Deel dit artikel
-

Facing Facts in surseance, maakt doorstart

UPDATE. Internetbureau Facing Facts is afgelopen week uitstel van betaling verleend. Vrijwel meteen heeft het bedrijf echter een investeerder gevonden die de boel weer vlot wil trekken, vanwege de aantrekkende ICT-markt en goede vooruitzichten bij de relaties van het bedrijf, aldus Rogier van de Weijer van Facing Facts. Onder meer de hoge kosten die het bedrijf had zorgden voor de problemen.

Facing Fact heeft in 2001 "een slecht jaar gehad", zegt Rogier van de Weijer. Ook de kosten voor het pand liepen uit de hand. Het kantoor aan de Wibautstraat in Amsterdam was berekend op tachtig man personeel, maar momenteel werken er nog slechts twintig mensen. Volgens Van de Weijer is er "een aantal reorganisaties en kostenbesparingsmaatregelen" doorgevoerd, maar dat bleek onvoldoende.

Facing Facts , onderdeel van Market XS, heeft wel genoeg potentieel om door te gaan, zegt Van de Weijer, beoogd commercieel directeur van de nieuwe onderneming. De doorstart wordt volgens hem mogelijk dankzij "een investeerder die op zeer korte termijn een oplossing wil bieden, vanwege de aantrekkende ICT-markt en goede vooruitzichten bij vele van de van de relaties van Facing Facts". Hij zegt dat Facing Facts daarom "haar dienstverlening aan alle klanten onverminderd kan voortzetten en tevens continuïteit kan bieden aan een belangrijk deel van de medewerkers". Er gaan dus ontslagen vallen, maar hoeveel dat er zullen worden is nog onduidelijk.

Het in 1995 opgerichte bureau kent een roerige geschiedenis. Na een overname door het Zweedse Adcore verdween de naam Facing Facts van het Nederlandse internettoneel. Het nieuwe moederbedrijf kreeg de ambitieuze internationale plannen echter niet rond, waarop het bedrijf weer alleen kwam te staan. Daarop lijfde het Nederlandse Market XS Facing Facts in. Dat was in september 2001. De naam Facing Facts werd daarna wel behouden.

Deel dit bericht

19 Reacties

Frank Braton

Zijn ook een beetje eigenwijs daar, maken websites maar het maakt ze niets uit of die succesvol zijn. Site-fabrieken zijn er genoeg, wanneer gaat er een zich eens een beetje onderscheiden van de grote grauwe massa? Vraagt niemand zich nu nooit eens af waarom het niet allemaal crescendo gaat of wordt dat voor de zoveelste keer toegeschreven aan een negatief klimaat?

Zomaar

Beste Frank, ken je Facing Facts? Ken je de Facing Facts klanten? Ken je de doelstellingen van de Facing Facts klanten? Ik ben erg nieuwsgierig waarom je schrijft dat het ze niets uitmaakt of ze succesvol zijn. Kun je dit beargumenteren?

Echte naam

Frank Braton is wereldkampioen 'achteraf gelijk halen', heeft overal een mening over die vooral wordt ingegeven door cynisme en ongefundeerde gevoelens. Gezien zijn activiteiten op dit forum heeft ie volgens mij verder niet zo veel te doen. Ik snap niet dat Emerce dergelijke reacties nog plaatst, doet echt afbreuk aan de site.

Yuri van Geest

Inderdaad, de beste stuurlui staan aan wal. Mensen die van buitenaf alles bekritiseren, raad ik persoonlijk aan om 3x keer na de film Good Will Hunting te kijken, met name de rivier-scene waarbij Williams een en ander vertelt over theoretiseren en praktijk, over ratio en gevoel. In de praktijk heb je lef nodig, krijg je soms klappen, je voelt, je overleeft, je leert op een diepere manier maar bovenal je leeft echt. Theoretiseren en bekritiseren is de makkelijke en veilige weg. Wellicht een suggestie? Of wordt journalist, maar dan wel met inhoud graag. Ik wens FF sterkte toe.

Joke Bruijs

Flash sites met onscherpe lettertjes, een Praxis site met een nuttig oppervlak van 800 x 440 pixels in een 1024 x 768 scherm oftwel 56% van het Netto Nuttig Communicatieoppervlak niet gebruikt, oftwel kleine klote plaatjes van de produkten die de kijker geacht wordt te kopen, moet ik daar nu van onder de indruk zijn? Eerst betere sites maken, dan opnieuw investeren zou ik zeggen, in plaats van andersom.

Dennis

Facing Facts heeft het lang volgehouden. Het bedrijf was 1 van de circa 10 eerste pure-play internetbedrijven in Nederland (periode 1996-1999). Concurrenten waren Insite (overgenomen door Devote/Ordina), Twinspark (overgenomen door Agency) en anderen.Destijds schakelde Facing Facts niet snel op naar meer databasegestuurde oplossingen en integratie. Ze bleven teveel 'hangen' in e-Advertising (website design en html). Dat was te merken. Hoop handjes, maar te weinig kennis op het gebied van ICT. Echter… Facing Facts bestaat nog wel! En dat kunnen de destijds geroemde internetbedrijven niet zeggen. Succes dus met de doorstart!

Error404

Ik moet toegeven, ik ben een van de mensen die een cynische glimlach niet kan onderdruk als het zoveelste clueloze overambitieuze 'internet'-bedrijf op z'n gat gaat. (…) Of het huidige FF ook in die categorie valt weet ik niet, alhoewel ik vermoed dat dit FF weinig meer te maken heeft met de pioniers uit '95. Wat mij wel opvalt is dat in de constant terugkerende discussie tussen de 'critici' en de 'positivos' alhier, de laatsten weinig anders weten in te brengen dan wat gemeenplaatsen over respect voor 'ondernemerschap', hoge bomen etcetera, en (veelal ongefundeerde) persoonlijke aanvallen op eenieder die daar anders over denkt. Enige inhoudelijke onderbouwing over waarom een gefaald of in problemen verkerend bedrijf, of de visie van een gevallen guru wel enige waarde of bestaansrecht zou hebben ontbreekt. Deze branche heeft een reputatie gekregen die zich kenmerkt door falend ondernemerschap, inhoudsloos geblaat en volslagen onrealistische verwachtingen. Wil daar verandering in komen is een kritische (terug)blik noodzakelijk, hoe pijnlijk dan ook. Als die kritiek kant noch wal raakt, dan is dat vast met inhoudelijke argumenten te weerleggen. Domweg roepen dat het gaat om mensen die tenminste het lef hadden om iets te ondernemen (vaak met andermans geld en andermans ideeën) en dat alle critici gefrustreerde losers zijn is erg gemakkelijk, maar iets dat hier opvallend vaak gebeurd. Alhoewel Frank Braton zijn uithaal naar FF niet inhoudelijk onderbouwt (jammer, als hij nou de vragen van 'Zomaar' zou beantwoorden zou het misschien echt interessant worden), stelt hij daarna twee vragen die blijkbaar zo gevoelig liggen dat men liever de boodschapper afschiet dan er op in te gaan.

Frank Braton

Ik heb zelf jaren bij Lost Boys gewerkt, dus ik weet precies waar ik het over heb. Daar heb ik de huidige situatie ook al lang geleden voorspeld. Bij alle webbouwers is het gewoon geld verdienen geweest en verder geen aandacht voor organisatie.

website

http://www.facingfacts.nl: "Facing Facts … waar 30 specialisten en 10 generalisten zich volledig richten op de ontwikkeling van succesvolle online applicaties." Emerce: "Het kantoor aan de Wibautstraat in Amsterdam was berekend op tachtig man personeel, maar momenteel werken er nog slechts twintig mensen." Maar deze is ook bijzonder: {cts.nl; http://www.cts.nl } Of Bevelander: Momenteel geen onderhouds meldingen, Momenteel geen storing meldingen. Vacatures: Customer care Fulltime (M/V) : 2 vacatures www.dentiva.com doet ook of haar neus bloed… Wat is dat toch met de eigen sites van de internetbedrijven? Communicatie hoort toch één van de speerpunten te zijn. Lijkt me toch handig en wel zo netjes om de klanten en andere stakeholders via de website te informeren over de gang van zaken. Daar is het internet toch ideaal voor.

Pietje Puk

Frank, ook al heb je misschien bij Lost Boys gewerkt, hoe kun je dan een ander bedrijf waar je nooit hebt gewerkt (in dit geval FF) beoordelen op structuur en werkwijze? Alleen maar generaliseren, "elk internet bedrijf is hetzelfde, omdat het bij Lost Boys ook zo ging". Beetje onzinnig en niet onderbouwd. Kom eerst met duidelijk onderbouwde antwoorden voordat je je bek open trekt en andere bedrijven door de stront haalt. Joke, nooit aan gedacht dat deze afmetingen waarover jij het hebt misschien door de klant zelf zijn opgegeven? Nooit gedacht dat het merendeel van de internetgebruikers misschien op een laptop werkt of zelfs nog een resolutie van 800 x 600 hanteert (zelfs op een 17" monitor)? Het is altijd zonde als een bedrijf op deze manier moet eindigen. Misschien niet voor het bedrijf zelf maar voor alle werknemers. Mensen zoals jullie twee hier boven (Frank en Joke) denken er blijkbaar niet aan dat het "werkvolk" bij zo'n bedrijven er alles aan doen om de zaak draaiende te houden zodat ze hun baan kunnen blijven behouden. Het gaat hierbij niet om geld maar om levensonderhoud.Bij een bedrijf dat kapot gaat wordt er alleen maar gedacht aan management, maar nooit aan al die andere werknemers die keihard werken om door te kunnen gaan. Als mensen daar eens aan denken dan hoef je ook niet zo'n onzinnige antwoorden te geven als, "eigen schuld dikke bult", "het bedrijf was toch klote" etc etc. Voor al die mensen bij FF die in spanning zitten en toch hun best doen om er nog iets van te maken, Heel veel succes!

Zomaar

Pietje Puk werkt volgens mij bij Facing Facts 🙂 Misschien dat Frank aan hem/haar wat vragen kan stellen voor hij weer post? PS: Het is niet goed te praten maar een internet bedrijf die de eigen website volledig up to date heeft is een internetbedrijf die misschien te weinig werk van klanten heeft?

website

Zomaar, dat is een drogreden, maar niet ondenkbaar. Alleen wel bij de bedrijven die genoemd zijn.

O.

Voor de mensen die niet meedoen aan de doorstart, veel succes toe gewenst bij het vinden van een nieuwe baan! Voor de mensen die blijven veel succes toegewenst bij hun nieuwe baan! Voor de mensen die praten zonder te weten waar ze het over hebben, veel succes. Jullie zullen het nodig hebben. Greetings O. P.S. ex. Facing Facts medewerker

praatjes

Tjezus Oto, stuur die ex-collega's van je een e-mailtje ofzo, je kent ze toch zeker wel persoonlijk? Of wou je, zeer ondoorzichtig, eigenlijk alleen degenen die reageerden en niet bij Facing Facts werk(t)en proberen terecht te wijzen? Kijk, je kan dan best een beetje gelijk hebben dat sommige mensen oordelen zonder de nodige info (zie ook onder), maar deze bijdrage heeft weinig toe te voegen. Je wekt eerder de indruk graag bij je ex-collega's een wit voetje te willen halen door anderen, die je waarschijnlijk ook niet kent en waar je weinig tot geen info over hebt, te be- of veroordelen, Misschien hebben ze wel informatie, maar weet jij dat niet?! En dus verlaag je jezelf tot hetzelfde niveau. Jammer. En Frank (Bij alle webbouwers is het gewoon geld verdienen geweest en verder geen aandacht voor organisatie), bedankt voor deze mooie zin die inderdaad, zoals meneer Puk eigenlijk al aanstipte, bewijst dat je generaliseert en dat je dus waarschijnlijk echt niet weet waar je het over hebt. Of je succes nodig hebt weet ik echter niet, in tegenstelling tot Oto, die jou geen fijne vent vindt en je toch succes wenst. Het blijft een rare wereld. Facing Facts is net als een aantal andere bureaus waarschijnlijk (nee, inderdaad, ik weet het ook niet) de dupe geworden van een dalende markt terwijl er een stijgende markt te verwachten was. Niet goed ingedekt, andere problemen, enzovoort. Kan gebeuren, is niet fijn, maar ook niet altijd in te schatten. Kritisch zijn is ook goed en inderdaad; het had anders gemoeten, maar dat realiseren de betrokkenen zich ook vast wel. De investeerders zien er een toekomst in en dat is gewoon goed te noemen, want die kunnen het waarschijnlijk wel goed onderbouwd inschatten in deze, toch roerige, tijden. Dus de potentie zal er wel zijn. Het zou echter jammer zijn als er weer veel schuldeisers benadeeld worden die daardoor zelf in de problemen komen. Ik hoop dat men op tijd is geweest met het in surseance gaan.

Arend

Vraagje voor Frank Braton. Ik ben erg nieuwsgierig naar je cv? Wat doe jij nu? Ben je (succesvol) ondernemer? Waar? Antwoorden op bovenstaande vragen maakt je commentaar geloofwaardiger. Dan weet ik of je een goede stuurman van de wal of van het schip bent. NB Nog eentje: als je 'jaren geleden' al die voorspellingen deed. In welke daden heb je die omgezet?

Frank Braton

Emerce moet misschien eens aan verificatie gaan doen, er zijn wat jerks die mijn naam gebruiken (heb er wel aardigheid in hoor.) Ik heb nooit bij LB gewerkt en weet weingig van FF. Of ik nu een succesvol ondernemer ben of hoe mijn CV eruit ziet gaat niemand wat aan, koop ik namelijk zelf niets voor. Houdt het er maar op dat ik op wat teentjes trap zo nu en dan en niet reageer op mensen die zich 'Pietje Puk', 'Zomaar' of 'Echte naam' noemen. Klinkt interessant maar is het niet. Op de wallen hier heeft iedereen een bijnaam, meestal omdat je wat te verbergen hebt. Koop een filmpie bij me zou ik zo zeggen, hoef je Emerce niet te vervuilen maar alleen je eigen broek.

Frank Braton

FF is toch ter ziele en weer opgestaan met hier en daar wat schade of lezen jullie alleen de reacties en blaten er dan maar wat op los? Van Otto snap ik al helemaal geen snars, ben je soms een soort van zieleknijper dat je denkt dat je ex-collega's op dit soort prietpraat zitten te wachten? En wat mezelf betregt. Leuk dat ik meer los maak dan het stukje zelf, ga ik nog maar even mee door dan. Niets leukers dan mensen irriteren en inspireren (geleend van Ben T.)

De zoon van

Grappig dat niemand het nu meer heeft over de eerste fusieplannen tussen Facing Facts en i-commerce zonder gedwongen ontslagen en nu plotseling wel mensen worden ontslagen. Wat is nu precies de "vuile" rol van MarketXS in deze? Waar is Stefanie Lion opeens? Eerst haalt MarketXS een medeverantwoordelijke van het failliete Bitmagic binnen en nu passen ze een sterfhuisconstructie toe bij Facing Facts. Waarom doet Floris Alkemade zo geheimzinnig? Het zal je nieuwe werkgever maar zijn!

Face The Facts

Zoonv@n, wat is de vuile rol van MarketXS? MarketXS heeft zelf nogal moeite om klanten binnen te halen. Stille getuige hiervan is de portfolio op de website van {MarketXS; http://www.marketxs.com/english/clients/index.htm }. Deze is al langer dan een jaar praktisch hetzelfde. Er komt geen klant bij! Vroeger stond er een kantoor in Azie op de website, maar deze is ook al verdwenen. De europese expansie waarover de MarketXS site rept is blijkbaar ook nooit van de grond gekomen. Zie {hier; http://www.marketxs.com/english/company/media/m2.htm }. Ik zie althans maar één kantoor op de site staan. Genoeg motivatie van MarketXS om Facing Facts te kopen dus: de klanten. Aleen de klanten, de rest is bijzaak. Beproefde strategie:als je niet op eigen kracht kan groeien, dan bestaat nog altijd de mogelijkheid om groei te kopen. Het slachtoffer werd Facing Facts in september 2001. AdCore wilde er graag van af en MarketXS kon wel wat extra klanten gebruiken. Er lopen wel wat mensen weg bij een overname, but who cares! Alleen blijkt het pand dan te groot en te duur…Helaas bleek achteraf ook dat nieuwe klanten binnenhalen via FF moeilijker was dan verwacht. Gezien het waarschijnlijk toch niet al te veel heeft gekost, dan maar in surseance naar 6 maanden proberen. Als de boel failliet gaat scheelt dat weer een hoop ellende met personeel. Daarna koop je de inboedel (servers) op voor weinig en ga je door met diegenen die niet zo makkelijk een andere baan hebben gevonden. Makkelijk zat toch?Erg jammer dat FF de dupe wordt van dit soort management en vuile spelletjes! Ik vind het op zich knap om na een overname een bedrijf in zes maanden om zeep te helpen! Ter info: Door de overname van Facing Facts door MarketXS kreeg de FF wel meteen een 'nieuwe leider' in het management: Marc Visser. Deze nieuwe leider kwam uit de failliete stal van {BitMagic; http://www.vassallucci.nl/frackers/links.htm }. Als dat geen garantie voor succes is… Hij kon na het BitMagic drama weer snel aan de slag, en wel bij MarketXS als 'COO' via een oud vriendje (de directeur). Dat was meteen een enorme carriere switch: van 'CFO' van BitMagic naar 'COO' van MarketXS. Blijkbaar een veelzijdig man. MarketXS nam alles wat er nog over was van BitMagic over. (zie {hier; http://www.marketxs.com/english/company/media/m1.htm } voor gerelateerd artikel).Geen wonder dat het niet zo best gaat. Na de nieuwe leider zijn 'succesvolle carriere' bij BitMagic kon hij vast wel COO spelen bij de twee bedrijven MarketXS en FF tegelijkertijd. Ik denk dat hij daar toch iets meer aandacht aan had moeten besteden. Nu is FF in surseance. Wat zijn de gevolgen zijn voor hem? Waarschijnlijk word hem de hand boven het hoofd gehouden en zijn ze blij dat ze van dat personeel af zijn en hopen nog steeds wat FF klanten te behouden. Misschien heeft FF MarketXS zo weinig gekost dat het allemaal geen baluit maakt. De vrolijke vriend kon tevens niet zo goed over weg kon met de directie van FF. Zou MarketXS om die reden de FF directrice hebben uitgekocht en een kersversie man (Rogier van de Weijer) er neer hebben gezet? Gaat hij het beter doen dan de boys van BitMagic en MarketXS? Hij heeft het nu al over 'een investeerder die op zeer korte termijn een oplossing wil bieden'. Als dat maar goed gaat met zulke positieve verkoop priet praat! In ieder geval succes gewenst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond