform, tegenover 24 procent die dagelijks op het platform te vinden is.

Facebook wordt door haar gebruiker voornamelijk gebruikt om op de hoogte te blijven van familie en vrienden, 41,5 procent van de gebruikers geeft zelfs aan dit het belangrijkst te vinden. Instagram daarentegen heeft een heel ander doel: 33 procent gebruikt het platform ter vermaak, terwijl 28 procent zegt er inspiratie vandaan te halen.

Ruim tachtig procent geeft aan merken te volgen. Opvallend hier aan is wel dat op zowel Facebook als op Instagram commerciële content niet wordt gewaardeerd: 67 procent van alle ondervraagden geeft dit aan als social media ergernis nummer één.

1 Reactie

Logisch dus dat veel merken Facebook zien als de plaats waar hun klanten zijn. Eigen websites, apps en communities leggen het qua bereik toch af tegen Facebook. Nu er betere beheermogelijkheden komen voor Facebook Groups is er ook geen reden meer eigen om “eigen” online communities te bouwen en te onderhouden: shorturl.at/cqJMT

CMX Hub zegt hierover: “”Facebook is releasing new features for groups at a rapid pace, and quickly growing as a viable alternative to a lot of premium community platforms out there. Of course, Groups are free, so community platforms may struggle to compete on price as the feature gap shrinks.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug