Deel dit artikel
-

Kwartaalcijfers Facebook krijgen een ‘like’

Facebook meldde zojuist meevallende cijfers over het laatste kwartaal. Beleggers vreesden het ergste, maar op een omzet van 1,18 miljard dollar werd slechts 157 miljoen dollar verlies geleden.

Dat verlies is bovendien het gevolg van een aandelencompensatie in verband met de beursgang in mei. Daarvoor gecorrigeerd, oftewel zonder die last, komt men uit op een bescheiden winst.

De omzet is 32 procent gestegen vergeleken met vorig jaar. Zo’n 992 miljoen dollar (84 procent) daarvan komt van advertenties. Ook de advertentie-inkomsten zijn gestegen, en wel met 28 procent.

Facebook heeft wel fors hogere uitgaven, zo blijkt uit de cijfers. Het bedrijf gaf in het afgelopen kwartaal 1,93 miljard dollar uit, een stijging van 295 procent, deels als gevolg van de beursgang.

Het netwerk heeft 955 miljoen actieve gebruikers, 29 procent meer dan een jaar geleden. Daarvan zijn er 552 miljoen dagelijks op de site, en ook dat zijn er meer dan een jaar terug. Het aantal gebruikers dan de site mobiel bereikt is 67 procent, oftewel 543 miljoen. Van een leegloop, zoals eerder werd gesuggereerd, lijkt dus geen sprake.

De resultaten werd nabeurs bekendgemaakt. Daarvoor daalde de koers van het aandeel de hele dag aan de Amerikaanse NASDAQ met 5,5 procent, grotendeels als gevolg van slechte resultaten van gamesontwikkelaar Zynga, dat sterk van Facebook afhankelijk is. Het aandeel daalde veertig procent in waarde na een kwartaalverlies van 22,9 miljoen dollar. Volgens analisten heeft het beursgenoteerde bedrijf de mobiele markt gemist.

Deel dit bericht

4 Reacties

Peter Luit

Hoezo een ‘like’? Op een omzet van 1,18 miljard dollar werd slechts 157 miljoen dollar verlies gelden. Dit zijn zinnen uit de periode van de eerste internet bubbel.

Redactie Emerce

Niet echt, zoals gezegd: het verlies is veroorzaakt door een aandelencompensatie. Dat zegt verder niks over de prestaties als zodanig die in de ogen van beleggers meevielen.

Frank

Kenmerkend voor een bubbel is volgens mij juist dat de meute ernaast zit. Dus moet je als journaille verder kijken en conclusies trekken, opletten voor wishful thinking.

Ik kan me het beeld nog herinneren van een Facebook App bouwer die trots op het nieuws vertelde dat hij hoopte aandelen te kunnen bemachtigen. De wereld op z’n kop natuurlijk. Een teken aan de wand!

Facebook wordt voor het merendeel gewaardeerd op haar ambities, niet de cashflow. Gebouwd op denkbeeldige schapen en boze vogels zitten we nu met X miljoen gebruikers. Daarvan is de redenering al snel hoe kan je aan zoveel mensen niets verdienen. Op zich legitiem een legitieme stelling, ware het niet dat Facebook de eerste zou zijn die wél wat over zou houden en niet de traditionele, korte lifecycle van de diverse social media volgt (Cu2, MySpace, Hyves)

Maar die belofte ligt er, de IPO koers was daar op uitgerekend en is nu ingestort. De lat wordt nu heel laag gelegd en nog halen ze het met de hakken over de sloot. Een optimist zou kunnen denken, laten we Zynga de schuld geven. Dat lijkt me wat kortzichtig, want waar werd Zynga ook alweer groot mee?

Ondertussen haken de adverteerders af, mezelf incluis, de advertenties converteren niet. Misschien omdat mensen bannerblind zijn? Misschien omdat we de fout maken te denken dat de motivatie en context van een zoekende bezoeker (Google -> Adwords) vergelijkbaar is aan die van een social media bezoeker (Facebook)? Dat is een klassiek fenomeen op elk sociaal medium of persoonlijk weblog, forum, etc.

Ik las in een volgend topic al dat Zuckerberg erop vertrouwt c.q. hoopt dat we elkaar dingen gaan aanbevelen. Zoals in de onvermijdelijke virals zeker? “Like dit en win…!” Mensen zijn echt slimmer dan dat, komen hier niet voor en de aanhouders houden vanzelf geen vrienden meer over. Ook dat houdt een keer op.

Facebook kan zich geen zesjes permitteren nu. De beurskoers is nog steeds 26.84. Dat is 86x de jaarwinst. Vergelijk dat met een bedrijf dat in “echte schapen” handelt: Jumbo wordt overgenomen voor ca. 900 miljoen. Jaaromzet is 4 miljard waar een gemiddelde super zo’n 2% netto van overhoudt. Dan hebben we het over 11x de jaarwinst.
Je kan niet eeuwig veelbelovend blijven…

Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

joost

Mooie reactie Frank, je slaat de spijker op zijn kop. Schrijf jij eigenlijk vaker over internet/social media?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond