Facebookgebruikers mogen advertenties beoordelen

Met de slechte doorklinkratio’s van display ads op sociale netwerken waagt Facebook zich aan een nieuwe invulling. Een advertentie op het profiel van een Facebook-gebruiker moet meer zijn dan een mooi plaatje. Net als bij hun vrienden kunnen leden nu ook een reactie achterlaten op de advertentie-pagina.
Met de ‘Engagement Ads, zoals Facebook de test heeft gedoopt, kunnen de sociale netwerkers niet alleen hun commentaar achterlaten bij de advertenties, de reacties verschijnen ook nog eens in de nieuws feeds van hun vrienden. Voor de bedrijven die nu al op genoeg positieve aandacht mogen rekenen is er eveneens goed nieuws. Het is ook mogelijk om ‘fan’ te worden van een product en hiermee als Facebook-lid je voorkeur voor een bepaald merk uit te dragen. En, wanneer een bedrijf hiervoor kiest, is er nog de optie om een merkgerelateerde virtueel cadeau uit te delen aan een vriend.
Jeremiak Owyang, een onderzoeker bij Forrester Research bracht afgelopen week het nieuws over de ‘Engagement Ads’ naar buiten op zijn blog. Volgens hem ‘gooit Facebook allerlei soorten pasta tegen de muur als het gaat om marketing, om vervolgens maar te kijken wat er blijft plakken’.
Facebook bevestigde het nieuws bij CNET. De komende maanden word de test geëvalueerd. "Het is onderdeel van het doorgaande ontwikkeling van advertentieconcepten", aldus Facebook.
Met de nieuwe opties blijven de leden op Facebook binnen de muren van het sociale netwerk. Bij de normale display ads, die nog gewoon blijven draaien, wordt de gebruiker wel weggeleid van het sociale netwerk naar de site van de adverteerder.
Onder de vroege vogels bevindt zich Paramount Pictures, die de mogelijkheid tot commentaar uitprobeert bij een advertentie. Binnenkort wil ook Adidas reacties bij hun advertentie op Facebook mogelijk maken.
De gerichte sociale advertenties van Facebook krijgen ook een verdieping. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld het woord pizza in een statusbericht opneemt, dan kan er vrijwel direct een advertentie getoond worden voor een online pizzabestelbedrijf.
Eerder kende het sociale netwerk al een reclamedebacle met Beacon. Na meer dan 55.000 klachten van gebruikers werd dit advertentiesysteem flink aangepast. Beacon hield automatisch bij wat gebruikers op internet hadden gekocht en publiceerde daarvan een overzicht op de persoonlijke pagina van de gebruiker. Vrienden of oud-klasgenoten konden meteen zien wat hun vrienden gekocht hadden en zelfs tegen welke prijs.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond