Facebook koopt FriendFeed, zit Twitter op de hielen
Facebook heeft FriendFeed overgenomen. Naar verluid heeft de profielensite hiervoor een kleine 50 miljoen dollar op tafel gelegd. Eerder richtte de sociale netwerksite de pijlen op Twitter. Deze laatste wees een overnamebod van 500 miljoen dollar in aandelen af.
Facebook en FriendFeed maakten het nieuws maandag bekend. Over het exacte overnamebedrag worden geen uitspraken gedaan. De doorgaans goed geïnformeerde Financial Times zegt te weten dat het om een bedrag van bijna 50 miljoen dollar gaat.
Dit bedrag wordt uitbetaald in 15 miljoen dollar aan contanten en de rest wordt uitgekeerd in aandelen. De aandelen zouden rond de 32,5 miljoen dollar waard zijn. Dit is gebaseerd op de Russische investeerder Digital Sky Technologies (DST) die aandelen opkocht van Facebook-personeel bij een bedrijfswaardering van 6,5 miljard dollar.
FriendFeed, ooit opgericht door 4 Google topmannen, blijft na de overname zelfstandig verder gaan. Plannen voor de lange termijn worden nog uitgevogeld. Op termijn wordt de microbloggingdienst geïntegreerd in Facebook.
TechCrunch kreeg halverwege juli enkele interne documenten van Twitter in handen. Uit die documenten kwam naar voren dat fcebook, in de ogen van twitter, een grote bedreiging voert. Er bestaat, zo tonen notulen, de angst dat Facebook real time search adopteert en statusberichten publiek maakt, de sms-diensten meer benadrukt en hiermee de functionaliteit van Twitter overneemt. Toevallig allemaal zaken waar Facebook de laatste tijd ook op in zet. Met de overname van FriendFeed zet Facebook de aanval vol in.
Eind vorig jaar wilde het Amerikaanse Facebook Twitter nog kopen, voor 500 miljoen in aandelen. Dat bedrag was gebaseerd op een waardering van 15 miljard dollar na een investering van Microsoft in 2007. De Twitter-bazen wilden geen aandelen maar contanten en willen nog zelfstandig blijven.
FriendFeed moet het qua gebruikers nog steeds afleggen tegen Twitter, maar zou wel eens goed gebruik kunnen maken van ruim 250 miljoen leden van Facebook.
Bron foto: Jacob Bøtter (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond