Deel dit artikel
-

Facebook in retailonderzoek met Dunnhumby

Facebook gaat een onderzoek doen met Tescodochter Dunnhumby om aan FMCG-merken te laten zien welk effect reclame heeft op winkelverkopen.

De samenwerking is het gevolg van vragen van adverteerders en mediabureaus naar de waarde van reclame op Facebook. Het is gebruikelijk om te rekenen met zaken als likes, shares, kliks en views maar de profielensite wil zichzelf meer waarde kunnen toedichten. Meer specifiek in het retailkanaal.

In Engeland slaan de partijen daarom de handen ineen. Facebook brengt mee van 37 miljoen maandelijks actieve gebruikers, Dunnhumbys databank omvat winkelgegevens van zeventien miljoen shoppers. De tussenpersoon in dit project is Acxiom.

Gekeken wordt naar hoe aankoopbeslissingen tot stand komen, met en zonder Facebookreclame in dat proces. Dat laatste vormt de controlegroep. Het onderzoek kan ook kijken welke vorm van reclame het optimale effect heeft en met welke frequentie die wanneer moet worden ingezet.

Toen Google een steviger voet op de retailmarkt wilde krijgen, deed het vergelijkbaar onderzoek. Dat is vier jaar geleden.

De Engelse resultaten zal Facebook gebruiken om internationaal FMCG-adverteerders te voeren met data.

Foto: Steve Davidson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond